Közeleg Bálint-nap, a szerelmesek ünnepe, ezért utánajártunk, milyen szabályok vonatkoznak a munkahelyi románcra, párkapcsolatra.

Be kell jelenteni?

A munkáltató a dolgozók közti szerelemre, együttélésre vagy házasságra nem írhat elő bejelentési kötelezettséget. A Munka törvénykönyve (Mt.) szerint ugyanis a munkavállalótól csak olyan adat közlése kérhető, amely személyhez fűződő jogát nem sérti, és a munkaviszony létesítése, a feladatainak ellátása szempontjából lényeges. Csak akkor korlátozható a személyhez fűződő jog, ha a munkaviszony rendeltetésével közvetlenül összefüggő okból feltétlenül szükséges és a cél elérésével arányos.)

Ha a munkavállaló úgy dönt, hogy bejelenti a cégnél: kollégájával vagy az egyik ügyféllel szorosabb kapcsolatba került, természetesen megteheti. Ez azért is jó ötlet, mert nem kell titkolózniuk és megelőzik a pletykákat. Ugyanis szinte elkerülhetetlen, hogy témává váljon a kapcsolatuk. A munkahelyi sztorik alapvetően olyan témák köré csoportosulnak, amelyek leginkább megmozgatják a munkatársak fantáziáját. Az emberi természetből fakadóan örök téma, hogy ki kinek tetszik, ki szakít, ki kivel jött össze, kinek van titkos munkahelyi viszonya. (A munkahelyi pletykákról szóló cikkünk ITT olvasható!)

Tilos a szerelem a munkahelyen?

Mi lehet a megoldás?

Ha főnök-beosztott viszonyban vannak a szerelembe esett kollégák, akkor esetleg egy áthelyezéssel, legvégső esetben az egyik fél távozásával, állásváltásával megoldható a helyzet. Ha azonos szinten dolgoznak, erre nincs szükség. A lényeg, hogy a magánéleti kapcsolat ne befolyásolja a munkavégzésüket.

Működhet-e, ha a házastársak egy munkahelyen dolgoznak? Cikkünkből kiderül!

Nem jelent gondot, ha az egy párt alkotó dolgozók a munkahelyen csak és kizárólag kollégákként viselkednek, ám azért már szólhat a munkaadó, ha a magánéletüket az irodában vagy a gyárban élik - például ott veszekszenek, vagy épp munkaidőben félrevonulnak és bezárkóznak a mosdóba, teakonyhába. Emellett az is kötelezettségszegésnek minősül, ha a vezető kivételezik, könnyebb feladatokat és magasabb prémiumot ad annak a beosztottjának, aki történetesen a párja.

"A korábbi munkahelyemen majdnem kétszázan dolgoztunk. Volt két kollégám, egy lány és egy srác, akikről évekig nem is tudtam, hogy együtt élnek. Soha nem érkeztek együtt, nem mentek közösen ebédelni, és a távozásuk ideje is mindig más volt. Egyikük az iroda egyik végén, a másik pedig a túlsó felében ült. Csak véletlenül tudtam meg, hogy ők egy párt alkotnak, és a munka-magánélet elválasztása miatt, tudatosan hozták ezeket a szabályokat" - mesélte lapunknak Gina.

Mi az, ami tilos?

Az Mt. szerint a munkavállalónak a munkaviszony fennállása alatt tartózkodnia kell minden olyan magatartástól, amely a munkáltató jogos gazdasági érdekét veszélyezteti. Az azonban, ha a dolgozó és az ügyfél, vagy épp a vezető és a beosztott a munkaidőn kívül is találkozgat, nem biztos, hogy veszélyt jelent a cégre nézve. Hiszen több mint valószínű, hogy nem a munkáról beszélgetnek.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Az viszont már aggályos lehet, és kötelezettségszegésnek minősül, ha a munkavállaló olyan iratokat visz haza, amelyeket nem lehetne, vagy megszegi az üzleti titoktartást. Ha az egyik cég befolyásos pozícióban lévő munkatársa például összejön a konkurencia dolgozójával, nagyon oda kell figyelnie, nehogy kárt okozzon a cégének, amikor este otthon elmeséli a munkanapját.

A munkáltató meghatározhatja a munkahelyi érintkezés szabályait, az öltözködés alapnormáit. A munkaadó azonban csak olyan intézkedéseket tehet, amelyek segítik az alkalmazottakat a feladataira koncentrálni. Egy magatartási kódex kialakítása azért is hasznos lehet, mert ha a munkavállaló érzelmeit nem viszonozza a kiszemelt kolléga, és az udvarló a visszautasítást nem érti meg, hanem folytatja a közeledést, az már zaklatás.

Összeállította: Durbák Ildikó

Címkék: munkahely, munkajog, Munka törvénykönyve, párkapcsolat, szerelem, házasság, románc