Tavaszhoz közeledve a vállalatok már a csapatépítő tréningeket tervezik, az idén több trend is egyszerre érvényesül.

Középpontban a spiritualitás

Kosztra Balázs, a Concordia Szervezet- és Vezetésfejlesztési Kft. vezető tanácsadója és trénere szerint jellemző, hogy ma már a cégek jobban meggondolják, hogy milyen programot választanak, inkább nézik a rendezvény valódi hasznát, hozadékát, ami a belső viszonyok tudatosabb kezelését segítheti, illetve valamilyen egyéb területet is szolgálhat, mint például a társadalmi felelősségvállalást, a környezettudatosságot, az adományozást.

A szakértő szerint további változás, hogy egyre több esetben jelenik meg a programokon belül a spiritualitás, az egyénnel való foglalkozás a csapaton belül. Az egyéni fejlesztés egyik mostani "varázsszava" a coaching, amelynek a csoportos változata, a team coaching lehetőséget biztosít mind az egyének, mind a csapatok fejlesztésére, és amely egyre népszerűbb formája a csapatok szó szerinti építésének - fejtette ki Kosztra Balázs.

A komfortzónán túl: kenyérsütés és szénakazal építés

Oczella Éva, az Anthemon Utazásszervező Kft ügyvezetője szerint a társadalmi szerepvállalás keretében emelkedik a karitatív csapatépítések száma. Az elmúlt időben újítottunk fel már óvoda játszóterét, iskola és kórház udvarát, javítottunk turistajelzéseket az erdőben és takarítottunk patakmedret - számolt be a szakember. Ezenkívül hódítanak a szellemi vetélkedők, kvízjátékok, logikai játékok, amelyek akár egy vállalati vacsora kiegészítő elemeként is megjelenhetnek, de arra az 1-2 órára igazi csapatokká kovácsolják a résztvevőket - fejtette ki.

A tavasz közeledtével egyre többen érdeklődnek az olyan típusú falusi csapatépítések iránt, amelyek keretében a résztvevők a vidéki élet feladataival ismerkednek. Szénakazal építése és saját kenyér sütése, vagy akár traktorvezetés közben teljesen ki tudnak szakadni a hétköznapi komfortzónájukból - tette hozzá Oczella Éva.

A csoportos szórakozás még nem csapatépítés

Céges csapatépítő tréningek esetén leginkább arra érdemes figyelni, hogy milyen célt is szeretnénk elérni a programmal. Mára már nagyon változatos a csapatépítésnek az eszköztára és a fogalom értelmezése is - hívja fel a figyelmet Kosztra Balázs.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Egy esti vacsorától kezdve a kerítésfestésen és a paintballon át az erdőben bolyongásig bármi szóba jöhet, ezek mind segíthetnek egy csapatnak, de nem bármelyik. Jó, ha a megrendelő tisztában van a csapata igényeivel (esetleges korlátaikkal, ellenérzéseikkel), és meg tudja fogalmazni, hogy milyen helyzetben vannak most (aktuális állapot, esetleges kérdések, kihívások, problémák) és ezeknek megfelelően határoz meg egy célt, egy kívánt állapotot - véli Kosztra Balázs. Először ezeket kell tisztázni a tanácsadó céggel közösen, és csak utána jön a programelemek kiválasztása - tette hozzá.

Oczella Éva szerint leginkább az okoz problémát, ha a megrendelő nem veszi tekintetbe a résztvevők fizikai állóképességét, korukat stb. Előfordul, hogy nehéz meggyőzni a vezetőt, hogy a kollégák, akik egész nap az irodában ülnek, nehezen fogják teljesíteni az 5-6 órás, 15 kilométeres túrát az erdőben.

Fontos kiemelni, hogy attól, hogy valami új és trendi, vagy a vezetőnek tetszik, még nem jelenti azt, hogy a csapatnak is tetsző és megfelelő lesz. Ez az egyik legtipikusabb csapda, amibe bele lehet sétálni - emelte ki Kosztra Balázs.

A másik, hogy túl sokat akarunk markolni: "Kérünk 120 főnek, egy 6 órás programot, legyen kikapcsoló, megmozgató és mély tanulságokat is tudjanak megfogalmazni a résztvevők." Ez biztos nem fog megvalósulni. Figyeljünk arra, hogy a csoport jellemzőihez és igényeihez, illetve a rendelkezésre álló időhöz megfelelően igazítsuk a céljainkat, vagy fordítva, egy komplexebb cél eléréséhez biztosítsunk több erőforrást, főleg időt - tette hozzá.

Készítette: Fogas Krisztina