Az álláskeresés különösen nehéz lehet, főleg, ha nem tudjuk, hogy a munkáltatóhoz egyáltalán eljutott-e a jelentkezésünk vagy megnézte-e pályázatunkat az illetékes. A visszajelzés nélkül az éterbe küldött önéletrajzok sokszor teljesen elbizonytalanítják a munkakeresőket.

Nem kaptak visszajelzést

Egy 48 éves olvasónk három éve folyamatosan küldi az önéletrajzait az álláshirdetésekre, naponta több állást is megpályáz, de elmondása szerint visszajelzést talán tíz-húsz alkalommal kapott. Telefonos érdeklődésre nem nagyon van lehetősége, mert általában ügynökségen keresztül meghirdetett, leginkább banki operátori állásokat pályáz meg.

Ahol volt alkalma telefonálni, ott a munkaadó közölte, hogy még nem zárták le a pályázatot, ne érdeklődjön, mert ha bekerül a kiválasztottak közé, akkor majd ők fogják hívni. Amikor telefonszámos hirdetésekre jelentkezett közvetlenül a hirdetőnél, ott visszahívást ígértek, de ezt nem teljesítették, és ha ismét telefonált, akkora már általában be volt töltve az állás.

Egy másik olvasónk szintén a visszajelzés hiányával küszködik, kétgyermekes anyukaként keres munkát, egyelőre szintén sikertelenül. Úgy véli, sokkal jobb volt régen, amikor telefonszám volt csak megadva és személyesen kellett bevinni az önéletrajzot, rögtön összekötve a munkaadóval való személyes elbeszélgetéssel.

Tapasztalataikkal nincsenek egyedül. Egy friss külföldi felmérés alapján a különböző álláskeresési fórumokon munkára jelentkezők 75 százaléka a pályázat benyújtása után egyáltalán nem kap visszajelzést. A CareerBuilder által elvégzett országos kutatás az Egyesült Államokban 3900 dolgozó online válaszai alapján készült el. A rossz tapasztalatok főleg abból adódnak, hogy az állásra jelentkezők 82 százaléka elvárná, hogy a munkáltató jelezzen vissza a beadott pályázatra függetlenül attól, hogy behívják-e felvételi beszélgetésre.

Egy e-mail mindenkinek jár

A rossz tapasztalatok ellenére a cégek állítják, hogy a jelentkezési anyag megérkezéséről minden egyes pályázónak üzennek, igaz, ezt követően már a pályázat minőségétől függ, hogy milyen ütemben és módon érkezik visszajelzés.

Minden esetben küldünk visszajelzést a jelentkezőknek - árulta el Nagy Anikó, a Bosch csoport országos humán erőforrás igazgatója. Első körben egy levélben tájékoztatjuk az álláskeresőt arról, hogy megkaptuk a pályázatát, és megköszönjük a jelentkezését. Ebben a levélben felhívjuk a figyelmet arra is, hogy amennyiben egy megadott határidőn belül nem küldünk további értesítést, akkor a következő körbe sajnos nem jutott tovább - fejtette ki.

A hatalmas mennyiség miatt ez a visszajelzés sablonos és automatikus, de legalább biztos lehet abban a jelentkező, hogy megérkezett a pályázata. Azok, akik továbbjutnak, természetesen további visszajelzést kapnak a munkatársaktól, amely már személyre szabott és érdemi visszajelzés - tette hozzá Nagy Anikó.

   Miért nem kapunk visszajelzést a benyújtott álláspályázatra?   

Az esélyeseket telefonon keresik

A Telenor HR osztálya szintén arról biztosította a jelentkezőket, hogy mindenkinek adnak visszajelzést, első körben a pozícióra való jelentkezés alkalmával, melyben tájékoztatnak róla, hogy illető bekerült az adott pozíció kiválasztási folyamatába. "A további értesítések ütemezése eltérő annak függvényében, hogy a pályázó az első szűrőn túljutott-e vagy sem" - tudtuk meg Németh Zoltántól, a Telenor Magyarország humánerőforrás vezérigazgató-helyettesétől

Azoknak a jelölteknek, akik az önéletrajzok megtekintése után továbbjutnak a kiválasztás első fordulójába (ez lehet interjú vagy szakmai teszt) telefonon jelzünk vissza és időpontot egyeztetünk. Ez minden egyes további forduló esetén hasonlóan zajlik - fejtette ki. Azok a pályázók, akik akár önéletrajz alapján, akár valamelyik fordulóban nem jutnak tovább, jellemzően a kiválasztás lezárásakor küldünk e-mailben hivatalos értesítést - tette hozzá a szakember.

Keressük meg a kudarc okát!

A Telenor esetében ha nem érkezik válasz, annak az lehet az oka, hogy a pályázó ugyan regisztrált a rendszerben, de nem konkrét pozícióra jelentkezett, vagy nem jelentkezett a konkrét pozícióra. Minden egyéb esetben küldünk értesítést a jelöltnek legkésőbb a kiválasztási folyamat lezárásakor (mely adott esetben elhúzódhat akár több hétig, kivételes esetekben akár ennél hosszabb ideig is) - mondta.

A sok párhuzamosan futó pozíció és nagyszámú jelentkezés miatt sajnos nem tudunk személyre szabott visszajelzést adni minden pályázónak - számolt be a Telenor. Az önéletrajzok értékelésénél mindig a pozíció kiírásában szereplő feltéteket/előnyöket vesszük alapul és az ideálishoz legjobban közelítő jelöltek kerülnek behívásra.

Szakmai tesztek esetén, ha valaki nem jut tovább, a visszajelzés elég egyértelmű: a jelentkező ismeretei nem érik el azt a szintet, amelyet elvárunk a pozíció sikeres betöltéséhez. Interjúk utáni elutasításnak pedig sokféle indoka lehet: szakmai tapasztalat mélysége (túl kevés vagy adott esetben túl sok), valós, aktív nyelvtudás hiánya, szervezeti kultúrához való illeszkedés hiánya - fejtette ki Németh Zoltán.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

A Boschnál, ha az elutasított jelentkező az indoklásra kíváncsi, akkor azt tanácsos e-mailben megkérdezni. Rövid összefoglalót a HR-es kollégák szívesen adnak és azt a későbbiekben érdemes átgondolni - tanácsolja Nagy Anikó.

A vállalatnak is elemi érdeke az elégedett pályázó

A humán szempontokon túl a cégeknek stratégiai érdeke is, hogy a pályázók meg legyenek elégedve a pályázat elbírálása során tapasztalt vállalati kommunikációval. Az esetleges negatív tapasztalatok a CarrierBuilder kutatása szerint ugyanis hosszú távon rossz hatással vannak arra, hogy a szervezet milyen sikeresen tud toborozni a jövőben, ráadásul az értékesítési adatokon is ronthat.

A tanulmány rámutatott: ha a jelöltnek rossz tapasztalatai voltak a munkaadóval a jelentkezés vagy az interjúszituáció alatt, akkor 42 százalékuk nem fog többet az adott vállalathoz pályázatot benyújtani. 22 százalékuk óva inti a többieket attól, hogy ott dolgozzanak. A megkérdezettek egyharmada (32 százalék)pedig úgy nyilatkozott, hogy a jövőben nem szívesen veszi igénybe annak a cégnek a szolgáltatásait (vagy vásárolja meg termékeit), amelyik nem jelzett vissza az álláshirdetésre benyújtott pályázatra.

Készítette: Fogas Krisztina