Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

A fuvarozók, illetve azok számára, akik gépkocsival dolgoznak országszerte, jelentős kedvezményt tartalmaz az adótörvényben a kiküldetés fogalmának módosítása, amely augusztus elsejétől hatályos.

Az új meghatározás szerint a munkába utazáson kívül minden üzleti utazás kiküldetésnek minősül a jövőben - mondta Honyek Péter, a PwC Magyarország adótanácsadója az M1 aktuális csatornán. Ennek egyik következménye, hogy a munkáltató adómentesen fizethet a munkavállalónak napi 3 ezer forintot napidíjként.

A munkába járás nem a munkaidő része

A Munka törvénykönyve (Mt.) szerint nem számít munkaidőnek az az időtartam, amikor a dolgozó a lakó- vagy tartózkodási helyéről a tényleges munkavégzés helyére közlekedik, valamint onnan hazamegy. Az utazási időre ezért munkabér fizetési kötelezettsége nincs a munkáltatónak, sőt ha útközben valami balesetet szenved a dolgozó, az sem számít munkahelyi balesetnek.

Ha viszont a munkaviszonnyal összefüggésben nem a lakó- vagy tartózkodási hely és a tényleges munkavégzés helye között kell utaznia a munkavállalónak, hanem például a cég központjából el kell mennie egy másik városba egy tárgyalásra, azt munkaidőnek kell tekinteni. Ez az utazás ugyanis utasítás a munkáltató részéről, tehát munkaidőnek minősül.

KIKÜLDETÉSSEL JÁRÓ ÁLLÁSOKAT ITT TALÁLUNK.

Amikor a cég állja az utazás költségét

A munkáltató köteles a munkavállalónak azt a költségét megtéríteni, amely a munkaviszony teljesítésével kapcsolatban merült fel – áll a munkajogi kódexben.

Ha egy dolgozó más településről jár be a munkahelyre, a munkaadó fizeti – egy kormányrendelet értelmében – a távolsági vagy helyközi jegy vagy bérlet legalább 86 százalékát. A helyi utazás nem minősül munkába járásnak, így a helyi bérlet árát a munkáltató nem köteles megtéríteni, ám megteheti: ez azonban adóköteles béren kívüli juttatásnak minősül.

Az utazásért csak néha jár bér

"Miskolci vagyok, Alsózsolcára járok dolgozni. A munkaadóm kitalálta, hogy jó lenne, ha valahogy be tudnék jelentkezni egy helyi lakcímre, mert akkor nem kellene fizetnie. Eddig húztam-halasztottam a dolgot, de már nagyon sürget. Az egyik barátom mondta, hogy a náluk keresnek új embereket, szerintem megpályázom a konyhás állást. Kevesebbet kellene utazni, több időm maradna, és nem futnék bele több kellemetlen beszélgetésbe a főnökkel” – mesélte lapunknak Emma, aki jelenleg egy büfében dolgozik.

AZ UTAZÁSI KÖLTSÉGTÉRÍTÉST KÍNÁLÓ ÁLLÁSHIRDETÉSEKET ITT TALÁLJUK.

A Profession.hu egy felmérése szerint nagyon kevesen vesznek igénybe személyfuvarozási szolgáltatásokat a munkához kötődően: a válaszadók 92 százaléka nem taxizik és közösségi személyszállítási szolgáltatást sem használ.

A munkaügyben taxizók 69 százalékának megtéríti a munkáltató az utazás költségét (a fővárosban ez az arány magasabb, mintegy 84 százalékos).

"Egy győri autóipari cégnél vagyok lakatos. A munkáltatóm egy szállítmányozási céggel kötött szerződést, és minden műszakváltáskor egy busszal fuvarozzák a dolgozókat. Körbejárják a város melletti falvakat, és így mindenki eljut ingyenesen a munkahelyre. Ez nagyon jó, hiszen nem kell a távolsági buszra várni, nem kerül pénzbe a buszjegy. Múltkor beszéltük is a többiekkel, hogy ez egy gesztus, jó dolog, mert érezzük, hogy fontosak vagyunk” – mondta a Profession.hu-nak Gyula.

CÉGES BUSSZAL JÁRNA DOLGOZNI? ÍME A POZÍCIÓK, MELYEKNÉL ERRE LEHETŐSÉGE VAN.

Szeretnénk, ha munkaidő lenne az utazás!

A Profession.hu egy korábbi kutatása szerint a magyar munkavállalók jelentős része támogatná, ha a munkába járás is a munkaidő részének számítana.

A válaszadók 39 százaléka elsősorban órabérként való kifizetésként látna szívesen egy plusz összeget, míg 22 százalék szerint a munkahelyen töltött időből kellene levonni az utazási időt. A megkérdezettek harmada ellenezne egy ilyen gyakorlatot, egyértelműen az ellenőrizhetőség nehézsége miatt.

Összeállította: Durbák Ildikó

Címkék: munkahely, utazás, álláskeresés, támogatás, költségtérítés