Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Egy profi pályázó az interjút megelőzően alaposan felkészül önmagából: végiggondolja, hogy melyek azok a képességei, személyes erősségei, melyek alkalmassá teszik az állás betöltésére és milyen szakmai tapasztalattal rendelkezik, melyről érdemes bővebben szót ejteni a beszélgetés során. Természetesen információt gyűjt a cégről is, valamint számba veszi a szóba jöhető kérdéseket és a lehetséges válaszokat.

A szimpátia sokat számít

Ezek mellett azonban érdemes elgondolkodnia, hogy milyen egyéb tényezőket kell figyelembe vennie a siker érdekében. Ha a jelölt szakmailag és személyes kompetenciái miatt is megfelel, további fontos tényező lehet, hogy létrejön-e az összhang a pályázó és az interjúztató között.

Személyes bemutatkozásra csak a legmegfelelőbb jelentkezők kapnak lehetőséget. A versenyből pedig az kerülhet ki győztesen, aki képes emberileg is ráhangolódni az interjúztatóra, azaz képes önmagát úgy bemutatni, és a feltett kérdésekre úgy válaszolni, hogy azzal szimpátiát, egyfajta "közös kémiát", alakítson ki a másik féllel.

A szimpátia alapja, ha emberileg is hasonlóak vagyunk a beszélgetőpartnereinkhez, azaz hasonló kommunikációs stílusban, hasonló értékrend mentén közöljük a mondanivalónkat. Ezt úgy érhetjük el, ha megtanuljuk felismerni a különböző emberi típusokat a megjelenésük, a kommunikációjuk és a viselkedésük alapján. Ha saját típusunk megegyezik az interjúztató típusával, akkor nem lesz nehéz dolgunk egy hullámhosszra kerülni. Ha azonban saját típusunk eltér az interjúztatóétól, akkor érdemes külön energiát fektetnünk abba, hogy megtanuljunk azonos nyelven kommunikálni beszélgetőpartnereinkkel.

Rendszerezhetők a típusok

Beszélgetőpartnerünk típusának felismeréséhez nem árt, ha rendelkezünk valamennyi ön- és emberismereti tudással. Bár amikor elkezdünk valakivel beszélgetni, ösztönösen is képet alkotunk róla.
Létezik azonban egy rendszer, az Enneagram, amely segíthet abban, hogy kicsit strukturáltabban lássuk a különböző embertípusok jellemzőit. Ez eredetileg 9 különféle karaktert különböztet meg annak alapján, hogy milyen belső motiváció mozgatja az egyes típusokat, milyen magatartásmintákat követnek adott helyzetekben.

A karakterekből - az egyszerűség kedvéért - most 4 típust alkottunk: ők azok a személyiségek, akikkel legjellemzőbben találkozhatunk a hétköznapokban. Emiatt nagy az esélye annak is, hogy egy állásinterjún a velünk szemben ülő interjúztatóban felismerjük valamelyiket.

1. Dinamikus típus: az interjúztató könnyen teremti meg a beszélgetés jó hangulatát. Hamar ajánlja fel a tegeződés lehetőségét, és az interjú során mindvégig törekszik arra, hogy kellemesen, komfortosan érezzük magunkat. Gyakran oldja a kezdeti feszültséget egy-egy poénnal, és az interjú során is szívesen szúrja be néhány személyes tapasztalatát, vagy élményét. A vele való beszélgetés tempója pörgős, energikus, az általa vezetett interjú forgatókönyve rugalmas, melybe belefér egy-két rövidebb kitérő is. Saját értékrendjében, egyéni motivációi között első helyen szerepel a verseny, valamint a siker és az elismerés megszerzése, ezért a mi bemutatkozásunkból is leginkább ezek ragadják majd meg a figyelmét. Számára az önmarketing a világ legtermészetesebb dolga, így ha ezt a típust véljük felfedezni interjúztatónkban, szerénység nélkül büszkélkedhetünk sikereinkkel, elért eredményeinkkel, szakmai díjainkkal.

2. Elemző típus: jóval távolságtartóbb az előzőekben bemutatott Dinamikusnál. A vele folytatott beszélgetés hangneme mindvégig hivatalos, és szinte teljesen mentes a személyeskedéstől. Számára az interjú kizárólagos célja az információk begyűjtése és cseréje. A kérdések egy előre meghatározott forgatókönyv alapján, jól felépített logikai sorrend szerint követik egymást. Múltunkból is jellemzően a szakmai oldal foglalkoztatja őket: a tényekre, adatokra, információkra kíváncsi. A témától való elkalandozást, vagy a felesleges mellébeszélést nem igazán tolerálja: egzakt kérdéseire rövid, konkrét válaszokat vár. Mivel saját értékrendjében első helyen szerepel a racionalitás és a kiszámíthatóság (biztonságra törekvés), ezért célszerű saját bemutatkozásunkat röviden, lényegre törően a munkakörök, kompetenciák, számok és referenciák mentén vezetni.

