A munkavállalói elkötelezettségről lépten-nyomon elemzésekbe ütközünk, valójában azonban csak igen kevés munkáltató van tisztában azzal, hogyan kellene megvalósítani. A munkavállalói elkötelezettség, és annak hiánya súlyos károkat okozhat egy szervezetnek, melyet nem lehet egy-egy bónusszal vagy jutalommal semlegesíteni.

A tlnt.com szakértői cikkében arról ír, hogy a vállalatok hajlamosak rengeteg pénzt költeni a munkáltatói elégedettség mérésére, de mindez nem sokat ér, hiszen egy-egy ellenőrzésszerű adat helyett folyamatában kellene szemlélni a dolgokat. A szerző szerint olyan ez, mint amikor valaki reggel felébred, és a tükörbe nézve azt látja: el van hízva. Ilyen esetben nem vár egy évet arra, hogy beiratkozzon az edzőterembe, hanem azonnal lépéseket tesz az életmód-változtatás irányába.

A vállalatok által használt éves teljesítményértékelés vagy dolgozói kérdőívek értelmetlenek, hiszen olyan sok minden történik év közben, hogy nem elég 12 havonta egyszer egy pillanatfelvétel.

Felmerül a kérdés: "Mit akarnak valójában a munkavállalók? Mitől lesznek elégedettek és elkötelezettek?"

1. Személyes fejlődés

A pénzt motiváló eszközként akkor használja a vállalat a legjobban, ha eleget fizet dolgozóinak ahhoz, hogy ne a pénzre (illetve annak hiányára), hanem a munkára tudjanak koncentrálni. Ha ez megvalósul, akkor a tudományos kutatások szerint három tényező növelheti a munkavállalói teljesítményt:

Erre a 3 dologra vágynak a dolgozók

Autonómia: Az autonómiára való igény nem más, mint a vágy arra, hogy saját életünket irányíthassuk. Munkáltatóként ez könnyen elősegíthető azzal, ha engedik, hogy a dolgozó válassza ki az új projektet, amin dolgozni fog, vagy van egy új munkatárs, akit szárnyai alá véve mentorálhat.

Erre a 3 dologra vágynak a dolgozók

Kiválóság: A kiválóságra való törekvés nem más, mint a vágy arra, hogy jobbá váljunk valamiben, és ezáltal értéket hozzunk létre. Továbbképzések, online kurzusok vagy akár egy tapasztaltabb kollégával való rendszeres konzultáció segíthet ebben.

Erre a 3 dologra vágynak a dolgozók

Célok: A dolgozók számára fontos a tudat, hogy munkájuknak van értelme, és valami nagyobb, a mindennapokon túlmutató dolognak a részesei lehetnek. A munkavállalókat rendszeresen emlékeztetni kell arra, hogy mi a vállalat víziója, milyen értékek iránt elkötelezett a cég. A legfontosabb, hogy arra is rávilágítsunk, hogy ezeket hogyan mozdítja elő az adott dolgozó munkája.

2. Jó kapcsolat a kollégákkal

Kutatások igazolják, hogy a munkahelyi mellőzöttség legalább olyan, ha nem rosszabb hatással van az emberre, mintha zaklatnák. Ha az illető a munkahelyi kultúrában negatív szerepet tölt be, még az is jobb, mintha egyáltalán nem töltene be szerepet. Az olyan kis dolgok, mint például egymás üdvözlése, meghívás közös ebédre vagy kávészünetre, rengeteget jelenthetnek, különösen az új munkavállalók számára.

A munkahelyi jó kapcsolatnak azonban nem csak érzelmi hatásai vannak. Helen Stockhult kutató doktori tézisében kifejtette: "a kollégák közti társas kapcsolatok képezik az alapját annak, hogy a dolgozó hajlandó-e a munkaszerződésben rögzített munkakörökön kívül extra felelősségi köröket vállalni."

Az Office Vibe kutatása hasonló eredményre jutott: a munkavállalók 70 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a munkahelyi barátság a legfontosabb tényező, ha a boldog munkahelyi életről van szó. A nők csaknem háromnegyede visszautasítana egy jobban fizető munkát, ha a másik munkahelyen nem jönne ki a kollégáival. A férfiak csupán 58 százaléka nyilatkozott így. Azok a munkavállalók, akik "legjobb baráttal" rendelkeztek a munkahelyen, arról számoltak be, hogy erősen kötődnek a céghez.

Erre a 3 dologra vágynak a dolgozók

3. Elismerés, dicséret és rendszeres visszajelzés

A cikk idézi Donald Cliftont, aki 40 év kutatás után úgy találta, hogy az első számú indok, ami miatt a dolgozók otthagyják a munkahelyet, nem más, mint az elismerés hiánya. A kutató szerint ez a legkézenfekvőbb dolog, amit a vállalat megtehet az elkötelezettség növelésének érdekében, mégis a munkavállalók 65 százaléka nem kap semmilyen elismerést a munkahelyén (amerikai adatok alapján).

A Deloitte kutatása szerint az erős munkavállalói elismerési gyakorlatot folytató cégek 12-szer nagyobb eséllyel könyvelhetnek el jó üzleti eredményeket.

15 százalékkal kevesebb dolgozó hagyta el a céget azoknál a vállalatoknál, ahol az alkalmazottak rendszeresen, személyre szabottan visszajelezést kaptak a munkájukról. 10 dolgozóból 4-nek aktívan csökken az elkötelezettsége, ha kevés, vagy nulla visszajelzést kap munkájáról. A Deloitte kutatásában megkérdezett munkavállalók 65 százaléka úgy nyilatkozott, hogy több visszajelzésre vágyik teljesítményével kapcsolatban.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Címkék: munkahely, karrier, elégedettség, motiválás

Összeállította: Fogas Krisztina