Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Nemcsak új munkahelyre való belépéskor, de a meglévő feladataink bármilyen mértékű változásakor is kötelező új munkaköri leírást kapnunk. Mai cikkünkben azokat a legfontosabb tényezőket gyűjtöttük össze Dr. Bábosik Mária, szervezetfejlesztési- és karriertanácsadó segítségével, amelyeket mindenképpen tartalmaznia kell ennek a dokumentumnak.

Összefoglalva: a munkakör azt határozza meg, hogy mi lesz a dolgunk az adott munkahelyen, a munkánkat hol, kinek az irányítása alatt és milyen céllal fogjuk végezni, miért leszünk felelősek, melyek lesznek a fő feladataink, milyen végzettségekkel, képességekkel, gyakorlattal rendelkezünk, milyen kompetenciákat várnak el tőlünk, és sok esetben azt is, hogy miben mérik majd a teljesítményünket – fejti ki a szakértő. Magyarországon a munkaszerződéshez kötelező mellékelni a munkaköri leírást, tehát ezt még a munkaszerződés aláírása előtt meg kell kapnunk áttanulmányozásra. Multinacionális cégeknél gyakori a kétnyelvű leírás készítése.

Munkaköri leírás kötelező elemei

Nézzük, milyen lényeges elemeket kell tartalmaznia a munkaköri leírásunknak! Ezekre figyeljünk!

1.) A munkakör elnevezése: ez egyszerűnek tűnik, ám sokszor azonos elnevezésű munkakörök nagyon különbözőek lehetnek. Multiknál előfordul az is, hogy angol nyelvű munkaköri elnevezéseket használnak, pl. Sales Representative, amelyet magyarul Értékesítési képviselőnek hívnánk. Sok esetben azonban az angol elnevezésnek nincs is megfelelő magyar fordítása, gondoljunk csak a Marketing Managerre vagy a HR Partnerre. Azt pedig, hogy pontosan mi szerepeljen a névjegykártyánkon vagy egyéb publikus helyeken, a címhasználatban szokták rögzíteni, amennyiben ez eltér a munkakör elnevezésétől. Tehát ezt érdemes előre tisztáznunk.

2.) A munkakör azonosítója: nagyon sokféle lehet az egyszerű sorszámozástól a különféle nyilvántartási számokig, amelyek lehetnek szervezet-specifikusak vagy általánosan használtak (pl. FEOR-szám), illetve ezek kombinációi.

3.) A munkakör szervezeti helye: ezt többféleképpen is be lehet mutatni. Leírható szövegesen a megadott szervezeti egység (részleg, osztály, csoport) megnevezésével, a felettes vagy beosztott munkakör(ök) megnevezésével, amennyiben vannak ilyenek. Másrészt a szervezeti ábra megfelelő részletének illusztrálásával is meghatározható.

4.) A munkakör besorolási kategóriája: ez a munkakör helyét mutatja a szervezeti hierarchiában, a szervezet által alkalmazott besorolási rendszeren belül.

5.) A munkakör célja: itt foglalják össze a munkakörünk lényegét tömören. Praktikusan azt tartalmazza, hogy miért van a munkánkra szükség a szervezeten belül.

6.) Kulcsfelelősségek és feladatok: ezeket általában a főbb tevékenységeink szerinti csoportosítás alapján sorolják fel. Érdemes figyelni a felsorolás sorrendjére is, mert általában fontosság alapján követik egymást. A legtöbb munkakörben 6-8 főbb felelősséget szokás megfogalmazni, amellyel jól körülírható a feladat. Amennyiben csak 2-3 említés szerepel az anyagunkban, kérdezzünk rá, mert valószínűleg néhány dolgot kifelejtettek belőle, amiért viszont számon leszünk kérve. Ám az is igaz, hogy az itt felsoroltakon kívül is adódhatnak feladatok, amiket el kell majd végeznünk, de ezek inkább eseti jelleggel merülhetnek fel.

7.) A munkakör betöltéséhez szükséges iskolai végzettség, gyakorlat, készségek, képességek, kompetenciák: ezek is fontos részei a munkaköri leírásunknak, ám az is előfordulhat, hogy nem esik minden egybe a ránk jellemző információkkal. Amennyiben hiányosságokat találunk, úgy azokban fel kell zárkóznunk még. Érdemes erre is kitérni a megállapodásnál, hogy feltérképezzük, miben várják a fejlődésünket, és a cég milyen erőforrásokat – például tréning, nyelvoktatás – tud ehhez biztosítani.

8.) Teljesítménymutatók: ez azt mutatja meg, hogy a munkánk eredményét miben mérik. Ez lehet például értékesítési árbevétel, látogatások száma, hibaszázalék, stb. Illetve ez időről időre változhat is. Amit érdemes végigbeszélnünk aláírás előtt, hogy a mérések hogyan történnek, mennyire adják vissza a tényleges eredményt, és minderre mekkora a közvetlen, csak nekünk köszönhető ráhatás.

9.) Egyéb információk: itt foglalhatják írásba például a helyettesítés rendjét, a különböző jogosultságokat, hozzáféréseket, kötelezettségeket.

10.) Kötelező formai elemek: mint például a dátum, az aláírások a munkáltató és a munkavállaló részéről.

És még valami: amikor változik a munkakörünk – akár csak feladatokban, de mondjuk elnevezésben nem -, akkor is új munkaköri leírást kell kapnunk. Tehát a fentiekre figyeljünk és ellenőrizzük ezeket egy új munkahelyre való belépés vagy kinevezés, feladatkör bővítés esetén egyaránt.

És ha még csak keressük az új kihívásokat, gyorsan nézzük meg a lehetőségeket, szűrjünk rá a számunkra fontos szempontokra, és küldjük el a jelentkezésünket minden ígéretesnek tűnő hirdetésre. Ha pedig gondjaink vannak az önéletrajzunk megírásával, ne halogassuk tovább a befejezését! A sikeres álláskeresésben a tökéletes önéletrajz is a segítségünkre siet, amelyet most ITT könnyedén összeállíthatunk a Profession.hu díjnyertes alkalmazásával.

 

Készítette: Posta Renáta

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

Címkék: álláskeresés, munka, fizetés, karrier, szakma, munkaköri leírás