Ne kérjünk bocsánatot!

Ne kérjünk bocsánatot!

Mai posztunkból kiderül, miért ne használjuk kötőszóként a bocsánatkérő fordulatokat. 

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Szinte minden munkahelyen vannak olyan kollégák, akik soha nem kérnek elnézést a hibáikért. Ez eléggé bosszantó tulajdonság, ami ráadásul gátolhatja is őket a karrierjük épülésében. Természetesen létezik az ellenkező véglet is, akik viszont túlságosan gyakran használják a sajnálom, bocsánat és egyéb, elnézésért esedező szinonimákat. Ez a megoldás sem túl szerencsés, hiszen a gyakori bocsánatkérések azt az érzetet kelthetik munkatársainkban, vagy feletteseinkben, hogy ezzel akarunk kibújni a felelősség alól, vagy határozatlannak tarthatnak emiatt. 

10 konkrét helyzet, amikor kerüljük a bocsánatkérést

1. Ha nem sajnáljuk őszintén a történteket

Amikor csupán illendőségből kérünk bocsánatot, a másik fél szinte biztosan tudja, hogy nem gondoljuk komolyan. Egy hamis, szarkazmussal, cinizmussal átitatott sajnálomnál rosszabb aligha létezik.

2. Amikor nincs mit sajnálni

Ha udvariassági formulaként használjuk a bocsánatkérést, amikor igazából nincs mit megbocsátani azon, amit tenni készülünk, jobb elhagynunk ezt a fordulatot. Például: Sajnálom, de ki kell mennem a mosdóba. Ehelyett mondjuk azt: Egy pár perc türelmét kérem, amíg kimegyek a mosdóba.

3. Ne kérjünk bocsánatot azért, amiben hiszünk, vagy amit helyesnek tartunk

Ha például értékesítési területen dolgozunk és elveinkkel ellentétes az eladási stratégia, ne mondjuk azt, hogy: Sajnáljuk, de ezzel nem ámíthatjuk az ügyfeleket! Fogalmazzunk úgy helyette, hogy ezt ebben a formában nem tudjuk prezentálni az ügyfeleknek, mert hiteltelennek érezzük ezt az érvelést. 

4. Ha úgy érezzük, nem tartanak minket kellően felkészültnek

Felesleges olyan gondolatokat plántálnunk a kollégáink fejébe, amelyek maguktól eszükbe sem jutottak volna. Ha meg kell tartanunk egy prezentációt, ne azzal kezdjük az előadást, hogy már az első mondatban szabadkozunk arról, hogy nem volt elég időnk felkészülni, ha ugyanis így teszünk, eleve céltáblaként állítjuk be magunkat, sőt, az önbizalmunkat is jelentősen megkurtítjuk. 

5. Amikor automatikus megbocsátást remélünk

Hiába érezzük úgy, hogy bizonyos helyzetekben egy bocsánatkéréssel elrendezhetünk egy nézeteltérést, egy okozott problémát, esetleg hibát, soha ne feltételezzük, hogy ezzel a másik fél teljes megbocsátását elnyerjük. Ilyen esetekben érdemes arra is utalnunk, mit teszünk annak érdekében, hogy a tévedés vagy konfliktus ne forduljon elő a jövőben, valamint arról is érdeklődhetünk a másiknál, hogyan segíthetjük a munkáját, mire figyeljünk jobban oda.

6. Amikor valaki más hibázott

Ha úgy érezzük, bocsánatot kell kérnünk valakitől, álljunk elé és személyesen rendezzük a konfliktust, ne bízzuk másra a piszkos munkát, és ez igaz fordítva is: mi se végezzük el soha más helyett!

7. Ha valaki nem ért velünk egyet

Munkahelyi viták voltak, vannak és lesznek is, azonban soha ne kérjünk bocsánatot azért, mert egy kollégánk vagy a főnökünk véleménye nem egyezik a miénkkel! Tartsunk ki következetesen az ötletünk, probléma-megoldási javaslatunk mellett, és sajnálkozás helyett, inkább érveljünk, az sokkal célravezetőbb. 

8. Amennyiben valaki idegesítő, sértő, bántó módon viselkedik

Ha egy kollégánk nem megfelelően kommunikál, vagy sértő megjegyzéseket tesz, soha ne használjuk azt a szófordulatot, hogy sajnáljuk, de ezt a stílust nem tudjuk tolerálni. Nekünk nincs miért bocsánatot kérnünk, éppen ezért maradjunk határozottak, és jelezzük egyértelműen, hol vannak a határaink.

9. Mielőtt szívességet kérünk

Ne haragudj, megkérhetlek arra, hogy… Bocsánat, lenne pár perced... Ugye ismerősek ezek a mondatok? Valószínűleg nekünk is gyakran címeznek hasonlót, és bár egészen megszokott formulák ezek, mégsem ajánlott élnünk velük, mivel bizonytalanságot, tétovázást, kellemetlen érzéseket keltenek. Kérjünk kedvesen, udvariasan, és garantáltan számíthatunk a segítségre.

10. Amikor már elnézést kértünk

Ha korábban már bocsánatot kértünk valamiért és mindenki más továbblépett a dolgon, felesleges újra és újra felemlegetni a hibánkat. Magunknak ártunk vele. 

Ha újra és újra kellemetlen helyzetekbe kerülünk a munkahelyünkön, és vagy tőlünk kérnek folyton bocsánatot, vagy mi feszengünk a kellemetlen hangulat és az állandóan szűk határidők miatt, ideje váltanunk: akár azonnal több ezer friss állás között böngészhetünk. Keressünk erősségeink és személyes prioritásaink szerintFrissítsük önéletrajzunkat, és töltsük fel ide, hogy a munkáltatók is ránk találhassanak. Kérjünk hírlevelet és Facebook értesítést is, nehogy utólag kelljen sajnálnunk, hogy lemaradtunk egy nekünk való munkáról!

 

Készítette: Profession.hu

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

Címkék: munka, munkahely, kollégák, kommunikáció, bocsánatkérés

További cikkek a karrierépítésről