Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Nem kellenek milliárdos barátok ahhoz, hogy elmondhassuk magunkról, „vannak kapcsolataink”. Mindenkinek vannak ismerősei, korábbi cikkünkben pedig összegyűjtöttük, hogy milyen ismerőseinket, barátainkat, üzleti kapcsolatainkat lehet érdemes sorra venni, ha segítségre van szükségünk. 

Ha hirtelen új munkára van szükségünk -és ezzel rengetegen vannak így a járvány miatt kialakult helyzetben-, akkor ragadjunk meg minden lehetőséget: kérjük az ismerősi körünk segítségét és tanácsait! Ez a helyzet mindenkit váratlanul ért, és elképzelhető, hogy sokan keresnek új munkát a saját barátaink között is, de ez nem jelenti azt, hogy ne tudnánk egymásnak segíteni. Sőt, az elmúlt időszak sok-sok esetben bebizonyította, hogy az emberek keresik az utakat arra, hogy tehessenek a többiek boldogulásáért. Ne féljünk kérni – de tegyük ügyesen.

3+3 lépés a sikerért

A Harvard Business Review szívességekről szóló cikkében kiemeli, hogy 3 fontos lépésre kell odafigyelnünk akkor, ha segítséget szeretnénk kérni:

  1. Jelezzük, hogy szívességet szeretnénk kérni
  2. Magyarázzuk el, hogy miért van szükségünk a segítségre
  3. Adjunk lehetőséget a nemleges válaszra

„Szeretnék kérni egy szívességet”

Egy apró, de nagyon is jelentőségteljes kifejezés. Miért van erre szükségünk? Mert felkészíti a másik felet arra, hogy egy kéréssel fogunk előállni. Lehetőséget ad neki arra, hogy befogadja a kérésünket, legyen az egy apróság vagy egy nagyobb szívesség.

„Azért, mert…”

Sokkal könnyebb rávenni a másikat a segítségre, ha érti, hogy mi történt velünk, miért van szükségünk arra, hogy bevonjuk őt is az álláskeresésünkbe. Arról nem is beszélve, hogy az emberi természetünkből adódóan szeretünk hasznosak, nélkülözhetetlenek lenni.

„Megértem, ha nemet mondasz.”

Egy szívességnek mindig két oldala van: az egyértelmű, hogy aki kér, az hogyan szeretne jól járni, de arról se feledkezzünk meg, hogy a segítséget nyújtó is érezze jól magát az adott helyzetben. Fontos, hogy akarjon segíteni. A szívesség lényege, hogy egy lehetőség: ha a másik fél úgy érzi, hogy rá van kényszerítve, akkor nem szívességet tesz, hanem parancsot teljesít. Hagyjunk egy menekülőutat, és mindig mondjuk el, hogy megértjük, ha valamilyen oknál fogva nem szeretne segíteni.

Például így:

„Teljesen megértem, ha ez most nem fér bele, de gondoltam megkérdezem.”
„Nagy segítség lenne, ha összekötnél XY-nal, át tudod küldeni a számát? Megértem, ha nem szívesen adod ki, szóval csak akkor küldd át, ha nem kellemetlen.”
„Tudunk cserélni? El kellene vinnem az autómat a szerelőhöz megnézetni, mi ez a furcsa zaj. Nagy segítség lenne, de mondd, ha nagyon sűrű a heted és nem fog menni, megértem.”

Ilyen egy profi kérés

A Muse tanácsadója, Regina Borsallino szintén 3 fontos tényezőt azonosít egy igazán profi szívességkérés megkomponálásakor. Túl komolyan hangzik? Mert az is! Ne feledjük el, hogy egy jó időben, jó helyen betaláló megkeresésen akár a megélhetésünk, új munkahelyünk is múlhat. Szánjunk rá egy kis időt, hogy jól kérjünk!

