Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

A filmezés és a sminkkészítés világa egyaránt vonzó lehet a kreatív gondolkodásúaknak – a filmes sminkesek esetében ráadásul ez a két szakma összeér, és így egy egészen egyedi területről beszélhetünk. A szakma rejtelmeibe Kristóf Ilus, a Mask Make-Up Academy alapító tulajdonosa avatott be minket.

A kezdetek

Ilus már gyerekkorában nagyon szeretett olvasni és imádta a filmeket is, ezért ahogy sokan ilyen idős korukban, ő is gyűjtötte a filmmel kapcsolatos újságokat, kivágta és gyűjtögette a színészek fotóit. Gyakran próbálta átalakítani a színészeket, például bajuszt vagy szakállat rajzolt nekik. Az élet ezután úgy hozta, hogy a nyolcvanas évek elején a Mafilm filmgyárban kapott munkát és ekkor ébredt fel a kíváncsisága a sminkeléssel, mint hivatással kapcsolatban. Az ottani maszkmesterektől kezdte el kitanulni a szakmát, hiszen akkoriban még nem léteztek sminkiskolák. „Ez régen úgy működött, hogy az ember bekerült egy mester mellé és mellette dolgozott pár évig. Én 5 évig dolgoztam együtt a mesteremmel, Basilidesz Edittel, aki mindig vitt magával különböző munkákra és mellette tanítgatott bent a gyárban is” – kezdi mesélni Ilus, akiről hamar kiderült, hogy tehetséges a szakmában és nem mellesleg nagyon szerette is a munkáját. A mai napig ezzel foglalkozik, de most már főként a tanításra fókuszál.

Nincs két egyforma nap

Ilus a filmes sminkelésben azt szereti a legjobban, hogy soha nem történik meg kétszer ugyanaz a dolog, minden film más és más. Nincs egy hétköznapi munkarend, helyette forgatási napok vannak, ami filmtől függően lehet 20-30 egymást követő nap, de akár fél év is. Ha megvan a forgatókönyv, a sminkes csapat elkezd felkészülni: „kiöntjük a kopasz parókákat, elkészítjük a bajszokat, csináljuk a maszkpróbákat. Ezután elkezdődik a forgatás és ott átlagosan napi 12 órát dolgozunk, de van, amikor még többet. Aztán ha vége, majd jön a következő film” – avat be a munka menetébe a sminkes.

Szerteágazó tudásra van szükség

A közhiedelemmel ellentétben a filmes sminkes szakmához mély előismeretek szükségesek több területen is. „Ehhez a munkához rengeteg pszichológia kell, hiszen nap mint nap emberekkel foglalkozunk, de elengedhetetlen a művészettörténet-tudás, a biológia, az irodalom és a történelem is, hiszen képben kell lennünk ezekkel ahhoz, hogy egy korhű és valósághű sminket el tudjunk készíteni. Egy 2. világháborús film esetében például tudnunk kell azt, hogy hogyan koszoljunk, hiszen ott senki nem a fürdőkádból szállt ki. De ha például valaki napbarnított vagy modern tetoválásai vannak, ezeket is tudnunk kell eltüntetni.”

Az alap sminkektől a morbidig

Ilus általában külföldi produkciókban dolgozott, és a karrierje során számtalan sminket kellett már elkészítenie; néha akadtak egészen horrorisztikus munkái is. Az 1956-os salgótarjáni sortűzről készült film egyik jelentében például tömegverekedés és lövöldözés is volt, így rengeteg sebet és zúzódást kellett kreálniuk, de mind közül a legnagyobb kihívás az volt, amikor a filmben egy kismamát lőttek le, ami miatt egy császármetszést kellett maszkíroznia a csapatnak. Ezek bármennyire morbidan hangzanak, mind hozzá tartoznak a szakmához és mindennapos feladatai egy sminkesnek.

Sminkesből iskolaalapító

Ilus ma már a Mask Make-Up Academy alapítójaként inkább a tanításra koncentrál. Az iskola ötlete egyszerűen onnan jött, hogy addig nem létezett ilyen, igény pedig lett volna rá. „Épp egy sminkes üzletben dolgoztam mint sminkes és eladó. Egyszer bejött egy lány, aki 35 emberre elég púdert kért, mert maszkosként ment a TV-be dolgozni. Nem tudtunk neki adni, de összedugtuk a fejünket a mesteremmel és az üzlet tulajdonosával és elkezdtünk ötletelni azon, hogy szükség lenne legalább egy alap képzésre, amivel sminkesként el tud indulni valaki. Így alapítottuk meg az iskolát, ahol a teljesen alapszinttől kezdjük a tanítást, de fontos kiemelni, hogy ez csak az alapszintű tudást adja meg – az igazi tudást az ember a munkáival szerzi meg, amikor már dolgozik.”

Az iskolában azt tanítják meg, hogy a kezdő sminkesek mihez nyúljanak, milyen anyagokkal dolgozzanak és hogyan tegyék mindezt. A natúr sminktől – amit egyébként Ilus szerint a legnehezebb megcsinálni – a menyasszonyi sminken, az öregítésen, a testfestésen át egészen a sebekig, fantáziasminkekig és pillaragasztásokig bevezetnek az alapokba, de a legjobb tapasztalat az, ha az ember elkezd filmekben dolgozni. „Az nem fog működni, hogy bent a suliban egyszer megcsináltuk és utána az már megy. Nekem is van olyan, hogy fel kell tennem egy kopasz parókát, de már annyira régen csináltam ilyet, hogy vissza kell hoznom a kezembe, hiába van a tudás ott a fejemben” – magyarázza Ilus.

A diákokat sokszor viszik színházakba és fotózásokra is, és főként menet közben derül ki, hogy ki miben igazán jó, és ha valaki már stabilan hozza az elvárt szintet, akkor elküldik egy forgatásra dolgozni, tapasztalatot szerezni. Ilus szerint a filmes világban a nyitottság a legfontosabb, illetve az, hogy tiszteletben tartsuk a szamárlétrát, ami ebben a szakmában megkerülhetetlen. Különösen igaz az a mondás is, miszerint az idő pénz, hiszen itt senki nincs kész addig, amíg a sminkje nem tökéletes.

Ha felkeltette az érdeklődésünk a szakma, böngésszünk a hasonló álláslehetőségek között: keressünk rá a sminkes álláshirdetésekre, vagy nézzünk szét marketing és média kategóriában!

 

Készítette: Kövecses Evelin

A Profession.hu Facebook oldala
A Profession.hu Instagram oldala