Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

A színpad sokakat vonz, de nem feltétlenül csak a fény és a csillogás miatt – esetünkben azonban kicsit mégis, hiszen világosító nélkül a színpadon állni sem lenne ugyanaz. Réthelyi Botond már gyerekkora óta színpadközelben mozgott, sokáig „roadként”, azaz zenekari pakolóként járt zenekarokkal koncertezni, később azonban ennél többre vágyott és kitanulta a hozzá legközelebb álló színpadtechnikai szakmát – így lett belőle fénytechnikus, aki koncertek világosításáért felel. Cikkünkben most ő meséli el a történetét és abban is segít, hogy milyen irányba érdemes elindulnia annak, aki érdeklődik a szakma iránt.

Hirtelen döntésből hivatás

„Egyik reggel felkeltem, ránéztem a telefonomra és szembejött egy hirdetés, miszerint az A38 Akadémia meghosszabbítja egy héttel a jelentkezést a képzéseire” – Botond ekkor döntött úgy, hogy jelentkezik fénytechnikusnak. Úgy gondolja, a képzés egy jó és szükséges alapot nyújt a kezdő szakembereknek, azonban – mint sok más területen – itt is rengeteg önképzésre és gyakorlati tapasztalatra van szükség ahhoz, hogy valaki elismert lehessen. Botond kezdetben kisebb-nagyobb zenekarokkal járta az országot és a turnék alatt sokat tanult az ottani fénytechnikusoktól. „Az Alvin és a Mókusokkal turnéztunk, nekik volt fényesük, akivel folyamatos kapcsolatban voltam és sokat segített. Más fénytechnikusokat is megfigyeltem, hogy mit csinálnak és ezzel rengeteg gyakorlati tudás ragadt rám” – meséli a szakember, aki jelenleg is egy külföldi turnén dolgozik.

Turnézás vagy klubozás?

Botond a kezdeti lépések után jelentkezett a budapesti Analog Music Hallba fénytechnikusnak, ahová fel is vették, így ha éppen nem turnézik, akkor egy állandó helyen világosítja a koncerteket., A kettő pedig merőben más terület: a klubos munka már jobban hasonlít egy hétköznapi munkahelyre, hiszen itt is van munkarend és ugyanúgy be kell járni, csak kissé szokatlanabb időpontokban – konkrétan akkor, amikor az átlagemberek bulizni indulnak. „Odamegyek 1,5 órával a kapunyitás előtt, és az első dolgom, hogy elindítom a rendszert, valamint lefuttatom, hogy minden megfelelően működik-e. Ezután megérkezik a zenekar vagy a produkció, és ha van külön igényük, akkor azt egyeztetjük, vagy ha van saját fénytechnikusuk, akkor megmutatom neki a rendszert. Koncertek között van egy kis pihi, de egyébként végig dolgozunk” – avat be a részletekbe.

A szakma sajátossága a folyamatos változás és alkalmazkodás

Előfordul, hogy laikusként az ember annyit észlel egy világosító munkájából, hogy ül a hangosító mellett és gombokat nyomogat, de természetesen ennél sokkal összetettebb a folyamat. Az sem mindegy, hogy egy állandó pulton dolgozik a fényes, vagy klubról klubra más-más rendszereket kell megismernie és használnia. „Nekem az Analogban össze van rakva az úgynevezett showfile, amibe bele van írva a lámpák mozgása, a színek, azokat tudom nyomkodni, de ha például igény van arra, hogy több lámpa világítson szemből, akkor külön odairányítom a spotlámpákat. Itt manuálisan világosítok, de turnénál teljesen más a helyzet. Most például a Heedless Elegance zenekarral turnézom, és itt végig az ő saját lámpaszettjüket használjuk, amit én programoztam le. Ilyenkor minden koncerten az az első, hogy telepítjük ezeket, illetve felmérjük a hely saját fénytechnikáját és adottságait. Fontos egyeztetni a helyszínnel, mert nem feltétlenül van minden klubban megfelelő áramellátás, illetve az sem mindegy, hogy mi az, amit fel lehet rakni a színpad fölé, és mi az, amit nem –a füstgépek például elég sokat fogyasztanak, és nem mindenhol bírja el a hálózat. Előfordul, hogy egy új showfile-t hozunk létre, amit a saját igényünkre formálhatunk. Na meg persze közben összeveszünk a fotóssal, ez a legfontosabb” – nevet.

Nem lehet hátradőlni

Botond a szakma legnagyobb kihívásának a folyamatos tanulást tartja. „Csak akkor tud az ember érvényesülni ebben a szakmában, ha szorgalmasan tud önerőből tanulni. Fontos az elszántság és a legjobbra törekvés. A közepesen jó mindig legyen kevés, még akkor is, ha ez senkinek nem tűnik fel, csak a világosítónak – az emberek tudat alatt érezni fogják a különbséget, még akkor is, ha nem tudják megfogalmazni, hogy mitől volt igazán egyben a produkció” – tanácsolja. Végtelen türelemre van szükség nem csak a tanuláshoz, hanem az emberekhez is, hiszen ez is egy olyan szakma, ahol nap mint nap emberekkel kell foglalkozni és problémákat kell megoldani. Ez különösen a turnéknál jellemző, ahol sokkal több minden történik, de Botond pont emiatt a változatosság miatt szereti csinálni. „Új helyszínek, új problémák, új megoldások. Mindig van mit csinálni.”

Ha felkeltette az érdeklődésed a szakma, böngéssz a hasonló álláslehetőségek között: keress rá a világosító és a hang- és világosítástechnikai mérnök álláshirdetésekre!

 

Készítette: Kövecses Evelin

A Profession.hu Facebook oldala
A Profession.hu Instagram oldala