Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Valójában több piaci folyamat együttesen játszik szerepet abban, hogy a tanácsadói szektort az átlagosnál jobban érinti a válság - állapítja meg Wolf Gábor, a Marketing Commando szakértője, aki Magyarországon egyedülálló módon különálló üzletágat hozott létre kifejezetten a tanácsadói cégek üzleti modelljének, és marketingjének kutatására és oktatására.

Megoszlanak a vélemények arról, hogy a válságban érdemes-e tanácsadásba, tréningbe fektetni. A vezetés- és szervezetfejlesztés, illetve az olyan komplex programok, mint például a stresszkezelés, prezentációs és tárgyalástechnika volt a legnépszerűbb, de nőtt a vezetői személyes tanácsadás, a coaching szerepe is - derült ki a Tréning Kerekasztal (TK), a szolgáltatókat tömörítő szövetség a tavalyi évről készített felméréséből. Kiderült: a széles szolgáltatási portfóliót, jelentős üzleti volument és rugalmas ügyfélmunkát felmutatni képes vállalkozásokat - azaz a nagyobbakat - fogja kevésbé érinteni a recesszió.

Az internet tudástár

Wolf Gábor szerint ez teljesen másképp alakul: az elmúlt években ugrásszerűen növekedett az internetes tanácsadók száma, ezzel olyan tudásanyag vált ingyenesen elérhetővé a világhálón, melynek hatására átalakult a kereslet. Egyre több ügyfél gondolja úgy, hogy neki már nincs is szüksége tanácsadásra.

A korábbi "névtelen" tanácsadók az internet segítségével igen komoly piaci részesedést szereznek. Emellett a nagyobb cégeknek szembe kell néznie azzal is, hogy amíg korábban egy elbocsátott, vagy távozó tanácsadó "csak" a tudását tudta elvinni a cégből, most viszik az ügyféllistát is. E sokáig lappangó trendek hatása a válság miatt vált igazán érezhetővé, de még koránt sem ért véget. Azok a tanácsadó cégek, akik nem reagálnak e változásokra, az eddiginél is nagyobb nehézségekre számíthatnak - figyelmeztet Wolf Gábor egy sajtóközleményben.

A tanácsadónak ki ad tanácsot?

Új piac felé kell nyitni

A hagyományos tanácsadó cégek ügyfelei korábban a multik és a nagyvállalatok voltak, és az efféle marketingben és eladásban szereztek tapasztalatot. Ám a krízis miatt ezeknél a cégeknél a legerősebb a költségek visszafogása. Az új üzleti modellel rendelkező tanácsadók viszont az egyre inkább növekvő lakossági és kkv piacon dolgoznak. E két szegmens kiaknázása akár kitörést is jelenthetne a hagyományos tanácsadóknak is, azonban ezeken a területeken a legtöbbjüknek nincs tapasztalata.

Ezért a hagyományos tanácsadó cégek meggyengülve kerülnek ki a válságból, az újak viszont megerősödve, és készen arra, hogy új piacokat szerezzenek. Wolf Gábor szerint azok lesznek képesek a leginkább kiaknázni a válság után újraéledő gazdaság kínálta előnyöket, akik átalakítják az üzleti modelljüket, kiegészítve azt a legújabb marketing stratégiákkal, új termékekkel és szolgáltatásokkal.

Mit lehet tenni?

Új piacok felé kell nyitni és fejleszteni a marketinget. Hasonlóan fontos a személyes márka építése: ma értékesebb a piac szemében egy ismert szakértő, aki kommunikál, és szerepel a médiában, mint egy évtizedes szakmai tapasztalat, és egy jól csengő cégnév.

A személyes tanácsadásra épülő üzleti modell egészen napjainkig jól működött, azonban ma sokkal hatékonyabb eszközökre van szükség. Ezek közül is a leghatékonyabb a multimédiás "infotermékek" készítése, mellyel lehetővé válik az ügyfelek tömeges kiszolgálása. Ez azonban még csak szűk körben alkalmazott eszköz. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ezután nem lesz szükség a személyes tanácsadásra - összegezte javaslatait Wolf Gábor.

A minden szektort általánosan érintő válságban a belső tartalékok mozgósítása, a munkavállalók bevonása és fejlesztése a túlélés egyik fontos eszköze a TK tagjai szerint. Az eltökélt piaci szereplők nem ijednek meg a válságtól, tőlük több megbízás érkezik, és szemmel láthatóan jobban is teljesítenek, mint a versenytársaik - vélte a tavalyi év tükrében a szövetség. A szolgáltatók számára is feladta a recesszió a leckét: sokan felismerik, hogy már nem elég a régi mechanizmusok ismételgetése, ezért a megbízók új tréningek kifejlesztését várják el.