Ha előléptetésre vágyunk, sosem lehet elég korán elkezdeni a felkészülést. A következőkben megosztjuk olvasóinkkal azokat az aranyszabályokat, amelyek segítségével már előre betanulhatjuk a leendő pozíciónk velejáróit. És ha már most hasonlóan viselkedünk, nem is kérdés, hogy a várva várt kinevezés hamarosan be is köszönt a karrierünkben. Nézzük!

1. A BESZÉD

Figyeljük meg, hogyan beszél a főnökünk. Nem a stílusára gondolunk, hanem a tartalmára. Alapvetően minden vezetőre igaz, hogy minél magasabb beosztásba kerül, annál kevesebbet foglalkozik üres csevegéssel, felesleges megbeszélésekkel, pletykálkodással, káromkodással, és a munka szempontjából érdektelen témákkal.

TEENDŐ: Ne beszéljünk felesleges témákról, mindig a munka és annak az eredményessége álljon a kommunikációnk középpontjában. És még egy fontos dolog: az egyes szám első személyben való fogalmazás helyett szokjunk rá a "mi"-re: ez ugyanis a vállalat nevében való gondolkodásra utal.

2. AZ ÖLTÖZKÖDÉS

Minden munkakörnek megvan a saját stílusa. Ugye mi sem gondoljuk komoly szakembernek és magabiztos vezetőnek azt a személyt, aki gyűrött ingben, vagy éppen farmerben és focimezes pólóban rohangál az irodában?  Éppen ezért már most fontos, hogy megtaláljuk azt az öltözködési stílust, ahová tartunk.

TEENDŐ: Válasszuk ki, milyen állást szeretnénk - ebben adunk mindjárt jó néhány hasznos tippet is. Aztán kezdjünk el ahhoz méltón öltözködni.

8 aranyszabály a tuti biztos kinevezésért

Itt megkereshetjük végre a nekünk való új állást!

Kiemelkedő kommunikációs készséggel rendelkezünk? Ezek az állások ránk várnak!

Nincs főiskolai végzettségünk? Itt nézzünk körbe!

Pályakezdőnek számítunk? Klikkeljünk ide!

Jók vagyunk angolból? Máris frissíthetjük a CV-nket!

Részmunkaidős állást szeretnénk? Böngésszük át a lehetőségeket!

Nem okoz gondot a PHP fejlesztés? Csapjunk le egy új pályázatra!

Szakmunkás állásra vadászunk? Majdnem ezer hirdetés itt!

Külföldre mennénk? A legfrissebb ajánlatokat itt találjuk!

Többet akarunk keresni? Több, mint száz nyitott pozíció!

Nem akarunk kimaradni a legfrissebb ajánlatokból? Nem is érdemes!

3. A TETTEK

Először is a vállalati szabályok ismerete és betartása fontos tényező. Ha követni tudjuk őket, megérdemeljük a kinevezést. Miért? Mert a feletteseink jól tudják, hogy mindez akaraterőt, jellemet, eltökéltséget, őszinteséget, tapasztalatot, elhivatottságot, motiváltságot és jó idegeket kíván. Aki ezzel rendelkezik, már csak idő és lehetőség kérdése az előléptetés.

TEENDŐ: Figyeljük meg főnökünk teljes körű kommunikációját - hogyan lép be az irodába, hogyan tárgyal, hogyan hoz döntéseket, milyen a viszonya az ügyfelekkel, és így tovább -, és tanuljunk belőle.

4. A GONDOLKODÁS

Vezetőkre jellemző felelősségtudattal gondolkodni nem könnyű beosztottként, ám ha ambiciózus céljaink vannak, ez sem lehet akadály.

TEENDŐ: Meg kell tanulnunk a cég szempontjából látni a dolgokat, és ehhez mérten, gyorsan meghozni a döntéseinket. Lássuk meg az összefüggéseket, és engedjük el a beosztottakra jellemző, csak a saját érdekeinkkel foglalkozó gondolatokat.