3. Humán típus: az Dinamikushoz hasonlóan kedves, barátságos beszélgetőpartnerünk lesz az interjú során. Számára is fontos lesz, hogy jó hangulatban teljes a beszélgetés. A vele való beszélgetés tempója azonban a Dinamikustól eltérően nyugodt és kényelmes lesz, melynek célja az információcserén túl az lesz, hogy a jelöltként az emberi oldalról is minél jobban megismerjen minket. Előreláthatólag jóval kevesebb kérdést kapunk majd (illetve jóval kevesebb kérdésre lesz idő), mint egy Dinamikus vagy egy Elemző típus esetén. Jelöltként abból a szempontból (is) figyel bennünket, hogy emberileg hogyan oldottunk meg helyzeteket, sőt nem ritka, hogy kifejezetten rákérdez, hogy hogyan jöttünk ki előző munkahelyünkön a feletteseinkkel, kollégáinkkal, vagy milyen kapcsolatot alakítanunk ki üzleti partnereinkkel. Mivel saját értékrendjében, egyéni motivációs tényezői között első helyen szerepelnek az emberek, illetve az elfogadás és a békés, konfliktusmentes munkahelyi és magánélet, érdemes saját bemutatkozásunk során ezeket a területeket is domborítani.

4. Diktátor típus: a HR területén ez a típus eléggé ritka, ám Diktátor szerepet az interjúztatók gyakran vesznek fel akkor, ha az interjú forgatókönyve stresszinterjút is tartalmaz. A stresszinterjú során az interjúztató igyekszik minket "nehéz helyzetbe" hozni, sokszor kellemetlen, provokáló, sértő vagy túlzottan személyes kérdések feltételével, így mérve le azt, hogy hogyan reagálunk a kellemetlen vagy stresszes helyzetekre. Ilyenkor az a legmegfelelőbb stratégia, ha nem bosszantjuk fel magunkat, vagy ha ez mégis megtörténik, ezt nem mutatjuk ki nyíltan, hanem higgadtan és röviden válaszolunk a kérdésekre. Ha csupán egy stressz-tesztről volt szó, akkor ezt úgyis megtudjuk az interjú végén. Ha azonban az egész interjú ebben a provokatív, "személye menő" hangulatban telik, valószínű, hogy egy Diktátor típussal állunk szemben. Ilyen esetekben célszerű a hidegvérünket megőrizve, lényegre törően, nem elkalandozva, a feltett kérdésre röviden válaszolni, és a személyünket érő vélt vagy valós támadásokat pedig egyszerűen elengedni a fülünk mellett.

Szóljunk a saját nyelvén az interjúztatóhoz

Hogyan beszéljek az egyes típusokkal?

Egy konkrét példán keresztül próbáljuk meg bemutatni az egyes személyiség típusok reakcióit, illetve azt, hogy hogyan kell kommunikálni velük. Tegyük fel, hogy a jelenlegi munkahelyén az Ön eladásai 24 százalékkal növekedtek az elmúlt évhez képest, ez volt e legjobb eredmény az értékesítők között. Hogyan célszerű ezt kommunikálni az egyes típusok felé?

- Dinamikus típusnak: "Büszke vagyok arra, hogy a csoport legjobbjaként én nyertem meg az éves értékesítési versenyt. Értékesítési eredményem 124 százalékos volt az elmúlt évhez képest."

- Elemző típusnak: "A terület felelőseként 24 százalékos növekedést értem el a portfóliómban, akkor, amikor az átlagos iparági növekedés mindössze csak 13 százalék volt. A területem bevételeinek összértéke elérte a 720 millió forintot. Ez a csapatban a legjobb eredmény volt."

- Humán típusnak: "Ügyfeleimmel sikerült harmonikus, hosszú távú együttműködéseket kialakítanom. Mindig megtaláltam velük a közös hangot, ezért szívesen kötöttek velem üzletet. Sosem feledkeztem meg névnapjukról, és mindig küldtem nekik az ünnepek alkalmával üdvözlőkártyát. Gyakran hívtam meg őket közetlen, laza programokra, és szívesen segítettem nekik, ha problémájuk támadt. Ezt ügyfeleim további megrendelésekkel hálálták meg, így 24 százalékkal tudtam növelni eladásaimat. A csoportban egyébként ez volt a legjobb eredmény."

Nagyszerűen látszik, hogy viszonylag egyszerű eszközökkel képesek lehetünk ugyannak az információnak más-más színezetet adni, attól függően, hogy a velünk szemben ülő partner mely kommunikációs stílusra vevő, mi az, ami leginkább felkelti érdeklődését.

A színtiszta igazság, csak más-más köntösben

Nem a tények megmásításáról, kiszínezéséről van szó ilyenkor. Állásinterjú során soha nem szabad valótlanságot állítani, még akkor sem, ha azt gondoljuk, hogy ez az egyetlen esély arra, hogy az állást elnyerjük. Szinte biztos, hogy fény derül a tények, adatok elferdítésére és ezzel igen kellemetlen helyzetbe hozhatjuk magunkat. Ha pedig ez egy fejvadász cég interjúján történik, további álláslehetőségektől eshetünk el.

A szakmai felkészültségen túl az is számít, hogy hogyan és milyen nyelven fogalmazzuk meg mondanivalónkat a különböző típusba tartozó beszélgetőpartnereknek. Arra kell viszont mindig törekednünk, hogy megtaláljuk azt a stílust, mely segít, hogy úgy tálaljuk a fontos információkat az interjú során, hogy a leghatékonyabban "célba érjenek".

A témához kapcsolódó szakmai anyag: Személyiségtípusok az Enneagram tükrében

 

Szakmai partnerünk:

Profonte Management Akadémia

Lukász Helga
Profonte Management Akadémia
http://www.profonte.hu
info@profonte.hu

Csatlakozzon az Enneagram klubhoz! Enneagram a Facebookon
Kövesse az Enneagram klubot!  Enneagram a Twitteren