Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy vajon tényleg érdemes-e erről beszélni, lévén semmi bonyolult nincs abban, hogy „átpasszoljunk” néhány számunka nem éppen kedves, terhes feladatot a munkatársunknak, hiszen „ő úgyis annyira ráér”… És, ezzel választ is kaptunk a kérdésünkre. Éppen ezért nagyon fontos a helyes feladat delegálás folyamatát megérteni, mert sok félreértés felmerülhet azzal kapcsolatban, mit is jelent pontosan ez a metódus – feladatokat átadni másoknak.

Van, aki valóban a könnyebb végét fogva meg a dolgoknak, a saját munkájától szeretne megszabadulni, míg másoknak maga a delegálás éppen akkora feladatot jelent, mint maga a munka, amit át kellene adni, így inkább egyszerűbbnek látják, ha megcsinálják maguk. Érthető módon, egyik sem a legjobb megoldás.

Pedig ha ügyesen és hatékonyan delegálunk, nem csak a magunk, de az egész csapatunk életét megkönnyíthetjük!

1. Legyünk türelmesek!

Bizony, valóban benne van a pakliban, hogy az első egy-két alkalommal, amikor át kell adnunk feladatokat, maga az egész átgondolás, átadás, ellenőrzés hosszabb ideig tart majd, mintha mi megcsináltuk volna a munkát, de higgyük el, hogy ez idővel sokkal könnyebb lesz.

2. Ne delegáljunk túl!

Még egyszer tehát, az egyik legfontosabb dolog: a delegálás nem azt jelenti, hogy azokat a munkákat adjuk át másoknak, amiket nekünk kellene elvégeznünk, éppen ellenkezőleg. Azokat a feladatokat kell  delegálnunk, amiket alapvetően NEM nekünk kellene elvégeznünk. Nagyon lényeges, hogy értsük a kettő közötti különbséget.

3. Válasszuk ki a megfelelő embereket!

Győződjünk meg róla, hogy olyan embernek adjuk át a feladatot, aki arra szakmailag alkalmas. Sőt, még jobb, ha átgondoltan előnyt kovácsolunk minden egyes munkatársunk erősségéből!

4. Mindig magyarázzuk el, miért delegálunk!

Ha kiválasztottuk a feladatra megfelelő embert, magyarázzuk el neki, miért gondoljuk, hogy ő a legalkalmasabb, és azt is fejtsük ki, mit profitálhat, illetve tanulhat a munka elvégzésével. Így sokkal motiváltabbá tehetjük.

A feladat delegálás tízparancsolata

5. Legyünk specifikusak!

Gondoljunk csak bele, mikor tudunk hatékonyan elvégezni egy feladatot? Ha pontosan értjük, miről van szó, ha tudjuk a határidőket, és hogy milyen eredményt várnak tőlünk. Igyekezzünk mi is minél egyértelműbben átadni a fő feladat mellett ezeket az információkat is.

6. Segítsünk!

Főleg az első egy-két alkalommal, a feladat átadása nem csupán arról szól, hogy elmondjuk, mit szeretnénk, majd teljesen magára hagyjuk az illetőt. Győződjünk meg róla, hogy minden megfelelő eszköz a rendelkezésére áll, ahhoz, hogy 100%-osan teljesíteni tudja a feladatot, illetve válaszoljuk meg az összes kérdését. Az alapszabály: megmutatjuk, hogyan kell csinálni – majd csináljuk együtt – végül csinálja önállóan a feladatot a kiválasztott személy.

7. Legyen folyamatos a felügyelet!

Mindenképp kérdezzünk rá egyszer-egyszer, hogy a munkatársunk hogy halad a neki átadott munkával, van-e valami kérdése, nem ütközött-e problémába. Minél komplexebb egy feladat, annál gyakrabban van szükség ezekre az „ellenőrzésekre”.

8. De ne is legyünk konrtollfreakek!

Nem szabad abba a hibába sem esnünk, hogy állandóan a másik nyakába lihegünk, hiszen ezzel pontosan az ellentettjét érjük el annak, ami a cél lenne. Ennyi erővel, akár mi is megcsinálhatnánk a feladatot. Ha pontos információkat szolgáltatva, a megfelelő embernek adtuk át a munkát, és leegyeztettük a közös, ellenőrző megbeszéléseket is, hagyjuk őt magára. Ne feledjük, azért adtuk át a munkát neki, mert NEM a mi dolgunk azt elvégezni.

9. Mindig adjunk visszajelzést!

Miután munkatársunk elvégezte a feladatot, mindig beszéljük át vele a végeredményt. Egyrészt, nekünk is tanulságos, ha meghallgatjuk, milyen nehézségekbe ütközött, illetve, mi az, ami gond nélkül ment neki, másrészt ő is abból tanul, ha megosztjuk vele, milyennek láttuk a munkáját.

10. Köszönjük meg!

Amilyen apróság, olyan sokat számít. Soha ne feledjük, hogy a munkatársunk időt és energiát spórol meg nekünk azzal, hogy átveszi tőlünk az adott feladatot, egy őszinte „Köszönöm!” a minimum, amit megérdemel.

Készítette: Profession.hu

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala