Tudatos internethasználat - az agyunk is meghálálja

Tudatos internethasználat - az agyunk is meghálálja

Vegyük a kezünkbe az irányítást, és használjuk jól a világhálót. Mutatjuk, hogyan.   

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Az aktuális, folyton változó helyzet miatt életbe lépett korlátozások jelentősen leszűkítették a lehetőségeink arra, hogy kikapcsolódjunk, feltöltődjünk. Még a szórakozni is csak online tudunk és a baráti, családi csevegések is jellemzően online keretek között történnek manapság. Szerencsés esetben tudunk otthonról dolgozni, ami a munkaidő alatt szintén folyamatos online jelenlétet igényel. Kétségtelen, hogy az internet roppant hasznos és jelenleg igazán megkönnyíti az életünket, ám az is igaz, hogy könnyedén okozhat függőséget, amire, ha nem figyelünk oda, most különösen nagy esélyünk van. Kapcsoljunk tudatosabb online üzemmódra!

Mi irányítsunk

A négy fal közé szorulva a legtöbben szomjazzuk az ingereket, így jó eséllyel gyakrabban látogatjuk meg a közösségi oldalakat, hogy videókat, fényképeket nézegethessünk vagy épp szöveges tartalmakat olvashassunk. Vélhetően sok új oldalt, profilt is követni kezdünk, így szinte végeláthatatlanul görgethetjük a különböző platformokat. Pontosan ez az, amire a social média épít: agyunk úgy van programozva, hogy szeret a dolgok végére érni, így történhet meg, hogy akár hosszú percekre, sőt órákra is a képernyő előtt ragadunk, miközben a sok információ egyre csak növeli a stresszszintünket. 

Hasonló hatással bírnak a különböző alkalmazások által küldött értesítések is: mivel nem szeretünk semmit, ami elintézetlen, akaratlanul is kattintunk, legyen szó üzenetekről, egy új posztról vagy egy élő videóról.

Ideje tehát felülvizsgálnunk, milyen oldalakat követünk, és azt is, hogy mely tartalmakról nem szeretnénk semmiképp sem lemaradni. Ha például a közösségi oldalakat feltöltődésre szeretnénk fordítani, kövessük ki a számunkra érdektelen oldalakat, vagy azokat az ismerősöket, akik negatív tartalommal árasztják a hírfolyamot, és helyezzük előtérbe az olvasásra, mozgásra, fejlődésre fókuszáló posztokat, de a social médiát akár az álláskeresés szolgálatába is állíthatjuk, sőt kérhetünk értesítést a munkavégzésünket segítő posztokról is. 

Csak pozitívan!

Bár a mostani helyzet alakulására nincs hatásunk, az azonban, hogy hogyan reagálunk rá, és mennyit engedünk be belőle a gondolatainkba, kizárólag rajtunk múlik! Dönthetünk úgy, hogy ébredés után máris magunkba szívjuk a legfrissebb híreket, az ijesztő számokat és a sötét jövőképet, majd mindezeket hosszasan megvitathatjuk épp elérhető barátainkkal vagy családtagjainkkal is – jól megalapozva a pesszimista, és vélhetően motiválatlan alaphangulatunkat. 

De választhatunk egy másik utat is: bevezethetjük, hogy a nap első órájában semmilyen online tartalmat nem fogyasztunk, és később is arra helyezzük a fókuszt, ami épít minket. Ezek lehetnek ingyenes online képzések, életmódváltó tippek, relaxáló zenék, vezetett meditációk, vagy mosolyra fakasztó posztok, a lényeg, hogy hozzon számunkra egy kis mentális felfrissülést, kiszakadást a negatív online spirálból. Ráadásul minél több ilyet kattintunk, annál több hasonlóan pozitív tartalommal találkozhatunk a virtuális térben. 

Tartsunk szünetet

Az odafigyelés ellenére ajánlott számolnunk a szinte állandó online jelenlét fő mellékhatásával: a figyelem rendszeres megzavarásával, ami mind a munkánk koncentrált végzését, mind pedig a pihenésünket akadályozhatja. Mit tehetünk?

Próbáljuk ki a telefonunk ne zavarj funkcióját! Amikor egy fontos feladatot kell kipipálnunk, vagy online megbeszélésen veszünk részt, állítsuk be a számunkra szükséges időintervallumot, amikor is egyetlen értesítés sem fog kizökkenteni minket, sőt akár a bejövő hívásokat is korlátozhatjuk, igény szerint. Természetesen a munkahelyi csapatunkkal való információáramlásból nem maradhatunk ki, de ennek szabályait is érdemes együtt lefektetnünk.

További megoldás, hogy a virtuális kommunikációs csatornákra, internetes szörfölésre naponta szánt időt maximalizáljuk magunknak: sok okostelefonon alkalmazásonként beállíthatjuk ezt a limitet, aminek letelte után az adott applikáció vagy felület lezárásra kerül. Estére különösen érdemes visszavennünk a netezésből, de ha még ennél is többet tennénk magunkért, iktassunk be heti egy digitális detox napot, mondjuk hétvégente – meg fogunk lepődni a jótékony hatásán, arról nem is beszélve, hogy a felszabadult órákat mennyi mindenre fordíthatjuk!

Kövesük a fentieket, alakítsuk ki és tartsuk be a saját napirendünket az online térben is és ne terheljük az agyunkat felesleges információkkal. Ha éppen munkát keresünk, akkor sem kell egész nap a neten szörföznünk, elég megadnunk személyre szabott beállításainkat, így könnyedén megtalálhatjuk a számunkra megfelelő lehetőséget a  friss ajánlatok között! Ha még nincs önéletrajzunk, készítsük el most, és töltsük fel ide, hogy a munkáltatók is ránk találhassanak. Legyünk naprakészek, kérjünk hírlevelet és olvassuk el akkor, amikor ráérünk, így biztosan nem maradunk le egyetlen nekünk való munkáról sem! 

Készítette: Profession.hu

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

Címkék: munka, otthoni munka, távmunka, internethasználat, tudatosság

További cikkek a karrierépítésről