Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Nézzünk körül a munkahelyünkön és nagy valószínűséggel már ott találjuk a Z generáció tagjait, vagy ha nem, számíthatunk rá, hogy néhány év múlva már jelentős szerepet fognak betölteni a vállalat életében.

Ahogyan az ezredfordulósnak is nevezett Y generáció (az 1977-1994 között születettek) tagjai középvezetői szintekre lépnek, egyre inkább előtérbe kerül a Z generáció: az 1995 és az után születettek. Szakértők egyetértenek abban, hogy ez a digitális bennszülöttnek is nevezett nemzedék igen más szemlélettel rendelkezik, mint elődei. Ez jó hír, de egyben kihívás is a cégeknek.

Megkérdeztünk néhány Z generációs munkavállalót, hogyan dolgoznak/dolgoznának és milyen elképzeléseik vannak a karrierről!

1. Hallatni szeretnék a hangjukat

Tisztában vannak vele, hogy kezdők, de olyan szervezetet keresnek, ahol az ötleteiket kifejthetik, és ahol értékelik ezeket.

Eszter, 20

"Nem szeretném, ha a fiatal korom miatt bármilyen megbélyegzés érne. Adminisztrációs területen vagyok gyakornok, de már most látom, hogy ebben a közegben nem kifejezetten értékelik, ha valaki megkérdőjelezi a már meglévő folyamatokat. A munkatársaim jó fejek, de sokszor megdöbbenek, mennyire nem hatékonyak. Éppen egy feladaton dolgoztam, amikor az egyikőjük megjelent mellettem egy pendrive-val a kezében, mondván, hogy túl nagy volt a fájl, nem tudta e-mailen átküldeni, ezért szeretne megkérni, hogy másoljam fel a gépemre, megvárja. Hirtelen felnevettem és megkérdeztem tőle, hogy fájlküldő oldalakat nem szokott használni? Mert csak két kattintás lett volna…”

Mit tegyen a munkaadó?

Teremtsünk olyan környezetet, ahol az új ötletek szárnyalhatnak. Ne féljünk fiatalabb mentorokkal összekötni a senior igazgatókat, ez az új módszer egyre elterjedtebbé válik, a Z generáció ugyanis friss szemmel néz már meglévő folyamatokra és képes innovatív ötletekkel előállni. A fiatal mentor-idősebb vezető párosítás jó módszer arra is, hogy a Z generáció lelkesedését fenntartsuk, ugyanakkor megfelelő keretek közé tereljük. 

GYAKORNOKI HELYEKET ITT KERESHETÜNK!

Így dolgozik a Z generáció

2. Nem szeretnék, ha sztereotípiákba sorolnák őket

A Z generáció legnagyobb kihívása, hogy lerázza magáról azt az elképzelést, mely szerint a digitális világ függője. 

Péter, 21 éves

"Egy építőipari cég tehetség-programjában veszek részt, szép az iroda, a cég tevékenysége is nagyon tetszik, de sokszor meg kell küzdenem vele, hogy a kollégák többségének már van, hogy az unokái is idősebbek, mint én. Nem nagyon tudok mit kezdeni azzal, amikor egymásnak mesélik a vicces történeteket arról, hogy a gyerek számára már más sem létezik, mint a mobiltelefon. Egyszer a teraszon álltam az okostelefonba mélyedve és meghallottam, hogy azt elemezték, hogy az internetes játékok is ugyanolyan függőséget jelentenek, mint a cigaretta. Még érdekesnek is találtam az eszmefuttatásukat, amikor rájöttem, hogy rólam beszélnek. Azt hitték, hogy ’játszani’ járok ki a teraszra, pedig csak az e-mailjeimet olvastam a friss levegőn.”

Mit tegyen a munkaadó?

Ne skatulyázzuk be a Z generációt egy nárcisztikus, versenyszellemű, nem lojális és folyton elismerésre vágyó kategóriába. Egy ember motivációját akkor tudhatjuk meg igazán, ha beszélgetünk vele. Kérdezzük céljairól, terveiről és elképzeléseiről a jövőt illetően. Egy szóval: közelítsünk egyenrangú félként, előítéletek nélkül.

PÁLYAKEZDŐKNEK ILYEN ÁLLÁSOKAT KÍNÁLNAK.

3. Nyitva szeretnék hagyni a lehetőségeket!

Ez a generáció már nem egy életre választ állást. Jellemző az is, hogy általánosabb diplomákat szereznek, és később döntik el, hogy merre akarnak specializálódni. Elfogadhatónak tartják azt is, hogy az első munkahelyen kevesebb ideig maradjanak másfél évnél.

Évi, 20

"Az állásinterjún egy részmunkaidős pozícióra voltam versenyben és megkérdezték, hogy hol látom magamat 5 év múlva. Elmondtam, hogy a varroda számomra csak a kezdet, szeretném profin kitanulni a szakma gyakorlati oldalát, majd a felsőoktatásban továbbtanulni, mert az álmom, hogy kreatív dizájner legyek a divatszakmában, és ennek az üzleti oldala is érdekel. Nem mondom, hogy megpróbáltak lebeszélni, de láttam rajtuk, hogy nem ezt a választ várták. Sokan 15-20 éven át ülnek a varrógép előtt, számomra ez nem kihívás, amellett, hogy tiszteletreméltónak találom a munkájukat.

Mit tegyen a munkaadó?

Tudomásul kell venni, hogy a Z generációnak nem a megszerzése, hanem a megtartása a nagyobb feladat. Ajánljunk továbbképzéseket és éreztessük velük, hogy cégünknél lehetőségük van a fejlődésre, előrelépésre.

Készítette: Khojaste K

Címkék: álláskeresés, munkaadó, Z generáció, fiatal, pályakezdő