Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Influencernek lenni az egyik legtrendibb dolog manapság, így egyáltalán nem furcsa, hogy a fiatal korosztály számára ez maga az álom. A Z generáció példaképei már nem feltétlenül a színészek vagy a rockzenészek, egyre gyakrabban a közösségi média sztárjait szeretnék utánozni és ők is arra a figyelemre vágynak, amit a véleményvezérek megkapnak. Elsőre könnyű lehet rávágni, hogy tartalmat készíteni nem is igazi munka, az influencerek élete pedig csupa napfény és csillogás, de valóban csak ennyiről van szó? Mi kell ahhoz, hogy valaki influencer lehessen? A témakört Sápi Mártonnal, a Star Network Influencer Ügynökség értékesítési vezetőjével jártuk körbe.

Mit jelent az, hogy influencer? Tekinthetjük munkának?

Az influencerség nem egy foglalkozás, hanem egy jellemző vagy egy tulajdonság. Azt szoktam erre mindig mondani, hogy nagyon téves megközelítés, hogyha valaki influencer akar lenni, mert ez inkább egy képesség; valójában azt jelenti, hogy valaki képes hatni a követőinek a vásárlási szokásaira, a márkaválasztására. Elsősorban az kell, hogy valaki akarjon tartalmat gyártani, és ez lehet különböző platformokon, akár YouTube-on, Instagramon vagy TikTokon is.

A lényeg, hogy az illető szeresse a tartalomkészítést és azzal építsen maga köré egy bázist, ami nem is kell, hogy nagy legyen, de szeressék és hasznosnak, érdekesnek tartsák a tartalmait. Az influencerség az ezután következik, de nem feltétlenül jár együtt ezzel. Lehet, hogy valaki tök jó tartalomgyártó, de nem képes arra, hogy influencerként működjön vagy hatást gyakoroljon a követőkre.

Honnantól mondhatjuk azt, hogy valaki influencer? Van egy követőszám, amit ha valaki elér, akkor onnantól már annak számít?

Nincs. Végső soron mindenki lehet influencer, hiszen ha a szót lecsupaszítjuk, az valójában csak annyit takar, hogy hatással van másokra vagy befolyással tud lenni másokra. Az online térben tevékenykedő embereket nevezzük így. Az influencer hatás érvényesülhet egy más térben is, meg más közösségben. A mi esetünkben, az online tartalomgyártók tekintetében pedig azt gondolom, hogy akkor nevezhetjük őket influencernek, és akkor ajánlanánk mondjuk valamelyik tartalomgyártóval egy együttműködést egy márka számára, ha azt látjuk, hogy tényleg érdekli az ő követőit - még ha kis számban is vannak -, hogy milyen termékeket, márkákat használ, mert azt gondolják, hogy jól ítéli azt meg. Egy gamer esetében például akkor érvényesül az influencer hatás, ha mondjuk a követőket érdekli, hogy ő melyik márkájú egeret vagy headsetet használja, érdekli őket az ő véleménye róla, és lehet hogy ők is megfontolják, hogy azt vásárolják meg. De ez lehet egy nem feltétlenül ennyire szakértői minőség, hanem lehet csak az, hogy a tartalmak alapján én feltételezem, hogy az illető értékrendje hasonló az enyémhez, és ezért engem nem csak az érdekel, hogy hova szeret járni kirándulni, hanem hogy mondjuk hova szeret járni étterembe vagy mit szeret enni, inni és akkor azt én is kipróbálom.

Magyarországon körülbelül hányan élnek meg ebből? Milyen kereseti lehetőségei vannak egy influencernek?

Ezt nehéz volna megmondani. Azoknak, akiket influencernek nevezünk, többféle lehetőségük is van a bevételszerzésre. Például ha YouTube videókat gyártanak, akkor reklámok futnak automatikusan a rendszerből az ő tartalmaik előtt és ők ezeken a reklámbevételeken osztoznak a YouTube-bal. Ezen felül van lehetőségük a követőktől anyagi támogatást kérni; a közösségi finanszírozás egyre inkább erősödik Magyarországon is. Külföldön már régóta megy, hogy kisebb-nagyobb összeggel, rendszeresen vagy rendszertelenül tudnak hozzájárulni a követők, a rajongók a tartalomgyártáshoz.

