Milyen szakmai kompetenciákra lesz szükségünk 2020-ban?

Klisé ugyan, de attól még nagyon is igaz: a világ és a munka világa folyamatosan változik. Milyen kihatással lesz ez a jövő munkavállalóira?
Önnek ajánljuk!
Csak úgy, ahogy szinte már senki nem ismeri a régen oly népszerű gyorsírást, illetve a varrás is inkább hobbinak, semmint szakmának számít, arra kell számítanunk, hogy a ma kifejezetten felkapott szakmái, a holnap elfeledett hivatásai lesznek.
Nézzük először azt a 6 folyamatot, amik a változás fő okai lesznek a nagyon közeli jövőben:
1. Megnövekedett élettartam – Egyre magasabb az átlagéletkor, ha az elmúlt évek tendenciája folytatódik, pár éven belül a 60 év felettiek száma akár 70%-kal is megnövekedhet.
2. A technológia fejlődése, az „okos” gépek és rendszerek terjedése – A technológia fejlődésével eddig elképzelhetetlen dolgokat vihettünk véghez, az „okos munkahelyek” automatizálása pedig leváltja az unalmas, monoton, szalag munkákat.
3. Komputerizált világ – Az adatkezelés és feldolgozás még sosem látott dimenziói!
4. Új médiafogyasztási szokások – A vizuális tartalom jelentősége lassan felülmúlja az írásos tartalmakét.
5. Szuperstruktúrált szervezetek – A kommunikációs, illetve social eszközöknek köszönhetően a különböző szervezetek elképesztő méreteket ölthetnek.
6. Globalizáció – Amerika és Európa már nincs monopol helyzetben a munkalehetőségek terén.
Amennyiben valóban a fenti folyamatok mentén halad előre a világ és vele együtt a szakmai jövőnk, akkor 2020-ra az alábbi kompetenciáknak vesszük majd a legnagyobb hasznát:
Kognitív flexibilitás
Lényegében kreativitás, probléma felismerő készség, logikus gondolkodás. Ugyanakkor azt a képességet is magában foglalja, hogy bizonyos kommunikációs helyzetekben mit és hogyan adunk át a másik félnek. Kifejezetten fontos lesz, hogy ne csak kliséket durrogtassunk, hanem valóban mélyebben, személyre szabottan beszélgessünk partnerünkkel, figyelve az ő reakcióit.
Kultúrközi nyitottság
A képesség arra, hogy a legkülönbözőbb kulturális környezetekben is megálljuk a helyünket, és adaptálódni tudjunk a szituációhoz.
Szolgálat központúság
Hogyan segíthetnénk a leghatékonyabban a közvetlen, illetve tágabb környezetünknek? Mennyire vagyunk csapatjátékosok?
Új típusú médiafogyasztás
Legyünk képesek lépést tartani a rohamtempóban fejlődő kommunikációs eszközökkel és felületekkel, problémamentesen, de kritikusan tudjuk fogyasztani a tartalmat, illetve tudjuk leszűrni, majd átadni az információt.
Érzelmi intelligencia
Ugyan a robotok már egyre több feladatot át tudnak venni az embertől, érzelmi reakciókra még nem képesek. A jövőbeni munkáltatóknak éppen ezért kiemelten fontos lesz, hogy olyan munkatársakkal vegye körbe magát, akik könnyedén és gyorsan felismerik a különböző emberi reakciókat.
Emberiesség
Ez alá a kategória alá esik minden olyan cselekedet, amivel munkatársainknak segíthetünk a fejlődésben és előrelépésben. Hogyan motiváljunk, hogyan ismerjük fel és fejlesszük a rejtett tehetségeket, illetve hogyan találjuk meg a legmegfelelőbb embert bizonyos munkakörökre.
Kritikus gondolkodás
Az automatizációval egyenesen arányos mértékben fog megnőni az igény az emberi kritikus, illetve logikus gondolkodásra. Mindenkinek az a célja, hogy a gépek, illetve automatikus rendszerek a cégek hasznára, ne pedig hátrányára váljanak. Fel kell tudni mérni a veszélyforrásokat, illetve a lehetséges kockázatokat.
Komplex problémamegoldás
A technológia egyrészt nagyban megkönnyítheti mindennapjainkat, illetve le veheti a terhet a vállunkról, ugyanakkor, meg is bonyolíthatja az életünket. Például, egy hordható lépésszámláló, illetve útvonalfelmérő segítségével terveztethetünk egy térképet, hogy a kórházi ápolók hatékonyabban tudjanak közlekedni. De ha közben nincs mögötte egy ember, aki az ápolókkal folytatott beszélgetések alapján, logikusan elemzi a kapott adatokat, csak egy kaotikus labirintus lesz a végeredmény.
Akárhogy is nézzük, a fentiek legnagyobb tanulsága, hogy szociális készségeinken érdemes a legtöbbet dolgoznunk és fejlesztenünk, hiszen ezek lesznek azok, amik az egyre inkább automatizált és gépiesített világban a legnagyobb hasznukra válnak majd.
Készítette: Profession.hu
A Profession.hu Facebook oldala
A Profession.hu Instagram oldala