Alexandra Levit karrier-tanácsadó, a Forbes magazin szerzője azokat a kihívásokat vette számba, amelyekkel az otthonról, távmunkában dolgozó nőknek és kisgyermekes anyukáknak meg kell küzdenie.

Íme 4 tanács, hogyan teremtsünk megfelelő körülményeket az otthoni munkavégzéshez:

1. Enyhítsük az elszigeteltséget!

A szerző szerint általánosságban elmondható, hogy a nők nehezebb helyzetben vannak a férfiaknál, ha hatékonyan szeretnének otthonról dolgozni. Szociálpszichológiai kutatások igazolják, hogy a nők szárnyalnak a munkában, ha más nők támogatásától körülvéve dolgozhatnak a munkahelyen.

A munkahelyi barátságok szintén növelhetik a nők teljesítményét. Többek között ennek köszönhetően az otthonról való munkavégzésnek különösen a nők esetén hátrányos következményei lehetnek.

Nők és a távmunka: így dolgozzunk otthonról!

Figyeljünk arra, hogy ne veszítsük el a kapcsolatot munkatársainkkal, akikkel egy projekten dolgozunk. Az elszigeteltséget az által enyhíthetjük leginkább, ha továbbra is fenntartjuk a rendszeres kommunikációt. Szervezzük heti egyszer közös munkaebédet!

2. Ne csak az e-mailre szorítkozzunk!

Számos tanulmány alapján kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a nők sokszor jobbak a non-verbális kommunikáció jeleinek felismerésében és értelmezésében, mint a férfi kollégák, éppen ezért hatékonyabbak, ha személyesen beszélgetnek munkatársaikkal.

Ha minden kommunikáció levélben történik, a nők nehezebbnek kezelik a munkahelyi kihívásokat és nehezebben érzékelik a kollégák viszonyrendszerét is. Ha tehetik, próbáljanak meg a lehető legrészletesebben tájékozódni arról, hogy kinek mi a véleménye, illetve a feladata egy-egy aktuális ügy kapcsán. Járjanak be rendszeresen az irodába!

A Profession.hu-n ilyen távmunkákat kínálnak a munkaadók!

3. Zárjuk ki a zavaró tényezőket!

A National Science Foundation kutatása rámutatott, hogy a nőkre jellemző, hogy egyszerre több tevékenységet is képesek végezni, illetve munka közben sem érzéketlenek az őket körülvevő világra. Ez a távmunka esetén nehézséget okozhat, az otthoni és szakmai "zavaró" tényezőket ugyanis sokszor nehezebben tudják kizárni, mint férfi társaik, akik egyszerre egy feladatra koncentrálnak a teljes figyelmükkel.

Kövessük figyelmesen a munkanap során, hogy mikor mivel foglalkozunk, így arra is fény fog derülni, hol folyik ki kezünk közül az idő. Állítsunk be a számítógépen olyan programokat, amely méri a gép előtt eltöltött időt és százalékos visszajelzést ad arról, mennyi idő ment el például weboldalak olvasgatásával.

A kollégák hosszadalmas  telefonhívásai szintén zavarhatnak minket. Tanuljuk meg, hogyan tudunk udvariasan, de hatékonyan lezárni egy telefonbeszélgetést. Már a hívás elején jelezzük, hogy éppen X projekten dolgozunk és csak pár percünk van, mert az anyagot határidőre be kell fejeznünk.

Amikor a lényegi dolgokat megtárgyaltuk, zárjuk a beszélgetést így: "Köszönöm, akkor a megbeszéltek alapján küldöm a következő egyeztetésre az elektronikus meghívót!". Ez által világossá tesszük, hogy a tárgyalást tovább folytatjuk személyesen vagy telefonon egy másik időpontban.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

4. Kisgyermekes anyukák: külön élettér

Nem meglepő, hogy a kisgyermekes anyukák számára különösen nagy kihívást jelent a távmunka, hiszen a gyermekek, ha az édesanyjukat látják, vele akarnak lenni. A szerző saját tapasztalata szerint ráadásul a nők sokszor nehezebben mondanak nemet a gyerekeknek és csukják be maguk mögött az ajtót, mint a férfiak.

Törekedjünk arra, hogy az otthoni "iroda" távol essen a konyhától, a nappalitól és általánosságban véve attól a helytől, ahol a többi családtag tartózkodik. Tegyük világossá mindenki számára, hogy attól, hogy otthon vagyunk, ez nem jelenti azt, hogy korlátlanul családtagjaink rendelkezésére állunk.

CÍmkék: távmunka, otthoni munka, tárgyalás, home office, nők, gyes, gyed

Szemlézte: Fogas Krisztina