Az Inc. elemzése szerint kutatások igazolják, hogy ha a kollégákat és a főnökünket igazán kedveljük, akkor jobban fogunk teljesíteni a munkahelyen. Ha eddig a hűvös és távolságtartó, vagy szigorú és tekintélyelvű szerepben tündököltünk, ideje finomítanunk hozzáállásunkon. 

Bármilyen pozícióban is dolgozunk, az alábbi 7 viselkedésmintát feltétlenül építsük be a munkatársakkal való bánásmódunkba:

1. Barátságosság

A barátságos viselkedés alapvető követelménynek tűnik, mégis sokan elmulasztják kollégáikat napi rendszerességgel név szerint megszólítani és pár percre beszélgetést kezdeményezni velük. Figyeljünk rá, hogy főnökként és munkatársként is legyünk könnyen megközelíthetők és közvetlenek. Vegyük a fáradtságot arra is, hogy pozitív visszajelzésként nyíltan megdicsérjünk egy-egy kollégát, vagy megkérdezzük, milyen napja van. Nagyon fontos, hogy legyünk türelmesek és még a legzsúfoltabb napirendben is szakítsunk időt a személyes kapcsolatok ápolására. 

2. Elérhetőség

Sok vállalatnál tapasztalható, hogy a közvetlenül az ügyfelekkel foglalkozó kollégáknak értékes ötleteik támadnak, vagy figyelemreméltó meglátásaik vannak, de mivel a vezetőség és az alkalmazottak között nincs átjárás, ezek az ötletek sohasem kerülnek a felszínre. Vegyük figyelembe, hogy a kollégák sokkal nagyobb eséllyel osztják meg személyes tapasztalataikat, ha azt látják, hogy gondolataikat és véleményüket a vezetés értékeli.

7 tipp, hogy jobban szeressenek a kollégák

Főnökként győződjünk meg róla, hogy a munkahelyi légkör kedvez az őszinte beszélgetéseknek és a beosztottak nem félnek megosztani akár kritikai meglátásaikat is egy-egy projekttel kapcsolatban. Ez által nemcsak a dolgozók elégedettsége, de saját személyünk megítélése is pozitívan változhat. 

3. Rugalmasság 

Tudomásul kell vennünk, hogy az élet zajlik, éppen ezért határozzuk meg azokat a szabályokat, amelyek alól bizonyos esetekben ki lehet bújni. Ne essünk abba a hibába, hogy kis, jelentéktelen dolgokkal kapcsolatban nagy stressznek vetjük alá a munkatársakat. Ha valaki hibázik, fogadjuk el, és ha csak lehet, adjunk második esélyt. A hangsúlyt minden esetben helyezzük arra, hogy a munkát kötelező elvégezni, de mutassunk rugalmasságot a személyes körülmények, az időjárás vagy a közlekedés által okozott váratlan helyzetekben. 

4. Pozitív beállítottság

Ahogyan a negatív energia hatással van mindenkire az irodában, a pozitív energia is ragadós. Ha negatívak vagyunk, azáltal negatív szokások kialakítását indítjuk el a kollégákban és az egész szervezetben, a pozitív érzelmeink pedig új lehetőségek és alternatívák világát tárja fel. Legyünk nagyvonalúak a körülöttünk dolgozókkal és akkor ők is így viszonyulnak majd hozzánk, egészséges és együttműködő hellyé téve ez által a munkahelyet. 

5. Megbízhatóság

Bíznunk kell benne, hogy munkatársaink el fogják végezni a rájuk bízott feladatot, de őket is biztosítanunk kell afelől, hogy számíthatnak támogatásunkra a jó és a rossz időszakokban egyaránt. Ne tegyünk olyan ígéreteket, amelyeket nagy valószínűséggel nem fogunk tudni betartani, legyenek ezek bármilyen apró ígéretek is. A beosztottaknak meg kell bízniuk bennünk, mert részben tőlünk függ a sorsuk. Ha ebben kudarcot vallunk, akkor boldogtalan és alacsony teljesítményt nyújtó kollégákkal leszünk körülvéve, akik legszívesebben máshol dolgoznának. 

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

6. Hála

A legtöbb dolgozó szeretné tudni, mennyire vannak vele megelégedve, ezért ha csak tehetjük, adjunk visszajelzést. A dicséret ugyanolyan fontos, mint a kritika, ezért rendszeresen nyilvánítsuk ki, hogy nagyra értékeljük az illető szorgalmát és elkötelezettségét. Az emberek hajlamosak tudat alatt az élet minden területén mások megelégedésére és örömére tevékenykedni, és ez alól a munka sem kivétel.

7. Empátia

Időről időre próbáljuk meg magunkat a munkatársaink szemével látni és tegyük fel a kérdést: olyan ember vagyok, akivel én magam szívesen együtt dolgoznék? Éljük bele magunkat a kollégák szerepébe és próbáljuk megérteni, milyen kihívásokkal küzdenek, illetve mit tekinthetnek győzelemnek, sikernek. Az ilyen fokú empátia erőfeszítést igényel a részünkről, de megtérül, mert elhivatott és megértő, jószívű főnöknek, illetve kollégának fognak minket tartani.

Címkék: karrier, főnök, kollégák, munkahelyi légkör

Szemlézte: Fogas Krisztina