Generációs szakadékok a munkahelyen – 2. rész
Nem értjük meg egymást a nálunk sokkal fiatalabb vagy sokkal idősebb kollégánkkal? Így működik a generációs szakadék.
Önnek ajánljuk!
Könnyen konfliktust teremthet, ha egy csapaton belül a kollégák között nagy a korkülönbség. Jelenleg egyszerre négy generáció van jelen a munkaerőpiacon, és az erős fluktuáció miatt egyre gyakoribb, hogy sokszínű csapatok jönnek létre. Ez jót tehet a csoportdinamikának és a kreativitásnak, de csak akkor, ha megértéssel és kompromisszumkészen tudunk egymás felé fordulni. Értsük meg az egyes generációk viselkedésének hátterét! Cikksorozatunk első részében a Baby boomereket és az X generációt elemeztük, most pedig az Y generáción és a Z generáción a sor.
Y generáció
Az Y generációba az 1980 és 1995 között születettek tartoznak. Gyakran „Millennials”-ként is hivatkoznak rájuk, mert az évezredforduló előtt születtek. Jellemző rájuk, hogy a szüleik és a nagyszüleik számára gyerekként mindig ők álltak a középpontban, de mindeközben magas elvárásoknak kellett megfelelniük, ami miatt bennük is erős a teljesítményorientáltság, ami egy erős tanulási vággyal egészül ki. Gyakran motiválja őket a pénz és a karrier, de közben szabadságra és rugalmasságra vágynak, és elutasítják a hierarchiát. Úgy gondolják, az előre jutásban a teljesítmény és a tudás a mérvadó tényezők, amiért hajlandóak is dolgozni. Ennél a generációnál már jellemző, hogy mikor munkába álltak, kezdtek elmosódni a munka és a magánélet közötti határok. Kevésbé hűségesek a munkahelyük iránt, mint a Baby boomerek vagy az X generáció tagjai, így ha elégedetlenek, bármikor munkát váltanak. Ez a szabadság és rugalmasság iránti igény az idősebb generáció tagjaiban egyenesen munkakerülésként csapódhat le, pedig csak arról van szó, hogy az Y generáció már látta a szülein és a nagyszülein, hogy milyen életet teremt, ha alárendeljük magunkat a munkának. Ez a generáció igényli a figyelmet és a dicséretet, és inkább szeret csapatban dolgozni, mint egyedül, ami konfliktusforrás lehet az X generációs individualista főnökükkel szemben. Az Y generációt gyakran digitális bennszülötteknek is hívjuk, hiszen ők már az internet korában születtek, formálta az életüket, a kommunikációjukat és a problémamegoldási stratégiáikat a technológia és a digitális világ.
Z generáció
Az 1995-2010 között született, a munkaerőpiacon jelenlévő legfiatalabb generáció a Z, akik számára az önmegvalósítás, a szabadság és a munkában való kiteljesedés a legfontosabb érték egy munkahelyen. Magas elvárásokkal érkeznek egy új helyre, és ha nem tudnak gyorsan előrelépni, könnyen váltanak – így például egy fizetésemelésre sem várnak éveket. Szeretik, ha egy munkakör tele van kihívásokkal, érdekes, és a legfontosabb, hogy a világ bármely pontjáról bármikor végezhető legyen. Az időbeli és térbeli szabadság igénye mellett rendkívül ambiciózusok, és úgy érzik, többre hivatottak, mint mások. Már ez az elképzelés ellenszenvet válthat ki az idősebb generáció tagjaiból, pedig ettől olyan erős a megfelelési vágyuk és ettől kiemelkedő a teljesítményük. Számukra a visszajelzés alapfeltétele egy jó munkahelynek, és az önbecsülést sokkal nagyobbra tartják, mint a magas fizetést, ezen kívül az sem mindegy számukra, hogy milyen társadalmi szerepvállalást tud felmutatni egy cég. A digitális eszközökkel kialakított kapcsolatuk miatt furának tűnhetnek a többi generáció számára, hiszen a Z generáció számára a technológia adja a kapcsolódási pontot a külvilághoz, a tapasztalataik fő forrása pedig az online tér, ami korábban elképzelhetetlen lett volna. Ha egy munkahelyen az idősebb kollégák vagy a főnök nem tud lépést tartani a technológiával vagy egyenesen elutasítja azt, azonnal elvágja magát a Z generációtól, ami számos konfliktus forrása lehet.
Állást keresünk? Böngésszünk az aktuális hirdetések között!
Készítette: Kövecses Evelin