Még diákkorunkból ismerős lehet a felismerés, főleg egy sikertelen felelés vagy vizsgázás után: a tanár kipécézett magának. Hogy miért? Valószínűleg nem voltunk szimpatikusak neki - és talán nincs más magyarázata az ellenszenves hozzáállásnak. Ám kiszolgáltatott egy ilyen helyzet, és ha szándékosan betart nekünk az illető, valóban nem sok jóra számíthatunk. Remény azért itt is van, főleg, ha bevonjuk mások segítségét, vagy végső esetben iskolát váltunk.

Amikor hasonló helyzet áll elő a munkánk során, és történetesen a főnökünk a kellemetlenkedő fél, még körültekintőbbnek kell lennünk. Tény, hogy ritkán válik népszerűvé az a vezető, aki elsősorban a hibát keresi a munkatársaiban, vagy legalább is nagyon fukarkodik a pozitív visszajelzésekkel. Beosztottként nehéz túllépni a kritikán, még akkor is, ha felettesünk építő jellegűnek szánta. Azonban nem feltétlenül egy új munkahely keresése az egyetlen megoldás - bár kétségkívül sokat használhat előremenetünkben az is.

Mit tegyek, ha rám szállt a főnök? Íme 5 tipp!

Milyen csalhatatlan ismertetőjegyei vannak, ha a főnökünk szőrszálhasogató?

enlightened Gyakran elégedetlen, és úgy érezzük, ok nélkül.
enlightened Mindenben a hibát keresi. Bennünk is, másokban is.
enlightened Erre utal egyik kedvenc szófordulata is: "Az a baj,..." vagy "Az a probléma,..."
enlightened Kevés vagy gyakorlatilag nulla elismerést kapunk tőle.
enlightened Általában nem az összképet nézi és értékeli, hanem részleteket ragad ki.
enlightened Negatív életszemlélettel rendelkezik, és igyekszik pesszimistákkal körbe venni magát.
enlightened Gyakran hangoztatja, hogy ő őszinte típus, és mindenkinek megmondja a szemébe, amit gondol.

Azt, hogy ez örök tényező-e vagy idővel elmúló jellemző, nehéz megválaszolni, és minden bizonnyal nem is szeretnék hónapokig, évekig várni a válaszra. Nézzük inkább, mit tehetünk, ha úgy érezzük, ránk szállt a felettesünk.

5 tipp, hogyan kezeljük a szőrszálhasogató főnököt:

1. Először számoljunk el tízig! Kezdjük ezzel, régi, jól bevált módszer. Ne reagáljunk hirtelen felindulásból, inkább vegyünk nagy levegőt, és a hallottak után sétáljunk egyet az irodában. Az érzelmi reakció ilyenkor (sem) nekünk kedvez.

2. A harc nem segít! Kerüljük a veszekedést, ugyanis ezzel csak azt jeleznénk, hogy mennyire hatással van ránk, amit mondott. Ez bátorítóan hathat, és sosem lesz vége.

3. Ne magyarázkodjunk! Örök szabály, hogyha valaki a saját igazát bizonygatja, érveket, történéseket hoz fel, ő maga sem hiszi, hogy neki van igaza.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

4. Csak higgadtan! Vagyis minél tárgyilagosabb választ adjunk a hallottakra. Nagyon jól működő mondat például: "Végiggondolom, amit mondtál." vagy "Majd elgondolkodom rajta." Egyszerű, kikezdhetetlen mondatok, és méltóságteljesen hatnak, ami egy főnök-beosztott felállásban szintén nagyon fontos.

5. Van benne igazság? Ha lehiggadtunk, gondoljuk át a kritikát, mi lehet jogos belőle. Elképzelhető ugyanis, hogy találunk olyat, amit érdemes megszívlelnünk, és előbbre visz bennünket.

Tény, hogy nehéz higgadtnak maradni és bölcsen reagálni, ha alapvetően nem szimpatizálunk a főnökünkkel, ha nincs meg köztünk az a bizonyos kémia vagy éppen közös hullámhossz. Ilyenkor úgy érezhetjük, ránk támad az illető, és mivel a felettesünk, akár vissza is élhet a helyzettel. Félthetjük az állásunkat, az előre menetelünket, az álmainkat, a céljainkat. De ne feledjük: egyedül mi magunk irányítjuk a sorsunkat, a karrierünket! Éljünk hát a lehetőséggel, ha eddig nem igazán tettük!

Készítette: Posta Renáta

Címkék: munkahely, főnök, beosztott, karrier, kommunikáció, álláskeresés