Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Recesszióban a cégvezetésnek arról is döntenie kell - persze ha a költségcsökkentés után még maradt rá pénz -, hogy milyen külső szakembert bízzon meg a válság kezelésével. Ilyenkor többek között a kinnlevőségkezelők, az ügyvédek, a mediátorok és business coachok alkalmazása lehetséges.

Ha már sürgős segítség kell, hogy ne legyen sokmilliós költséget felemésztő, hosszadalmas per egy ügyből, akkor érdemes mediátor vagy ügyféloldali tárgyalási tanácsadó segítségét kérni. Ezt "permegelőző" vagy épp "perhelyettesítő" módszerként tartják számon. Hazánkban 2003 óta biztosít lehetőséget rá a törvény.

A közvetítői eljárásban létrejött megállapodás nem érinti a feleknek azt a jogát, hogy a vitás ügyben utóbb bírósághoz forduljanak. Ám sokkal kevesebb ügy jutott volna el a perig, ha a felek higgadtan, megfontoltan és érzelemmentesen meg tudták volna beszélni a közöttük fennálló vitás kérdést. A bírósági és a közvetítési folyamat alapvető különbsége az, hogy míg az első esetben a felek nem csak a folyamat feletti kontrollról mondanak le, hanem a döntés jogáról is, hiszen azt átadják a bírónak. A mediáció folyamán harmadik fél szintén ellenőrzi, terelgeti a vitát, a döntés joga viszont az ügyfelek kezében marad.

Miért kell a szakember?

Érdekviták és olyan jogviták esetében alkalmaznak mediátort, amikor a megoldásban nem csak a jogi szempont, hanem az emberi oldal is fontos. A sikere azon alapul, hogy nem a másik legyőzése, hanem a kölcsönös megelégedés, a kooperáció és a konfliktusban álló felek közötti kapcsolat javítása a cél. Az ügyféloldali tárgyalási tanácsadó picit más: az egyik fél érdekeit képviseli, őt segíti például elemzésekkel, stratégiaalkotással, illetve - kérés esetén - vezeti a tárgyalásokat.

Felemésztik a konfliktusok a vezetőket

A mediáció során egy pártatlan szakember alternatív vitarendezési technikákkal segíti hozzá a feleket a mindkettejük számára megfelelő döntéshez. A megbízott mediátor segítségével hatékonyan és professzionális módon zárhatók le vitás ügyek. A végeredményt nem az határozza meg, hogy kinek van igaza, kinek vannak jobb ügyvédjei, hanem a felek között létrejövő együttműködés, kommunikáció.

És ha a végére sárdobálás, gyűlölködés helyett higgadtan és tárgyilagosan megpróbálnak építő jellegű egyezkedést folytatni, akkor sikeres volt a közvetítés. Ezzel akár ügyfeleket, partnereket, beszállítókat tarthatnak meg a vállalatok, és megőrizhetik jó üzleti hírnevüket is. A mediáció emellett titkos és bizalmas: sem az üzleti élet, sem a média számára nem elérhetők az információk, még az a tény sem, hogy megegyezés történt, hacsak a felek nem kívánják nyilvánosságra hozni.

A vezető maga is megtanulhatja

Ha egy vezető előre gondolkodik, és meg szeretné tanulni, hogyan kezelje a konfliktusokat, akkor érdemes keresnie egy business coachot. Ez hatásosabb lehet, mintha befizet egy konflikuskezelési tréningre, ahol általánosságban tanulhat a témáról. Tehát ha nem égető a helyzet, akkor ezzel megelőzhetik a bajt.

Komócsin Laura a Business Coach Kft. ügyvezetője és Fürjes Balázs, a tárgyalási tanácsadással foglalkozó NEGOS Zrt. ügyvezetője is felismerte a helyzetet, hogy nem egymás konkurenciái a piacon, hanem kiegészítő szolgáltatást kínálnak. A mediátor vagy az ügyféloldali tárgyalási tanácsadó egy adott helyzetben azonnal beavatkozik, és ő maga oldja meg a helyzetet, a business coach a vezetőt "edzi" arra, hogy megoldja a konfliktust. Így ha az ügyfélnek gyors megoldás kell, akkor mindketten a mediátort javasolják, ha viszont arra készül egy vezető, hogy adott esetben megbirkózhasson a kihívással, akkor érdemesebb business coachot alkalmazni.

Felemésztik a konfliktusok a vezetőket

Utálják a konfliktusokat

Fürjes Balázs a Figyelő "A sikeres vezető" konferenciáján említette egy angol kutatás eredményét, mely szerint a vezetők nem szeretnek negatív visszajelzést adni a kollégáiknak, vagy felvállalni konfliktusokat. 35 százalékuk inkább ejtőernyővel ugrana, 27 százalékuk inkább azt választaná, hogy jótékonysági célból leborotválja a haját, illetve közel 8 százalékuk bogarakon élne egy hetet, ahelyett, hogy valamilyen súrlódást kelljen megoldania.

A statisztikák szerint a vezetők az idejük 20-40 százalékát a konfliktusok megoldásával, illetve az ezáltal okozott károk enyhítésével töltik. Talán emiatt is gazdaságosabb mediátort hívni, hogy a helyzetet mielőbb lezárják, vagy épp egy business coachot, hogy a vezető fejlessze vele a képességeit.

És hogy miért nem kérnek külső segítséget a vállalatok? Gyakran azt a választ adják, hogy nem ismerik a lehetőségeiket, nem bíznak eléggé a technikákban, vagy épp nagyon drágállják a szolgáltatásokat. Pedig levezethető, hogy egy külső szakértő költsége csak töredéke az egyébként felmerülő - bár sok esetben rejtett - költségeknek, mint például a felső vezetők vagy a jogászok ideje.

Fotó: profimedia.hu