Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Gyanútlanul végezzük a dolgunkat, amikor egyszer csak a főnökünk odalép mellénk, és számon kér rajtunk egy bakit, ami becsúszott a rendszerbe. Miközben bólogatva hallgatjuk, egyetlen mondat dübörög a fejünkben: „Nem az én hibám!”. Igen ám, de ezt hogy közöljük higgadtan, profin?

Természetesen van olyan helyzet, amikor valóban mi vagyunk a ludasak, és vállalnunk kell a felelősséget, de megeshet, hogy egy félreértésnek köszönhetően egy kollégánk hibájáért kell tartanunk a vállunkat, vagy éppen tudatosan és jogosan intéztük úgy a dolgokat, ahogy, csak éppen a főnökünk átsiklott a folyamat egyik részletén.

Utóbbi két esetben alig várjuk, hogy befejeződjön a szent beszéd, és tisztázhassuk a kérdést. Fontos azonban, hogy ezt ne indulatosan, illetve túlságosan mentegetőzve tegyük!

„Ezzel nem voltam tisztában.”

Mikor használjuk?

Abban az esetben, ha valóban mi követtük el a hibát, de csupán abból az okból kifolyólag, hogy nem állt a rendelkezésünkre minden szükséges információ.

Miért jogos érv?

Mert bizony megesik, hogy egy-egy döntéshelyzetben gyorsan kell megoldást találni, az éppen adott pillanatban rendelkezésre álló információk alapján.

Igen, a legjobb megoldás a megelőzés lenne, azaz, ha valamiben bizonytalanok vagyunk, kérjünk segítséget, illetve kérdezzünk! Az azonban teljesen érthető, ha például sürgős helyzetben, vagy a kollégákat utánozva, önhibánkon kívül teszünk valami olyat, ami esetleg problémát okozhat. Ilyen esetekben nyugodtan világosítsuk fel a felettesünket, hogy pontosan mi történt.

Például, egy új munkahelyen kezdünk és azt látjuk az első héten, hogy pénteken mindenki korábban indult haza. A következő héten magától értetődően ugyanígy teszünk, viszont kiderül, hogy az előző pénteki, csak egy kivételes alkalom volt, amiről nekünk azonban nem szóltak, tehát nem állt minden információ a rendelkezésünkre.

Ismerjük el a hibát, de mondjuk el mindenképpen, hogy mi hogyan láttuk a helyzetet, illetve – ha tökéletességre törekszünk – tegyük hozzá, hogy köszönjük a felvilágosítást, most már tudjuk, hogy mire kell odafigyelni.

    „Nem az én hibám!”    

„Azért csináltam így, mert...”

Mikor használjuk?

Amikor az illető, aki éppen minket okol valamivel, nincsen tisztában minden részlettel.

Miért jogos érv?

A cselekedetünk mögött tudatos döntés állt, amit meg is tudunk indokolni.

Sok olyan helyzet előfordulhat, amikor valóban jogosan hozunk meg egy döntést, rendelünk meg egy terméket, adunk ki egy bizonyos ajánlatot, vagy veszünk fel egy rendelést. Éppen nincs idő végigfuttatni a vezetőséggel, gyorsan kell cselekedni. Ha semmi cégpolitikába ütköző dolgot nem tettünk, akkor ilyen esetben maximum azért kérhetnek minket számon minket, mert a szokásostól kicsit eltérő módon jártunk el. Ezt azonban pillanatok alatt tisztázni tudjuk, ha elmagyarázzuk, hogy igenis tudatosan döntöttünk így, hiszen az ügyfélnek volt egy különleges kérése például.

„Úgy gondolom, valami félreértés lehet, esetleg át tudjuk beszélni ezt egy közös csapat megbeszélésen?”

Mikor használjuk?

Ha olyan dologgal vádolnak minket, amit valójában nem mi követtünk el, sőt, talán még csak közünk sem volt hozzá.

Miért jogos érv?

Talán ez az egyik legtrükkösebb szituáció, hiszen egyrészt tisztázni szeretnénk magunkat, másrészt azonban nem szeretnénk a háta mögött elárulni a valódi „elkövetőt” sem. Ez egy teljesen korrekt módja annak, hogy úgy tisztázzuk a félreértést, hogy megadjuk a kollégánknak az esélyt arra, hogy elmondja, mi történt.

Remélhetőleg a közös megbeszélésen, amikor a főnökünk minket kezd el számon kérni, a valójában hibás kolléga nem hagyja annyiban. Ha mégis, és semmiképpen nem éreznénk komfortosnak felhívni a figyelmet a félreértésre, vigasztaljon minket a tudat, hogy ugyan nem kifejezetten neki lett címezve, de azért ő is végighallgatta a szidást.

Frusztráló tud lenni, ha valami olyasmit kérnek rajtunk számon, ami nem a mi hibánk, de minden esetben mérlegeljünk! Ha csupán valami apróságról van szó, lehet, hogy jobban megéri egyszerűen elengedni a dolgot egy elnézést kéréssel. Azonban, ha tényleg jogtalannak érezzük a vádaskodást, a fenti három érvvel korrekten tudjuk kezelni a szituációt.

 

Készítette: Profession.hu

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala