Kevés olyan szélsőséges megítéléssel bíró dolog létezik az emberi kommunikációban, mint a pletyka. Elítéljük azt, aki pletykás, de szinte kivétel nélkül hegyezzük is a fülünket a folyosón és az ebédlőben, ha valaki rákezd. Azt tanultuk, hogy távol kell magunkat tartani tőle, de mégsem akarunk kimaradni belőle.

A pletyka védőbeszédét Szvetelszky Zsuzsanna pletykakutató, szociálpszichológus 2011-ben tartotta meg a TEDx konferencián. A szakértő lebilincselő tényekre és összefüggésekre mutatott rá, és kihangsúlyozta azt is: elsősorban a munkahelyünkön él és virul a pletyka, hiszen felnőtt éveink legnagyobb részét ott és azzal a szűkebb közösséggel együtt éljük.

"A pletyka valami olyanfajta kommunikáció - mutat rá Zsuzsanna a témában írt könyvében is -, amely alapvető emberi jellegzetesség, és az ismeretek nagy részét innen szerezzük be." Mivel a kutató szerint a beszélgetéseink 66%-át teszi ki a pletyka, ezért nem mehetünk el mellette szó nélkül a munkahelyünkön sem.

Gyógyíthat is a munkahelyi pletyka

Nézzük hát, mire jó a pletyka!

- Gyors és részletes információt szerezhetünk általa.
- Olyan hírről is értesülünk, amely nem hivatalos, nem publikus - ám igen hasznos lehet számunkra.
- Döntéseinket több oldalról is alá tudjuk támasztani a segítségével.
- Összekovácsolja a közösségeket, hiszen kibeszéljük, továbbadjuk, megosztjuk egymással.
- Csökkenti a bizonytalanságot, amelyet az információhiány (például a gyors és gördülékeny kommunikációra képtelen vezetőség) teremthet.
- Az egy szinten lévő munkatársi közösségekben egy időre megoldja a klasszikus "fekete bárány" esetét: a közös ebédek, kávézások alkalmával egyöntetűen lehet panaszkodni a főnökre, így a kollégák nem feltétlenül egymásban keresik a hibát.

Általában azok a pletykák az érdekesek számunkra, amelyek középpontban álló témákról - például átszervezés, fejlesztés, létszámleépítés stb. - vagy személyekről szólnak. Ez utóbbi lehet a főnökünk, a cég ügyvezetője, a részvényesek, és az újonnan érkezett kolléga vagy vezető is.

SzvetelszkyZsuzsanna a pletyka 3 hasznos fajtáját különbözteti meg. Nézzük, melyek ezek!

1. Gyógypletyka: ennek köszönhetően enyhülhet a ránk nehezedő nyomás. Például megtudjuk, hogy nemcsak bennünket bocsáthatnak el a munkahelyünkről, vagy nemcsak nekünk lehetnek problémáink, hanem mások is hasonlókkal küzdenek.

2. Portrépletyka: ebből kideríthetjük, külső szemmel milyenek vagyunk, és miben különbözünk másoktól.

3. Navigációs pletyka: klasszikus példája ennek az, ha új ember érkezik egy közösségbe, vagy visszatér egy régi. Szükségünk van a róla szóló hírekre, hogy el tudjuk dönteni: befogadjuk-e vagy sem.

És vegyük sorra azt is, hogy mikor válik ártalmassá a munkahelyi pletyka!

- Ha nem ismerjük fel, hogy rosszindulatú rágalom vagy szándékos megvezetés a célja.
- Ha feltétel nélkül elfogadjuk, és saját információkat nem szerzünk hozzá.
- Ha nemcsak csúsztatásról van szó, hanem teljesen más a valóság. Ekkor teljesen félrevezethet bennünket, és nagyon rossz döntést hozhatunk miatta.
- Ha nem elég, hogy bedőlünk a manipulált pletykának, de még tovább is adjuk másoknak.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

A fentiekből is látszik, hogy a pletykával kezdenünk kell valamit. Már hatezer éve létezik. Korábban még nem volt másfajta hírforrás, ebből értesültek a közösségek mindenről. A kommunikációnk meghatározó része volt. Ám idővel kiemelkedett belőle egy másik műfaj, a rágalom, ami egy szándékos, rosszindulatú és manipulatív pletykaforma.

Ha ezeket meg tudjuk különböztetni a hasznos pletykáktól - amit egyszerűen hívjunk egyéb híreknek is -, akkor nyugodtan hegyezzük a fülünket, amikor megállunk egy kávéra a büfében vagy elmegyünk ebédelni munkatársainkkal. Az úgyis csak rajtunk múlik, mihez kezdünk a hallottakkal, ahogyan az is, hogy beszállunk-e saját pletykák megosztásával, és továbbadjuk-e a hallottakat. Ne feledjük: a jól informáltság sosem hátrány!

Készítette: Posta Renáta

Címkék: munkahely, munkatárs, kolléga, kommunikáció, pletyka