Emellett vannak a márkaegyüttműködések is, melyekből szintén vannak állandó, és vannak eseti együttműködések, melyek között hatalmas különbségek lehetnek. Egészen más nagyságrendbe kerül kifizetni egy olyan hírességet, aki a televízióból is ismert, mint egy olyat, aki csak az online térben tevékenykedik és mondjuk néhány ezren követik, tehát az elérése nem olyan magas, de releváns. Mondjuk ha egy horgász influencert követnek ötezren, akkor a horgászbot hirdetés ott százalékos arányban sokkal több mindenkit érdekel, mint mondjuk egy ötszázezres követőbázissal rendelkező celebritás esetén.

Sokan kétkedve fogadják, ha valaki azt mondja, hogy ezzel szeretne foglalkozni. Kevesen látnak mögé, de azért lehet tudni, hogy rengeteg háttérmunka van a tartalomgyártással. Fel tudnád sorolni, hogy milyen skillekre van szükség ahhoz, hogy valaki ebben jó legyen?

Elsősorban tartalomgyártónak kell lenni akarni és utána lehet különböző bevételszerzési célokra törekedni, de alapvetően ahhoz, hogy érdekes, szórakoztató, hasznos tartalmat gyártson valaki, az kell, hogy neki is meglegyen a maga érdeklődése bizonyos témák iránt és azokat úgy tudja átadni online tartalmak formájában, hogy az másoknak is érdekes legyen. A videókészítés esetén a vágás, ami nyilvánvalóan szükségeltetik ehhez, illetve nem hanyagolható el, ha valaki mondjuk Instagramon működik, hogy legyen képszerkesztői tudása.

Ami az egészben nagyon fontos, az a rendszeresség meg a kitartás. Fontos, hogy folyamatosan gyártsa az illető a tartalmakat, mert a kiszámíthatóság rengeteget számít a követők számára, hogy tudják, hogy az adott videó mondjuk mindig keddenként érkezik. Az is számít, hogy folyamatosan úgy kommunikáljon a követőivel, hogy mindig kitaláljon valamit a számukra, hogy azt érezzék, hogy ők egy közösséghez tartoznak. Ha ez megvalósul, akkor ezzel fenntarthatóvá válik a dolog és innentől lehet számítani bevételi forrásokra.

Körülbelül hányan szoktak titeket megkeresni azzal, hogy segítsetek kiépíteni az online jelenlétüket vagy segítsetek nekik „befutni”?

Elég sokan, napi szinten vannak ilyen jellegű megkeresések, de ez többféle természetű. Foglalkozunk Talent Managementtel, de nem ez volt a fő profilunk soha. Mi alapvetően egy hivatalos YouTube partnerhálózat tagja vagyunk, amiből körülbelül ezer cég van a világon. A YouTube azért ad ki ilyen hálózati minősítéseket cégeknek, hogy segítsenek neki ellátni olyan feladatokat egyes országokban, amikre ők saját kapacitásból nem lennének képesek: például ami a tartalomgyártóknak a technikai támogatását szolgálja, illetve azt a segítséget, hogy hozzá tudjanak jutni azokhoz a bevételekhez, amiket a rendszerből automatikusan futó reklámok jelentenek.

Nagyon sokan keresnek meg minket amiatt is, hogy a csatornájukkal csatlakozhassanak a mi hálózatunkba, ezáltal a jogkezelés, a jogvédelem biztosított legyen, a monetizációs bevételeiket meg tudják kapni. És persze vannak olyanok is, akik már kész tartalomgyártók, de segítségre van szükségük; ezeket mindig megvizsgáljuk és igyekszünk reálisan felmérni, hogy mikben tudnánk tényleg hozzátenni az adott csatornához vagy tartalomgyártóhoz.

Vannak persze a komolytalan megkeresések is, amikor például egy kisgyerek elküldi a YouTube csatornáját, van rajta egy videó és azt mondja, hogy influencer szeretne lenni. Ilyenkor igyekszünk mindig kedvesen és türelmesen arra biztatni, hogy gyártsa csak a tartalmakat, nincs még neki szüksége partner cégre vagy managementre, hanem csak gyártsa, gyártsa. És ha mondjuk egy év eltelik és még mindig lelkes és vannak további motivációi, akkor lehet gondolkozni együttműködésről.

Készítette: Kövecses Evelin

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala