Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

„A csoportos feladatok, projektek legtöbbször nem a technikai részen, hanem az emberi jellemzőkön buknak meg– összegzi Gerlei Béla, a nyelvhasználat és a viselkedés szakértője, a Karrier Intézet igazgatója. - A csoportdinamikai kutatások szerint egy jól működő csapat sokkal többre képes, mint amit az egyének külön-külön összegezve elérhetnek.

Na, de milyen a jó csapat? A kutatók egy kísérlettel szemléltették a csoportintelligenciát működés közben, ami nem feltétlenül vezetett a várt eredményhez. Cikkünkben ezeket az érdekes tapasztalatokat és következtetéseket mutatjuk be olvasóinknak!

A kutatásról röviden

Képzeljük el, hogy vezetőként vagy akár álláskeresőként sikeresen meg kell oldanunk egy nagyon fontos munkahelyi projekt feladatot. Ehhez két csapat közül választhatunk:

1.       Az A jelű csapat csupa különleges képességű emberből áll, mind nagyon okosak és sikeresek. A választást segítendő megnézhetünk egy videót az egyik megbeszélésükről: csupa profit látunk, akik türelmesen megvárják, míg az ő szakterületükre kerül a sor, ilyenkor hosszasan magyarázzák, mit kell a csapatnak tennie. Ha valaki a témához nem szorosan kapcsolódó megjegyzést tesz, a beszélő megáll, emlékeztet a napirendre, ezután visszatér a témára. Ez a csapat rendkívül hatékony, nincs üresjárat. Pontosan időre végeznek és mindenki megy a dolgára.

Az ilyen csapatjátékosokat keresik a cégek

2.       A B csapat másképpen működik. A társaság egy része sikeres felsővezető, a többiek pedig kisebb tapasztalattal rendelkező középvezetők. A beszélgetés azonnal elkezdődik, időnként közbevágnak, kiegészítik egymás gondolatait. Ha valaki hirtelen témát vált, a többiek követik akkor is, ha az nincs a napirenden. A napirend szerinti időpontban megbeszélésnek nincs még vége, mindenki marad, pletykál és mesél a saját életéről.

Mi következik mindebből?

A kísérletek eredményei alapján a kutatók kétféle viselkedést azonosítottak az eredményes csapatoknál.

a.) Egyenlő mennyiségű beszéd: minden csapattag nagyjából ugyanannyit beszélt, vagy a témától függően egyenletesen váltották egymást a vezető szerepben. Ha csak egy valaki beszélt, akkor a csapatintelligencia leesett.

b.) Fejlett szociális érzékenység: a jó csapatoknál magas volt a szociális érzékenység, azaz odafigyeltek egymásra, észrevették nonverbális jelzéseket és reagáltak rájuk. Megérezték, ha valaki a csapatból zaklatott volt, vagy úgy érezte, hogy kiszorult a közös munkából. A résztvevő emberek is fontosak voltak, nem csak a megbeszélés tárgya és célja számított.

„A fentiek alapján valószínűleg a B csapat lesz a jobb választás– véli a szakértő. - Hiába vannak zsenik az első csapatban, inkább az egyéni teljesítményre fókuszálnak, ami azt valószínűsíti, hogy a csapatteljesítmény nem lesz kiemelkedő. A B csapat elsőre, a felületes szemlélő számára kaotikusnak tűnhet. Nem mindig fókuszáltak, de ugyanakkor mindenki szabadon kifejthette a gondolatait, és érzékenyek voltak egymás hangulatára. Bár nem voltak ún. sztárok a csapatban, az összteljesítményük mégis várhatóan jobb lesz, mint az egyéniek összege.”

    Az ilyen csapatjátékosokat keresik a cégek    

„A csapatok hatékonysága alapvető vállalati érdek, így azután a cégek jelentős erőforrásokat mozgósítanak a közösség építésére. Ugyanakkor a csapatépítés sokak számára már-már elcsépelt, sőt akár szitokszóvá válthatott a sok erőltetett céges program miatt. Ennek ellenére tény, hogy ha összeterelünk néhány kiváló embert, az még nem válik csapattá. Ahhoz, hogy csoport valóban csapatként működjön, jelentős energiát és időt kell befektetni, ami akár a projektidő 30%-a is lehet”– mondja a szakértő.

Íme, öt gyors és egyszerű tipp a jobb csapatmunkáért:

Azokkal az emberekkel szeretünk és tudunk jól dolgozni, akik szimpatikusak nekünk. Az alábbiakban Gerlei Béla segítségével összegyűjtöttünk néhány ötletet, amelyekkel erősíteni lehet a szimpátiát és együttműködést.

1.       Kötetlen találkozó a projekt előtt

Az ismerős dolgokat, embereket preferáljuk. Éppen ezért adjunk lehetőséget a csapattagoknak informális találkozásra - lehetőleg többször is - még a közös munka megkezdése előtt.

2.       Elismerések osztogatása

Szoktassuk rá magunkat a pozitív és nyitott véleményformálásra, a megerősítésre és az őszinte bókokra. Csináljunk ebből rendszert, legyen hagyománya, és éljünk vele bátran.  

3.       Közös nyelv használata

Figyeljük meg a többiek nyelvhasználatát, szófordulatait, és időről időre építsük be ezeket a saját mondandónkba.

4.       Egyenlő részvételi arány

Már az első találkozáskor fókuszáljunk arra, hogy mindenkit bevonjunk a beszélgetésbe, és senki se maradjon ki.

5.       A közös célok hangsúlyozása

Lehetőleg minden megbeszélést már a projekt elején kezdjünk úgy, hogy megosztjuk a többiekkel a közösen meghatározott célokat, csoportértékeket, és hangsúlyozzuk az együttműködés fontosságát.

Való igaz, hogy társas lények vagyunk, és nincs ez másképp a munkahelyünkön sem. Éppen ezért az sem mindegy, hogy milyen csapatban töltjük munkanapjainkat, hiszen nemcsak nekünk kell törekedni az összhangra és a közös munka sikerére, hanem a többieknek is. Ha jelenleg nem megfelelő csapatban dolgozunk, jusson eszünkbe: megoldás mindig van. Nézzünk körbe ITT és ITT is, ha egy jó állásra vágyunk! A sikeres álláskeresésben a kiváló önéletrajz is a segítségünkre siet, amelyet most ITT könnyedén összeállíthatunk a Profession.hu díjnyertes alkalmazásával. Pályázzunk minél több helyre, töltsük fel önéletrajzunkat ide, kérjünk hírlevelet és Facebook értesítést a legfrissebb álláslehetőségről. Éljünk a lehetőséggel, és turbózzuk fel álláskeresési eszköztárunkat!

Készítette: Khojaste K

Címkék: karrier, csapatszellem, csapatmunka, vezető, menedzser