Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Ha az elmúlt másfél évben mi is megszoktuk már az otthoni munkavégzést, az ismét esedékes munkába járás minden bizonnyal újfajta kihívások elé állít minket. A nagy nehezen kialakított napirendünk ismét felborul, helyét új ritmus veszi át. Számítanunk kell rá, hogy valószínűleg nem lesz könnyű visszarázódnunk az irodai mindennapokba – főleg akkor nem, ha számunkra megkönnyebbülést jelentett az otthoni munkavégzés. Hogy mit érdemes átgondolnunk, és mérlegre tenni magunkban a munkába járást illetően, arról Gégöl Júlia karrier coachcsal beszélgetünk.

Új szelek fújnak

„Először is fontos megértenünk, hogy bár hajlamosak vagyunk úgy utalni a visszatérésre, mint a „normális kerékvágásra”, valójában ez is egy rendkívül speciális helyzet. Hiszen nem egy hosszú, pihentető nyaralás után ugrunk ismét fejest az irodai mindennapokba – hanem (sok esetben akár) másfél év elszigeteltség és felfokozott érzelmi állapotban történő munkavégzés után vesszük ismét birtokunkba a megszokott helyünket. Sokunkat értek traumák, veszteségek, így hát sem magunktól, sem a kollégáinktól nem várhatjuk el, hogy egykettőre minden a régi legyen” – hangsúlyozza a szakértő.

Már csak azért sem érdemes a régi szép idők emlékébe kapaszkodnunk, amikor az előttünk álló heteket tervezgetjük, mert minden jel arra mutat, hogy a jövő a hibrid megoldásoké – vagyis könnyedén előfordulhat, hogy nem teljes munkaidőben kell visszatérünk a munkahelyünkre – heti néhány napot vélhetően továbbra is az otthonunkból dolgozhatunk majd. 

„A tavalyi év történései megtanították nekünk, hogy a változás az egyetlen állandó, és talán épp ez az, amihez érdemes hozzászoknunk. El kell kezdenünk berendezkednünk egyfajta kétlaki életre, és – amennyiben a munkáltatónk erre lehetőséget ad – személyes prioritásaink és igényeink mentén átgondolnunk, hogy milyen felosztás lenne számunkra a legideálisabb” – mondja interjúalanyunk.

Amennyiben valamennyire szabad kezet kapunk a döntésben, mérlegeljük, hogy magánéleti teendőink, családi életünk tükrében mely napokon lennénk szívesen az irodában, és mely napokon tudnánk továbbra is kiaknázni az otthoni munkavégzés előnyeit. 

Kihívások erdejében 

„A remote, azaz távoli munkavégzés hosszú hónapjai során a legtöbben szert tettünk némi önismeretre a teherbírásunkat, a bioritmusunkat és az időbeosztásunkat illetően is. Vegyük sorra, mi mindent tanultunk magunkról, és ezek alapján listázzuk, mi az, ami miatt jó lesz ismét a munkahelyünkön lenni, és mi az, ami zavar vagy aggaszt bennünket a visszatérés kapcsán. Ha például megszoktuk, hogy a nap nagy részében egyedül, csendben végeztük a dolgunkat, akkor nehezünkre eshet majd ismét hozzászokni az egyterű iroda jellegzetes nyüzsgéséhez, alapzajához, sőt, munkatársaink közelsége is kényelmetlenül érinthet minket” – világít rá Juli egy várható kihívása, majd további, érdekes eshetőségeket is felvázol:

„Azok, akik extrovertáltként alig várták, hogy újra együtt legyenek a kollégáikkal, minden bizonnyal jókedvűen veregetik majd egymás vállát, de meglehet, hogy a függetlenségük és szabadságuk bizonyos szintű elvesztéseként élik meg például azt, hogy a felettesük csupán néhány lépésnyire ül tőlük, és bármikor számon kérheti őket. Nem tudunk többé kikapcsolt kamerák és lenémított mikrofonok mögé rejtőzni – a szó szoros értelmében ismét láthatóvá válunk, ennek minden előnyével és hátrányával együtt” – mondja a szakértő. 

Júlia továbbá azt a fontos aspektust is kiemeli, miszerint nem csak egy-egy elkapott szemforgatás vagy elmormolt kellemetlen megjegyzés, de akár a vírushoz és az egészségvédelmi intézkedésekhez való hozzáállásunk is újfajta konfliktusok táptalaja lehet. „Félelmeink tudatosítása és elfogadása alapvető feladatunk, ha harmonikus kollegiális kapcsolatok kiépítésére törekszünk. Attól, hogy mi komfortosan érezzük magunkat maszk viselése és fizikai távolságtartás nélkül, nem biztos, hogy a másik is rendben van egy reggeli öleléssel, vagy közös ebéddel – tájékozódjunk egymás hogylétéről, mielőtt fejjel rohanunk a falnak és egymásnak is” – tanácsolja a coach. 