5. A VÁLLALAT ÜGYEI

Amikor valamilyen változás történik a cég életében, a tipikus beosztott attitűddel rendelkező embereket kizárólag az foglalkoztatja, hogyan fogja ez őket közvetlenül érinteni. Ha már begyakoroltuk a többes szám első személyben való fogalmazást, ezt is könnyebb lesz a vállalat szemszögéből megvizsgálnunk.

TEENDŐ: Ha a cég új eljárást vezet be, azt mérlegeljük elsősorban, hogyan érinti ez az ügyfeleinket. Vagy másképp kifejezve: ne az legyen a fókuszban, hogyan érint ez minket.

6. AZONOSULÁS A CÉLOKKAL

Újra hangsúlyoznánk egy nagyon fontos tényt: ezek a tanácsok azoknak szólnak, akik valóban komolyan gondolják az előléptetésüket, és minden tőlük telhetőt meg is tesznek érte. Tehetségesek, már a mostani munkájukat is becsülettel, szorgalmasan, eredményesen végzik, és hajlandóak minden erőfeszítésre céljuk érdekében.

TEENDŐ: Tanulmányozzuk az áhított állást, figyeljük meg minden jellemzőjét, és vonjuk le belőle a következtetéseinket: mit csinálnánk másképp, mit végeznénk ugyanúgy. Ezután kezdjük el gyakorolni, és bizonyos elemeket építsünk be a jelenlegi munkánkba.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

7. A FELETTESEK TÁRSASÁGA

Meglepődnénk, ha tudnánk, hogy a felsővezetők többsége mennyire hálás azért, ha egy munkatárs beszédbe elegyedik velük. Hiszen ők is emberek. De ne legyünk erőszakosak, ne akarjunk hasznot húzni abból, ha nyitnak felénk.

TEENDŐ: Keressük meg a lehetőséget arra, hogy válthassunk pár szót a vezetőkkel. Kikérhetjük a tanácsukat, megismerkedhetünk az ő karriertörténetükkel, vagy éppen a vállalati célkitűzésekről alkotott véleményükről.

8. A MINTHA-VISELKEDÉSMÓD

Ha úgy viselkedünk, mint egy zöldfülű pályakezdő, vagy éppen alig várjuk a hétvégét, és még a következő munkanapunkat is a szabadidős élményeink mesélésével töltjük - ezekben az esetekben aligha győzünk meg bárkit is arról, hogy több van bennünk, mint amit a jelenlegi munkakörünk igényel.

TEENDŐ: Viselkedjünk úgy, mint egy vezető, és a környezetünk azt fogja feltételezni, hogy azok is vagyunk. Beszéljünk éretten, legyünk magabiztosak, határozottak, céltudatosak, és foglalkozzunk a vállalat ügyeivel.

Ám mi a teendő, ha minden törekvésünk ellenére nem jön az előrelépési lehetőség? Akkor ideje a tettek mezejére lépni - az álláskeresés piacán is. Ne feledjük: naponta több száz munkaadó böngészi a Profession.hu adatbázisát újabb munkatársakat keresve. Töltsük fel önéletrajzunkat most! Vagy éljünk a legújabb fejlesztéssel: töltsük le okostelefonunkra ezt a vadonatúj alkalmazást, hogy a lehető leggyorsabban reagálhassunk a nekünk való új állásokra. Sokszor a gyorsaság is számít, nem is keveset, éljünk a lehetőséggel! Közvetlenül a telefonunkról pályázhatunk a meghirdetett állásokra, csak be kell lépnünk az alkalmazásba a Profession.hu oldalon regisztrált adatainkkal.

Forrás: Richard Templar: A karrierépítés 100 szabálya, Scolar kiadó.

Készítette: Posta Renáta

Címkék: munkahely, karrier, előléptetés, viselkedés, kommunikáció, testbeszéd