  1. Kérjünk konkrét segítséget!
  2. Legyünk őszinték és együttérzők!
  3. Legyünk türelmesek!

Amikor körlevelet írunk a barátainknak, vagy a közösségi médiába posztolunk, akkor nem elég, ha annyit írunk, hogy „Munkát keresek, segítsetek!”. Hol, milyen munkát keresünk? Megtalálható az önéletrajzunk a poszt mellett? Sokkal jobb, ha egészen konkrét segítséget kérünk: „Szeretnék egy kontaktot az Audi marketing csapatához” vagy „Van Lidlben dolgozó ismerősöm?” – a kézzel fogható feladatokat sokkal könnyebb megoldani, nagyobb eséllyel lesz egy olyan barátunk, akinek lesz ötlete vagy kapásból tud segíteni.

Írjuk le a velünk történteket röviden: nyomatékosabb a kérésünk, ha kiderül, elveszítettük az állásunkat és sürgősen új munkára van szükségünk. Legyünk őszinték és őszintén érdeklődők is: figyeljünk oda az ismerőseinkre akik hasonló élethelyzetben vannak, és ha lehetőséget látunk számukra, továbbítsuk nekik. Semmi szégyellnivaló nincs a helyzetünkben: vegyük észre a lehetőséget abban, hogy minél többen tudnak arról, új állásra van szükségünk. A rosszakaróink se így, se úgy nem segítenének, ellenben a jószándékú ismerősök tudjanak minél nagyobb számban arról, hogy új munkát keresünk.

Ne várjunk egyből rengeteg állásajánlatot! A járványhelyzet mindenki más életére is nagy hatással van és volt, ezért előfordul, hogy most mindenütt lassabban őrölnek a malmok – és ez igaz a szívességekre is.

Néhány mintaposzt és levél

Lássunk néhány konkrét poszt és e-mail példát, amit személyre szabhatunk. Ezeket kiírhatjuk a saját Facebook oldalunkra, elküldhetjük levélben vagy megkérhetjük ismerőseinket, hogy osszák meg nekünk.

Így írjunk az ismerőseinknek!

„Sziasztok!

Néhányan már hallottátok, elveszítettem az állásomat a koronavírus miatt / megszűnt a munkám / leépítettek engem is pár hete. Legutóbb …..pozícióban dolgoztam a ….. cégnél. Van …. és ….. tapasztalatom, nyelvtudásom: ……, és … kategóriás jogosítványom. …. városban keresek munkát. Ha hallotok valami nekem való munkáról, akkor kérlek küldjétek át! Szívesen küldök önéletrajzot is. Köszönöm előre is a segítségeteket!”

Így kérjünk meg egy ismerőst, hogy mutasson be bennünket valakinek!

„Szia …..!

Remélem jól vagytok! Azért kereslek, mert szeretnék egy szívességet kérni. Láttam, hogy ismerősök vagytok XY-nal, össze tudnál kötni vele? Beadtam a jelentkezésem a céghez, ahol dolgozik, és szeretnék tőle pár dolgot megkérdezni az állásinterjú előtt. Persze csak akkor, ha nem gond, és köszi előre is!”

Így kérjünk meg egy korábbi üzleti partnert, hogy ajánljon be bennünket!

„Szia ….!

Hogy vagytok? Hogy bírtátok a karantént?

Talán már hallottad, hogy megszűnt az állásom a koronavírus miatt, ezért új munkahelyet keresek. Azért írtam, mert a közös munkánk során láttam, milyen sok embert ismersz, ha hallasz valamit, ami érdekes lehet számomra, megteszed, hogy átküldöd?  Csatoltam az önéletrajzomat, korábban …..ként dolgoztam a …..cégnél, most főleg a ….. terület érdekelne. Előre is köszönöm, ha van valami tanácsod, ötleted!

Üdv”

Tehát a fő tanulságok röviden:
Ne féljünk a szívességektől, bátran kérjünk segítséget!
A konkrét kérés mindig jobb, mint az általános segélykiáltás.
Ne vegyük rossz néven, ha nem érkezik azonnal segítség, legyünk türelmesek és keressük mi is a lehetőségeket, hogyan segíthetünk másokon a jelenlegi helyzetben.

 

Készítette: Rákász-Losonczy Judit

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala