6 aranyszabály a munkahelyi testbeszédről

Mielőtt nem tudtuk, hogyan olvassunk szakszerűen mások kommunikációs jeleiből, csupán ösztönös megérzéseinkre hagyatkoztunk egy-egy személyről alkotott véleményünk során. Ma már minden egyes helyzetben jóval több tudatos információhoz juthatunk. Főleg, ha nem csak a kimondott, hanem a kimondatlan gondolatokra is odafigyelünk.

A munka világában is segíti tájékozódásunkat a két testbeszéd szakértő, Allan és Barbara Pease. Legfontosabb aranyszabályaikat gyűjtöttük össze cikkünkben!

1. szabály: Erélyes, becsületes benyomást kelt az az erőpozíció, ha könyökünket a szék karfáján nyugtatjuk ülés közben. A legyőzött, alázatos egyének karja lecsüng a karfán belül, ezt a testtartást a saját érdekünkben kerüljük!

2. szabály: Ha másokra figyelünk, hajtsuk félre vagy előre a fejünket, mert ettől intuitívnak és békésnek látszunk. Nem mellékesen bizalmat ébresztünk az illetőben. Ám ha üzletasszonyok férfiakkal tárgyalnak, mindig emeljék fel a fejüket, nehogy megalázkodónak tűnjenek.

6 aranyszabály a munkahelyi testbeszédről

3. szabály: Figyeljük a kabátgombokat! A szakértők által vizsgált videófelvételek is azt támasztják alá, hogy gyakrabban születik megegyezés, ha a zakók ki vannak gombolva. Az emberek sűrűbben fonják keresztbe a karjukat, ha a zakójuk be van gombolva, és negatívabb a hozzáállásuk. Ha valaki váratlanul kigombolja zakóját egy megbeszélésen, okkal feltételezhetjük, hogy lelkileg is kigombolkozott.

4. szabály: Ha megbeszélésen vagy tárgyaláson azt látjuk, hogy valakinek a testhelyzete védekező fordulatot vett - például keresztbe fonta a karját, hátrébb csúszott a széken, félrehajol -, egy egyszerű, de hatékony eszközzel változtassunk rajta. Nyújtsunk felé valamit, amit meg kell fognia, például egy pohár vizet, egy papírlapot, egy tollat, a számítógépünk képernyőjén valami látnivalót. Teendőt is adhatunk neki, mondjuk, hogy nyissa ki vagy zárja be az ablakot. Ezek után üljünk le hátradőlve, nyitott tenyerünket mutatva jelezzük, hogy mi őszinték és becsületesek vagyunk, és tőle is ezt várnánk.

5. szabály: Az ún. fölény pillantása váratlan fordulatot jelent akkor, ha valakit meg akarunk félemlíteni, vagy el akarjuk hallgattatni. Képzeljük el, hogy az illetőnek van egy harmadik szeme a homloka közepén, és szögezzük tekintetünket a három szem által bezárt háromszögre! Feltétlenül próbáljuk ki, mert az erejéről csak egy konkrét helyzetben bizonyosodhatunk meg. A hangulatot nagyon komolyra fordítja ez az incidens, és ha nem hagyjuk abba, az illető rendkívül kínosan fogja magát érezni. Arra ügyeljünk eközben, hogy tekintetünk ne csússzon le a szemek szintjére.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

6. szabály: Mély hatást érhetünk el egy üzleti találkozón, konferencián, kiállításon, ha kézfogás közben könnyedén megérintjük a bal kezünkkel a másik személy könyökét. Az érintés pillanatnyi kapcsolatot hoz létre két ember között, és maradandóbb benyomást eredményez. Arra ügyeljünk azonban, hogy tényleg a könyököt érintsük meg, ne az alkart vagy a felkart! Elég mindössze 3 másodpercig ott tartani kezünket, hogy ne is tűnjön bizalmaskodásnak.

Gyakoroljuk a fentieket, hogy minél természetesebben tudjuk őket alkalmazni. Ne veszítsük el a türelmünket, ha képtelenek vagyunk egyszerre ilyen sok aspektusra odafigyelni. A szakértők szerint a legjobb, ha akár lépésről lépésre, hetente egy-egy jelzést megfigyelünk és értelmezünk a fenti listán végighaladva.

Forrás: Allan és Barbara Pease: Testbeszéd a munkahelyen, Park könyvkiadó.

Készítette: S. G.

Címkék: karrier, munkahely, tárgyalás, kommunikáció, testbeszéd