Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Talán velünk is előfordult már, hogy valamelyik kollégánk nem megfelelő hangnemben szólt hozzánk, esetleg csipkelődő, kétértelmű megjegyzést tett ránk, vagy netán még ennél is tovább ment. Hogy hogyan kezeljük az ilyen kellemetlenségeket, ahhoz Szekeres Zita HR szakember és Dr. Sárdy Ildikó ügyvéd ad tanácsokat.                      

Hallgatni nem mindig arany

Munkahely, cégkultúra, és közösség függő, mi fér bele a mindennapokba, és mi az, aminek már nincs helye az egymással való kommunikációban, viselkedésben. „Sajnos hazánkban, ahogy Kelet-Közép-Európában is az a jellemző beállítódás, hogyha bármilyen értelemben is zaklatás ér bennünket, arról inkább nem beszélünk, mert félünk a következményektől, attól, hogy akár a negatív élmény által kiközösítés, gúnyolódás középpontjává is válhatunk. Jellemzően az amerikai cégkultúrában egészen más a helyzet, náluk jóval alacsonyabb az ingerküszöb, és inkább túloznak el egy, a számunkra jelentéktelennek tűnő mondatot vagy szituációt, mintsem elhallgassák az őket ért sérelmet” – világít rá a társadalmi alapszituációra Szekeres Zita.  

A HR szakember szerint a munkahelyi zaklatás témaköre rendkívül tág: „az egymással szembeni tisztelet megsértése, a gúnynevek, a diszkriminatív vagy lekicsinylő megjegyzések, a szexuális tartalmú megjegyzések, és a pszicho-terror éppúgy ide sorolhatók, mint amikor tettek formájában valósul meg zaklatás, hiszen ekkor már jogsértésről beszélhetünk. Mindezek bárkit érinthetnek, nemtől, kortól függetlenül! Talán mi is kaptunk már olyan e-mailt, amiben kollégánk nem megfelelő stílusban közölte mondandóját, vagy épp üvöltve beszélt velünk a telefonban. Természetesen ennek egyszer sem lenne szabad előfordulnia, de nem ritka, hogy ez a viselkedés állandósul, és ez akár meg is betegíti az érintettet.

Munkahelyi zaklatás: bárkit érinthet - munka, kollégák, tisztelet

A munkahelyi szexuális zaklatás fogalma nagyon nehezen körülírható. Ennek minősülhet, ha egy férfi kolléga az egyik női munkatársnak vicces, szexuális tartalmú képeket küldözget az interneten, vagy kétértelmű megjegyzéseket tesz felé, mivel ezek a megnyilvánulások ugyanolyan érzelmi hatást kelthetnek, mint egy valós érintés, vagy egyéb fizikai tett. Minden esetben sok múlik a felek habitusán, szubjektív megítélésén, hiszen amit valaki könnyed beszélgetésként értelmez, az másnak nagyon bántó is lehet” – teszi hozzá a fentiekhez Dr. Sárdy Ildikó.

Pozitív értékek

Bár bőven akadnak ellenpéldák is, egyre több munkáltató ismeri fel az etikus munkahelyi viselkedés fontosságát, és tesz azért, hogy munkavállalói ennek jegyében dolgozzanak együtt, és ha sérelem érné őket, legyen hova fordulniuk. „Dolgoztam olyan vállalatnál, ahol dedikált, képzett kolléga foglalkozott az etika és az emberi tisztelet kérdésével. Bárkit zaklatás, hátrányos megkülönböztetés ért, teljes diszkréció mellett oszthatta meg vele problémáját. Ő egyfajta moderátorként segítette a feleket, de idő kellett, amíg a kollégák megnyíltak, és éltek ezzel a lehetőséggel” – osztja meg tapasztalatát Zita. Ildikó szerint hasonlóan jó megoldás, amikor egy cég hotline-t üzemeltet, ahová az érintettek anonim módon fordulhatnak, különösen akkor, ha az elkövető az, akitől az illető egyébként az intézkedést várná.

Sok cégnél már a gyakorlat része a magatartási kódex. Ezzel általában már a belépéskor megismertetik a kollégákat, és ha komolyan veszik a kérdést, nemcsak aláíratják a dolgozóval a dokumentumot, hanem ismertetik is a létező és alkalmazott vállalati értékrendet. „Nagyon fontos megteremteni azokat a fórumokat, ahol beszélgetünk a cég etikai normáiról. Úgy látom, a kollégák igazán jól fogadják ezt, pozitív értékként kezelik a tisztelet és etikusság jelenlétét a mindennapokban” – vallja a személyügyi tanácsadó. „Az etikai szabályzat vitás kérdésekben is irányadó, mivel egyértelmű rendelkezéseivel kiegészíti a témára kevésbé érzékeny magyar jogalkotást: meghatározza, mi minősül tiszteletlenségnek, munkahelyi zaklatásnak, és milyen eszközökkel élhet ilyenkor a munkáltató” – fejti ki a szakjogász.

Jogunkban áll

Ha zaklatás ér bennünket, érdemes mérlegelnünk annak súlyosságát. Amennyiben szükségesnek érezzük, lépjünk! „Tartsuk szem előtt, hogy a munkahelyen történő esetek elkövetője nem pusztán magánember, hanem egyben munkavállaló, vagyis első körben mindig a munkáltatónkkal kell megosztanunk, segítségével tisztáznunk a problémát. A munkáltató elrendelhet kivizsgálást, felszólíthatja az elkövetőt, hogy hagyja abba a bántó viselkedést, de indulhat fegyelmi eljárás is. A munkáltató részesítheti szóbeli, írásbeli figyelmeztetésben a zaklatót, vagy akár felmondással is zárulhat egy ilyen esemény. Amennyiben a munkáltató nem teszi meg a szükséges intézkedést, ő is felelőssé válik. Meg kell azonban jegyezni, hogy hazánkban nagyon ritkán jut el egy ilyen ügy a bíróságig, a legtöbbször ugyanis ezek napvilágra sem kerülnek” – osztja meg Ildikó.

Zita véleménye szerint a személyügyért felelős kollégáknak is felkészültnek kell lenniük az ilyen esetekre: „ha nem működik a cégnél telefonvonal vagy e-mailcím, ahol a zaklatást jelenthetjük, keressük fel a HR-st. Ő köteles ítélkezés nélkül végighallgatni az áldozatot. Azt szoktam javasolni a HR-eseimnek, hogy amennyiben azt az eset súlyossága megkívánja, magasabb szintű vezetőt is vonjanak be a tisztázásba, mégpedig olyat, aki ismeri az érintetteket. Olykor nagyon kevés is elegendő ahhoz, hogy a helyzet megoldódjon.

Gondoljuk át a fentieket, és bátran tegyünk azért, hogy jól érezzük magunkat a munkahelyükön. Ha azonban ez törekvéseink ellenére sem sikerül, ne habozzunk, váltsunk! Frissítsük önéletrajzunkat, és töltsük fel ide! Nézzünk szét a legfrissebb álláslehetőségek között, vagy keressünk személyre szabott beállításaink alapján. Legyünk naprakészek, kérjünk hírlevelet és Facebook értesítést, így biztosan nem maradunk le a nekünk való munkáról!

Készítette: Istók Nikoletta

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

Címkék: álláskeresés, munka, munkahely, kollégák, tisztelet