Körkép a munkahelyi egészségügyi juttatásokról

Egyre fontosabb az egészségünk, ami a cégek által felkínált egészségügyi juttatásokból is jól látszik.
Önnek ajánljuk!
Az egészséges munkavállaló egészséges szervezetet jelent. Ezt egyre több munkaadó ismeri fel és mára az éves költségvetésük összeállításakor jelentős szerepet kapnak a komplex juttatási csomagok, amelyekkel nem csak vonzóbbá tehetik a munkahelyet, de a megtartó erejük is nő. Milyen egészségügyi juttatások a leggyakoribbak a cégeknél és miért érdemes ezeket igénybe vennünk? A témakörben Balázs Iván egészségbiztosítási szakértőt kérdeztük, aki 14 éve foglalkozik vállalati egészségügyi juttatások kialakításával, bevezetésével és szakértői tanácsadással.
A munkavállaló a legfontosabb
A munkavállalói elégedettség, az egészség és a teljesítmény szorosan összefügg, amivel a cégvezetők is tisztában vannak, ezért az olyan népszerű pénzbeli juttatások mellett, mint a bónuszok, rezsitámogatás, 13. havi fizetés vagy a home office megváltás, az egészségbiztosítás a leggyakrabban felkínált juttatás. „A munkaadónak jó, ha egészségbiztosítást ad, mert egészségesen jelenünk meg a munkahelyen, nagyobb teljesítményre leszünk képesek és le fog csökkenni a táppénzen töltött napjaink száma. Ha az állami rendszerben kéne eligazodnunk, ahol nagyon hosszú várakozási idők vannak, előfordulhat, hogy egy vérvétel miatt egy egész délelőttről el kell jönnünk, így viszont időpontfoglalási rendszerek segítenek ebben, és ha 4-ig dolgozunk, 4 óra 10 perckor a munkahelyhez legközelebb lévő magánklinikán meg is történhet a vizsgálat. Rengeteg hiányzást lehet így kiküszöbölni, az eredmény pedig nem csak egy elégedett cégvezető, hanem egy elégedett munkavállaló, aki gyakran használja ezt a szolgáltatást, egészséges, jól érzi magát, tehát szívesen marad a cégnél” – vezet be a témába a szakértő.
Mit tartalmaz egy alap csomag?
Egy alap egészségbiztosítási csomag tartalmazza azt, hogy megszervezzék számunkra a szakellátásokat, az orvos-beteg találkozókat, kisebb vagy akár nagyobb diagnosztikai vizsgálatokat, például labort, ultrahangot, MR-t, cardio CT-t. Ezt mindig a munkavállaló időbeosztásához igazodva szervezik meg, a lakhelyéhez, munkahelyéhez közel, sok esetben akár online időpontfoglalási rendszer segítségével. „Az alap csomag gyakran tartalmaz még egy napos sebészeti ellátást, ambuláns műtéteket, és biztosítója válogatja, hogy ki mit tesz még bele a 25-30 féle extra szolgáltatás közül: terhesgondozást, otthoni ellátást, magánsürgősségi ellátást, étkezési tanácsadást, stb. Egy munkavállalónak körülbelül 1 millió forintos kerete van egy évben arra, hogy meggyógyuljon, ezek a szolgáltatások pedig 7-9 ezer forintos havidíjon érhetők el, ami nagyon kedvező.”
Természetesen minden évben vannak slágertermékek, slágerszolgáltatások. Ilyen volt tavaly a postcovid kivizsgálás, ami majdnem minden egészségbiztosításba építhető prevenciós szűrés részét képezte valamilyen formában. „Az elmúlt két évben előtérbe kerültek az online kiszolgálások is, a virtuális medicina, de 99%-ban már visszatértek a személyes kivizsgálásokra az ügyfelek” – magyarázza Iván.
Prevenciós szűrés vagy egészségbiztosítás?
Gyakran tartalmaznak a juttatási csomagok prevenciós szűrést is, de nem minden vállalat engedheti meg magának mindkettőt. „Sokszor a cégeknek aközött kell választania, hogy prevenciós szűrést vagy egészségbiztosítást vegyenek, mert ezek nem olcsó szolgáltatások. A gond az, hogy mindkettőre szükség van, hiszen a prevenciós szűrés során kiderülhet, hogy van a munkavállalónak valamilyen betegsége, de ha nincs egészségbiztosítása, akkor ki fogja meggyógyítani? A másik esetben meg hiába van egészségbiztosítása, ha már csak akkor derül ki egy betegség, amikor már nagy a baj, nagyon költséges lesz” – taglalja a szakértő. Általában a vezetői csomagok tartalmazzák mindkettőt.
Függőséget okoz az egészségügyi ellátás
„Az embereknek a kötelező biztosítás, CASCO, lakás- és életbiztosítással olyan tapasztalatai vannak, hogy nagyon sokáig fizetnek valamilyen díjat, de ritkán történik valamilyen esemény, és ha meg is történik, akkor sem biztos, hogy azt kapják a biztosítótól, amire számítanak. Furán gondolkozunk, mert ha úgy látjuk, hogy fizetünk egy szolgáltatást, akkor azt ki is akarjuk nyerni a rendszerből, ami elég érdekes, hiszen a lakásbiztosítást sem annak a reményében kötjük, hogy leégjen a ház” – jegyzi meg Iván. – „Az egészség esetében viszont az emberek mégis úgy gondolják, hogyha fizetnek, akkor ki is akarják használni, ezért ebben az esetben nagyon gyakori a „káresemény”, a „biztosítási esemény”, amikor igénybe veszik ezt a szolgáltatást. Egy ezer fős cégnél várhatóan 1500-2000 orvos-beteg találkozó valósul meg egy évben, ami a sima biztosításokra nem jellemző. Ez egy más világ, ezt szolgáltatás-alapú biztosításnak hívják.” A mi döntésünk, hogy mikor és milyen szolgáltatásokat veszünk igénybe: akár egészségesen is elmehetünk egy prevenciós szűrésre, egy rizikófelmérésre, vagy felhívhatunk este 11-kor egy call centert, hogy hol van a közelben ügyeletes gyógyszertár.
Természetes, hogy az az igényünk is felmerülhet, hogy bevonjuk a családtagjainkat és ezt gyakran a cégek maguktól fel is kínálják. Iván szerint ez általában olyankor történik meg, amikor a munkavállaló már előre tudja, hogy a családtagja biztosan használni fogja a szolgáltatást, így ezek rendkívül nagy igénybevétellel szoktak megvalósulni.
A mentális egészség is fontos
Az egészségügyi szolgáltatások körében nem csak a fizikai betegségeken van a hangsúly. „A call center szolgáltatásba több biztosítónál is beépíthető, hogy betelefonálhat a munkavállaló azzal, hogy szeretne leszervezni egy szemészeti vizsgálatot, de akár azzal is, hogy úgy érzi, mentálisan nincsen jól és szeretne valakivel beszélni.” Sokszínű, hogy milyen orvosok vannak és minden igényre van megoldás, hiszen kinek nem számít az, hogy egészséges legyen a munkavállalója?
Készítette: Kövecses Evelin
A Profession.hu Facebook oldala
A Profession.hu Instagram oldala