Mit vigyünk magunkkal?

Miután feltérképeztük félelmeinket, és átgondoltuk, miképpen alkalmazkodnánk ezekhez, és vehetnénk elejét a kellemetlenségeknek, vegyük górcső alá az elmúlt hónapokban kialakított szokásainkat is – ezek egy része ugyanis jó eséllyel implementálható az irodai hétköznapokba is. „Belegondolhatunk például abba, hogy amikor otthon dolgozunk, milyen időközönként, hogyan tartunk szünetet? Kávézunk, esetleg sétálunk egyet a háztömb körül? A képernyőtől való időnkénti eltávolodás nemcsak a szemünknek, de a teljesítőképességünknek is jót tesz – ne szokjunk hát le róla csak azért, mert visszatértünk a munkahelyre” – javasolja Juli, majd az időbeosztás fontosságára hívja fel a figyelmet: 

„Mindenképpen szükségesek a keretek. Eddig megtehettük, hogy egy nehezen induló reggelen pizsamában ültünk a gép elé, a munkahelyünkön ez azonban nem opció. Kellenek a reggeli rutinok, hogy legyen elegendő időnk az elkészülésre, a reggelire és a munkába járásra is, így előbb kell felkelnünk, mint az otthonról dolgozós napok esetében. Ahhoz, hogy mind a kétfajta közegben és munkanapon jól működjünk, fel kell állítanunk saját szabályainkat és napirendünket” – hangsúlyozza. „Érdemes ebbe a napirendbe mindazt beépítenünk, amit a home office során tanultunk a produktivitásunkról – ha például délelőtt nagyobb fordulatszámon pörögnek az agykerekeink, akkor szervezzük úgy az időnket, hogy a komoly koncentrációt igénylő feladataink erre a napszakra essenek” – teszi még hozzá. 

A fokozatosság jegyében

A szakértő szerint az elmúlt időszak kihívásai fizikailag ugyan éket vertek közénk, sok szempontból azonban közelebb hoztak minket egymáshoz. „Tulajdonképpen beleláttunk egymás életébe, nappalijába. Most, hogy visszatérünk a professzionális munkakörnyezetbe, érdemes tudatosan ápolnunk a kialakult munkatársi kapcsolatokat, és közösen kitalálni, hogyan tudunk megtartani valamennyi informális közelséget. Nem érdemes az első nap a legmagasabb teljesítményfokozatba kapcsolnunk, és némán, fegyelmezetten ütni a billentyűket. A hatékonyság persze fontos, de a lelkünk állapota és szociális készségeink fejlesztése, esetleg újraépítése is épp ilyen lényeges. Beszélgessünk sokat, és ha az otthoni munkavégzés alatt bevezettük a reggeli online megbeszélést, akkor szánjunk az irodában is néhány percet arra, hogy sorra vegyük ne csak a napi prioritásokat, de azt is, hogy ki hogyan érzi magát ebben az új helyzetben” – tanácsolja a coach. 

„Viseltessünk továbbá éber figyelemmel ne csak mások, de magunk iránt is. Tudatosítsuk, hogy sok energiát emészt fel az, hogy érzelmileg és szociális szempontól újra belerázódjunk a mindennapokba, hogy megszokjuk, hogy egyszerre vagyunk közel, de távol is egymástól.    

A fokozatosság mellett a türelem a kulcs, és ahogyan sok más, embert próbáló időszakban, a humor most is rendelkezésünkre áll. Ha például olyan kollégával fogunk hamarosan találkozni, aki még sosem látott minket bekapcsolt kamerával, készíthetünk egy rajzot arról, amit a képernyőn látott helyettünk – így máris fesztelenebb lesz a társalgás másfél évnyi remote együttműködés után” – mondja végezetül interjúalanyunk.

Hallgassunk a szakértő tippjeire, és adjunk magunknak, valamint munkatársainknak is elegendő időt és teret, hogy megbirkózzunk az új kihívásokkal. Ha viszont sem otthon, sem a munkahelyünkön nem érzünk már lelkesedést a feladatink iránt, érdemes megfontolnunk a munkahelyváltást, és egyéni prioritásainkat szem előtt tartva, személyre szabottan válogatnunk a több ezer nyitott álláslehetőség között! Töltsük fel önéletrajzunkat ide, és a naprakészség jegyében kérjünk hírlevelet és Facebook értesítést is.

 

Készítette: Profession.hu

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

Címkék: munka, karrier, iroda, visszatérés, otthoni munkavégzés