Álláskeresés és toborzás: mire jó a közösségi média?
A közösségi média egyre nagyobb szerepet tölt be az álláskeresésben és a toborzásban.
Az Adecco által készített globális felmérés 17 ezer válaszadó véleményét összesítette, a világ 24 különböző országából. Az eredmények azt mutatják, hogy a közösségi média egyre inkább a munkaerőpiac színhelyévé válik, bár ennek hatása és a bevett gyakorlatok egyelőre még nem mindig világosak sem az álláskeresők, sem a toborzók számára.
Leellenőrzik a jelölteket
A felmérésből kiderült, hogy a kiválasztási folyamat több mint fele valamilyen módon kapcsolódik az internethez. Ez az arány az idén várhatóan nőni fog, ugyanis 10 megkérdezett toborzási és kiválasztási specialistából 7 állítja, hogy már most használja a közösségi médiát a HR szakmai tevékenysége során.
Ahogyan a vállalatok egyre aktívabbak a social médiában, az álláskeresőknek is érdemes tematikus közösségi oldalakat böngészni. Ez által nem csak értékes információkhoz juthatnak, hanem a munkaadó számára is megmutathatják elkötelezettségüket. Például a Profession.hu Facebook-oldalán nemcsak híreket, karriertanácsokat, hanem friss álláshirdetéseket is kaphatunk, valamint akár meg is oszthatjuk véleményünket az aktuális kérdésekben.
Ez utóbbi különösen fontos lehet, ugyanis a világszintű felmérés arra is rávilágított, hogy a jelöltek közösségi média jelenléte igen fontos a toborzóknak, egy jól felépített social media jelenléttel rendelkező jelölttel ugyanis több esetben veszik fel a kapcsolatot a potenciális munkaadók.
Ebből a szempontból a LinkedIn bizonyult a legnépszerűbbnek, a munkaadók 68 százaléka használja arra, hogy jelöltekről tájékozódjon (a LinkedInen a Profession is jelen van). 52 százalék pedig a Facebookon keres rá a jelöltekre a legszívesebben.
A válaszadó HR-szakemberek egyharmada elismerte: volt már olyan, hogy az illető közösségi profilján találta tartalom miatt utasították az illető jelentkezését. (Fontos, hogy ez a magyar munkajog szerint aggályos lehet, ugyanis csak olyan adatokat ismerhet meg egy munkaadó a jelöltekről, amelyek a jövőbeli munkavégzés szempontjából relevánsak lehetnek.)
A toborzás új helyszíne
Silvia Zanella, az Adecco Global Social Media & Online Marketing igazgatója szerint a közösségi média, mint a toborzás és kiválasztás új helyszíne tagadhatatlan és a jövőben egyre nagyobb teret hódít majd. A szakember szerint fontos, hogy a jelöltek kiaknázzák azt a végtelen lehetőséget, amelyet a közösségi média jó használatával az álláskeresésért tehetnek. A munkaadóknak pedig ezzel párhuzamosan magasabb szintre kell emelniük social media szakmai jelenlétüket.
Tipp: Az online álláskeresést kössük össze a közösségi médiával! A Profession.hu-n talált kedvenc állásajánlatainkat osszuk meg saját Facebook-profilunkon, így barátaink és ismerőseink is értesülhetnek róla, hogy mire jelentkeztünk és akár ők is beadhatják pályázatukat hasonló pozíciókra. A Profession.hu állásajánlatainak közösségi oldalakon való megosztása azért is előnyös, mert így a munkaadók is láthatják, hogy kedveljük és terjesztjük az általuk kínált lehetőségeket.
Önnek ajánljuk!
A legfontosabb alapelvek, hogy a social media jelenlétünk az álláskeresésünket segítse:
- bővítsük online ismeretségi körünket, hogy minél nagyobb eséllyel jusson el hozzánk felhívás egy-egy új munkalehetőségről
- kerüljük az érzékeny témákat (politika, vallás) a tartalommegosztásban
- használjuk a közösségi média keresőjét álláskeresésre, üssünk be kulcsszavakat vagy hastag-et, hogy kidobja a releváns posztokat
- legyünk aktívak, tartsuk frissen és napra készen közösségi oldalunkat és az ott rólunk elérhető információt
Tipp: töltsük fel önéletrajzunkat a Profession.hu-ra, és amikor egy vállalat közösségi oldala megtetszik, keressünk rá a cégre az állásportálon is, hogy megtudjuk, milyen aktuális ajánlatokat kínálnak. Innen már csak néhány kattintás, hogy a feltöltött önéletrajzzal jelentkezzünk a lehetőségre!
Pontosan mire és hogyan használják az álláskeresők a közösségi médiát?
- álláshirdetések keresése (63,3 százalék)
- potenciális munkaadók közösségi oldalainak böngészése (55,2 százalék)
- szakmai kapcsolatépítés (53,1 százalék)
- jelentkezés benyújtása (49,4 százalék)
- önéletrajz elküldése (49 százalék)
- rákeresés, hogy mások mit mondanak a potenciális munkaadóról (47,1 százalék)
- személyes márkaépítés (40 százalék)
Íme a Profession.hu tematikus Facebook-oldalai!
ÁLLÁSLEHETŐSÉGEK A MUNKAKÖR JELLEGE SZERINT:
Adminisztrációs és irodai munkák
Állások bank, biztosítás területén
Állások értékesítés, kereskedelem területén
Állások gyártás, termelés területén
Állások HR, munkaügy területén
Állások IT fejlesztés, programozás területén
Állások IT üzemeltetés, telekommunikáció területén
Állások jogi, közigazgatási területen
Állások környezet, mezőgazdaság területén
Állások marketing, média területén
Állások projektmenedzsment területén
Állások szállítás, logisztika területén
Állások és személy- és vagyonvédelem
Pénzügy, számvitel, menedzsment állások
RUGALMASABB MUNKAIDŐBEN VÉGEZHETŐ FRISS ÁLLÁSLEHETŐSÉGEK:
Címkék: álláskeresés, közösségi oldalak, Facebook, szakmai oldalak, közösségi média
Összeállította: Fogas Krisztina