Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

„Egy jó PR szakember szuperképessége, hogy bármiről képes órákon keresztül beszélni.”Márpedig, ha valakinek, akkor Dévényi Patríciának, a H&M márka hazai PR managerének hihetünk. Patrícia megjárta már a TV2 és az HBO berkeit, immáron több mint két éve pedig az egyik legnagyobb divatmárkát képviseli.

Hogyan kezdődött a sikertörténet, mi volt az első meghatározó döntés, ami elindította az úton?

„Gimnázium után nem mentem egyből tovább tanulni, hanem kihagytam egy évet. Ez nem egy magától értetődő, viszont annál meghatározóbb döntés volt. Nem igazán tudtam eldönteni még akkor, hogy merre tovább, sok minden érdekelt, többek között a pszichológia, a marketing, sőt, még a jog is. Így meghagytam magamnak az az évet, hogy letegyem a felsőfokú angol nyelvvizsgámat, és kiforrjon, hogy melyik egyetemre is szeretnék jelentkezni.

Végül, az akkor még BKF, ma már Metropolitan Egyetem nemzetközi kommunikáció szakára esett a választásom, mert úgy láttam, hogy itt mindenből van egy kevés, mindenbe bele tudok kóstolni. Később, amikor aztán szakosodni kellett, a PR és Reklám szakirányt választottam, és hamar kiderült, hogy a PR az, ami hozzám a legközelebb áll.”

Pontosan mi a különbség a kettő (pr és reklám) között?

„A reklám ugye az, amit a TV-ben, vagy magazinokban látunk. Ha egy márka el szeretne juttatni egy adott információt a célközönségéhez, arra, általában egy reklámügynökség bevonásával, kitalálnak egy kreatív koncepciót és megszületik belőle egy reklám (óriásplakát, tv reklám, rádió szpot, stb.). Ezzel szemben a PR egy vállalat imázs kommunikációját, annak építését jelenti. PR managerként az a feladatom, hogy indirekt módon, pozitív üzenteket jutassak el a márkáról a fogyasztókhoz, így márkahűséget alakítsak ki bennük.”

Hogy néz ki mindez napi feladat szinten?

„Ez legnagyobb részt attól függ, hogy milyen márkával dolgozik éppen az ember, de nagy általánosságban egy PR szakember feladata, hogy segítse a vállalatot a sajtóval való kommunikációban, kríziskommunikációban, rendezvények szervezésében, sajtóanyagok megírásában, interjúk szervezésében.”

Akkor tehát nem úgy kell elképzelnünk, hogy a TV2-nél, és az HBO-nál folyamatosan sorozatokat néztett, és hírességekkel járt rendezvényekre, a H&M-nél pedig ruhákat válogat naphosszat?

„Nem! Bár nem tagadom, nagy része azért igaz. Viccet félre téve, természetesen, mindegyik pozíciónak megvolt, illetve megvan a maga előnye, de én leginkább a kihívást láttam mindben. Az egyetem után, a PR ügynökségnél, ahova kerültem, több márkával dolgoztam együtt, ami egyrészt nagyon változatos volt, másrészt hosszabb távon azért elég fárasztó is, ezért ügynökségi oldalról átpártoltam az ügyfél oldalra, hogy csupán egyetlen márka kommunikációjával foglalkozhassak. Így kerültem a TV2-höz, mint vállalati kommunikációs, ami azt jelentette, hogy a csatornával és anyavállalattal kapcsolatos üzleti híreket és információkat kellett eljuttatnom a nézőkhöz a sajtón keresztül.

Mivel mindig is érdekelt a média világa, viszont sosem szerettem volna a képernyőre kerülni, nagyon örültem ennek a lehetőségnek. A következő kihívást aztán az HBO jelentette. Itt már programkommunikációval is foglalkozhattam, ami, nekem, mint sorozat junkie-nak maga volt a mennyország.”

Könnyű volt bekerülni a H&M-hez, illetve mik voltak azok a tulajdonságok, amik miatt végül Önt választották?

„Több körös volt az interjú, prezentációt is kellett készítenem, sőt, elvileg Stockholmba is ki kellett volna utaznom, hogy személyesen találkozhassak a vállalat kommunikációs vezetőjével, de végül a telefonos beszélgetés olyan jól sikerült, hogy erre nem került sor. Ami biztosan előnyt jelentett, az a szakmai tapasztalatom, illetve a meglévő sajtókapcsolataim.”

A PR szakma rejtelmei

Nem volt kritérium a divatszakmában szerezett tapasztalat?

„Nem, hiszen pr managerként fontosabb volt, hogy már volt egy kiépült kapcsolati rendszerem. Sok volt az átfedés az HBO-val, hiszen a glossy magazinok például ott is fontos partnereim voltak a kommunikációban. Ehhez jöttek még természetesen a divatblogok például, de ez is a feladatkör része, a kapcsolati rendszer folyamatos frissítése, és építése.”

Mondhatjuk akkor, hogy egy élő és jól kiépített sajtókapcsolati háló egy pr-os legfontosabb fegyvere?

„Igen, mindenképp, illetve a jó írásbeli és szóbeli kommunikációs készség. Egy jó pr szakember szuperképessége, hogy bármiről képes órákon keresztül beszélni, ami a vállalatával vagy az ügyfelével kapcsolatos. Az HBO abból a szempontból hálás márka volt, hogy modernkori kultúrát ugyan, de mégis csak kultúrát közvetített. A H&M-nél ezzel szemben termékkommunikációról van szó, amit nehezebb ráfordított anyagi keret nélkül bejuttatni a médiába, de ha megtaláljuk a jó pr üzeneteket, és elég érdekes történetet tudunk a termék köré kerekíteni, akkor ez sem lehetetlen. Ez az én feladatom.”

Nyugtassuk meg az olvasókat, hogy azért nem minden arany, ami fénylik, és van unalmas, hétköznapi része is a munkájának…

„Természetesen van. Ez is egy ugyanolyan munka, mint a többi, egyáltalán nem arról szól, hogy egész nap ruhákat rakosgatok jobbról-balra. Nem is elégítene ki, ha csupán ezt kéne csinálni. Vannak pörgős napok, amikor azt sem tudom, hol áll a fejem, például egy-egy rendezvény előtt, de ugyanúgy vannak unalmasabb, monoton napjaim is, amikor egész nap a gép előtt ülök és egy pr kampány tervét és költségvetését rakom össze, vagy a fogyasztói panaszlevelekre válaszolgatok – mert, hogy ezek is hozzám tartoznak.

Nagy a felelősség terhe például egy-egy krízis kommunikáció során, illetve azzal az egyre nagyobb kihívással is szembe kell néznem nap, mint nap, hogy nagyon sok márka van már a piacon, és egyre nehezebb valami kirívóan újat mutatni pr szempontból.”

Készítette: Profession.hu

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala