Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Minden munkahelyen akadhatnak problémás, irritáló és kifejezetten antipatikus munkatársak, akikkel kénytelenek vagyunk nap mint nap együtt dolgozni. A Harvard Business Review legfrissebb tanulmányában néhány kapaszkodót nyújt, amelyek segíthetnek kiigazodni a munkahelyi kapcsolatrendszerek útvesztőiben.

1. Konfliktushelyzetben a saját viselkedésünket elemezzük

A felmerülő konfliktusok esetén ahelyett, hogy a másik fél reakcióját szednénk ízekre, koncentráljunk inkább arra, hogy belőlünk milyen választ váltott ki az adott viselkedés. A tanulmány szerint nincs ennél eredményre vezetőbb hozzáállás, a saját viselkedésünk ugyanis az egyetlen tényező, amit befolyásolni tudunk. A szakértők szerint érdemes lazító gyakorlatokat beiktatni a munkaidőbe, hogy képesek legyünk jobban kezelni a stresszt.

2. Ne panaszkodjunk

Bármilyen nehéz is megállni, törekedjünk arra, hogy ne pletykáljunk és árulkodjunk az utálatos kollégáról az irodában. A sok panaszkodás egy idő után negatív hatással lehet megítélésünkre, „szakmaiatlannak”, vagy „problémásnak” bélyegezhetnek minket, akivel „nehéz együtt dolgozni”. Ha mégis úgy érezzük, hogy muszáj kiengednünk a gőzt, óvatosan válasszuk meg beszélgetőpartnereinket, a legjobb, ha olyan ismerősöket avatunk be a részletekbe, akik nem a cégnél dolgoznak.

3. A viselkedésről ítélkezzünk és ne a személyről

Fontos, hogy előítéletek nélkül közelítsünk a nehezen elviselhető munkatárshoz. Kezdjük azzal a feltételezéssel, hogy kollégánk alapvetően jó ember, annak ellenére, hogy nekünk nem tetsző dolgokat művel – állítja a Harvard szakértője. Meg kell értenünk, hogy nagy valószínűséggel mi magunk is részei vagyunk a problémának. Lehet, hogy az illető emlékeztet minket valakire, akivel konfliktusos a viszonyunk, de előfordulhat az is, hogy valójában irigykedünk az utálatosnak tartott kollégára.

  Mit tegyünk, ha idegesítenek a kollégák?  

Minden ember a legjobban saját magát szereti, minél jobban különbözik az adott munkatárs személyisége a sajátunktól, annál valószínűbb, hogy negatívan fogjuk őt megítélni – áll a tanulmányban. Törekedjünk arra, hogy mindig csak az adott viselkedésről alkossunk véleményt, ne a személyről, ezzel elkerülhetjük az előítéletes gondolkodást.

4. Ismerjük meg jobban egymást!

Bármilyen nehezünkre is esik, ha lehet, töltsünk több időt az illetővel. A legjobb módszer a másik megkedvelésére, ha olyan feladatba vágunk bele közösen, amely együttműködést igényel. A közös munka során jobban megismerhetjük munkatársunkat és még az is elképzelhető, hogy együttérzőbbek leszünk vele kapcsolatban. Kiderülhetnek a probléma hátterének valódi okai, például családi konfliktus, kiégés vagy munkahelyi stressz. Szakértők szerint az egyetlen eset, amikor nem jó módszer a „barátkozás”, ha az illető viselkedése sérti morális jóérzésünket.

5. Adjunk visszajelzést!

Ha a fent említett taktikák nem válnak be, adjunk visszajelzést munkatársunknak. Elképzelhető, hogy olyan dolgot tartunk aggasztónak vele kapcsolatban, aminek kezelése már korábban is akadályt gördített elé szakmai pályafutása során. Koncentráljunk azokra az elemekre, amelyeket tud befolyásolni, ha jól válogatjuk meg szavainkat, akkor nagyobb önismeretre tehet szert és hatékonyabbá válhat.

A visszajelzésnek ugyanakkor negatív hátulütői is lehetnek – hívják fel a figyelmet a Harvard Business Review szakértői. Nagy esély van rá, hogy az általános ellenszenv személyes konfliktusba csap át, amin nem is csodálkozhatunk, hiszen az általunk utálatosnak tartott kolléga valószínűleg minket sem a kedvencei között tart számon.