Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

50+1%

Egy adott pozícióra jelentkező potenciális jelöltek kiválasztásának első szűrője az éterben zajlik, amikor a HR asszisztens felhívja az önéletrajzon megadott számot és felteszi a kérdéseit. A válaszok dinamikája, hangneme, a beszélgetésben használt szavak, szinonimák, a hanglejtés, a hangerő mind-mind információkat rejtő üzenetek, amit könyörtelenül dekódolnak és alakítják ki a meghatározó első benyomást. Ez Harsányi Szilvia a Manpower Tanácsadó - cégcsoport közvetítési üzletág vezetője szerint 50+1%-ot ér a végső döntés meghozatala szempontjából, vagyis fontosabb és hangsúlyosabb, mint azt elsőre gondolhatnánk.

Minél kisebb, annál több

Szinte minden szegmens, szinte minden pozíciójánál használják a cégek HR osztályai a telefonos interjút, mint a kiválasztás első lépcsőjét. Bár igaz - mondja Harsányi Szilvia - ez a módszer annál fontosabb, minél kisebb iskolai végzettség és kevésbé összetettebb emberi kompetenciák függvénye egy-egy meghirdetett állás.

Felsővezetői magaslatokban a telefonon lebonyolított első beszélgetésnek nincs akkora szerepe, mert a látható kvalitások, a mélyebb és bonyolultabb képességek nem tudnak felszínre törni egy néhány perces beszélgetés folyamán. Természetesen a managerek kiválasztásánál is figyelnek a HR asszisztensek arra, hogy milyen módon kommunikál az önéletrajz alapján kiválasztott jelölt, de lényegesen ritkább, hogy egy rosszul sikerült beszélgetésből messzebb menő következtetéseket vonjanak le. A vezetői pozícióra való alkalmasság a személyes interakció nélkül elképzelhetetlen, de egy középvezető esetén ez már nem is annyira lehetetlen - hangsúlyozza a HR szakember.

Ahogy lépdelünk a hierarchia lépcsőfokain lefelé, a telefon egyre nagyobb hangsúlyt kap, amit az indokol, hogy ebben az ütemben arányosan nő a jelentkezők száma is. Míg egy középvezetői pozíciót 15-20 munkavállaló pályáz meg, már egy középfokú végzettséghez kötött állásra akár több százan is jelentkezhetnek. Ennyi embert pedig egyenként leinterjúzni szinte lehetetlen, ezért figyelnek jobban az alsóbb követelményrendszerrel végezhető állások kiválasztásánál arra, hogy a jelentkező miként beszél és tudja eladni magát telefonon keresztül.

Telefonos interjú, a kiválasztás első köre

Gyors, intenzív és személytelen

A telefonon keresztül csak sejteni lehet, hogy a velünk kommunikálónak milyen a külseje. Csak elképzelni lehet a gesztusait és azt, hogy miként használja a nonverbális eszköztárát, ami egyes kutatások szerint fontosabb, mint amit kimondunk. Ezért a munkavállalók a telefonos interjú stratégiáját úgy építik fel, hogy a lehető legtöbbet tudják meg a jelentkező személyéről, annak tulajdonságairól, hogy bele illik-e abba a munkahelyi környezetbe, ahova pályázik. Ám, minderre csak néhány percük van a cégek HR asszisztenseinek, ezért a kérdéseknek nagyon célratörőnek kell lenniük.

Szituációs játék öt percben

Egy ember akkor árul el magáról a legtöbbet, ha váratlan, ámbár provokatív szituációba kerül. Erre az aranyszabályra épülnek a telefonos interjúk általános stratégiái is.

Érdemes felkészülni a következő kérdésekre:

Mikor volt utoljára ideges? Mondja el a helyzetet, a kiváltó okot és a megoldást.

Mit tesz, ha ártatlanul megvádolják valamivel, mondjuk lopással?

Verekedett már valaha? Ha igen, mi hozta ki ennyire a sodrából, mondja el a történetet?

Mi volt az eddigi élete legkellemetlenebb helyzete?

Szokott szorongani? Ha igen, mitől?

Szereti a sikert? Mi volt az, amitől úgy érezte: győztem!

Szokott sírni? Mikor és miért sírt utoljára?

Írja körül a legideálisabb munkahelyet.


Jó tanácsok hívásra váróknak:

Főpróba

Mivel igen komoly tétje van annak, hogy miként szerepel valaki a telefonos interjú akadálypályáján, fontos a ráhangolódás és a felkészülés. Érdemes egy közeli baráttal főpróbát csinálni, és kiválasztani egy kellemes, nyugodt, magabiztosságot sugalló hanglejtést.

Nyugalom

Fontos, hogy ne az utca forgatagában bonyolítsuk le a beszélgetést, aminek úgy lehet az elejét venni, hogy ha mégis ott érnek utol, kérjünk egy számot és hívjuk vissza bátran egy nyugodt helyről a leendő munkaadónkat. Ezzel komolyságot, megfontoltságot sugárzunk, ami rögtön fél siker.

Bölcs

A beszélgetés alatt semmilyen kérdésre sem szabad meglepődni, illetve azt válaszolni, hogy erre nem válaszolok. Minden választ fontoljunk meg, és mielőtt felelnénk számoljunk el háromig, mert a megbízható ember ismérve, hogy sosem kapkod.

Követési távolság

Még ha úgy érezzük, sőt meg vagyunk győződve arról, hogy a velünk beszélgető lényegesen fiatalabb nálunk, na akkor se mondjuk: szerintem tegeződjünk! A közvetlenkedést, a haverkodást tartogassuk azokra az időkre, amikor már birtokon belül vagyunk és már az ismerkedési idő is lepergett. Aki ezt megszegi, az ne csodálkozzon, ha személyes beszélgetésre sosem hívják.

Hajós Dániel

Fotó: profimedia.hu

 

Kapcsolódó cikkek:

Gyakori hibák az önéletrajzban

Tippek állásinterjúhoz

Interjúra készülünk

Öltözködési kódex - Milyen ruhát vegyünk fel az állásinterjún?