Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Nehezebb hozzájuk férkőzni, meg kell találni a hozzájuk vezető utat – mondta egy konferencián dr. Bajner Mária, főiskolai tanár, a PTE Illyés Gyula Főiskolai Karának oktatója az Y generáció képviselőiről. De kik tartoznak ebbe a generációba? Ez egy új típusú nemzedék, melynek kialakulásában a technológia száguldó fejlődése hatalmas szerepet játszott. A szakirodalom az 1970-es évek vége és a 2000-es évek eleje között születetteket sorolja ide. „Ezredfordulós” generációnak is nevezik őket.

A kutató tapasztalatai szerint ezek a fiatalok önérvényesítők, öncentrikusak, elkényeztetettek, emellett felelősségérzetük alig van, viszont nagyon magasak az elvárásaik a szülőkkel, munkahellyel, a társadalommal szemben, kivéve saját magukat – mondta az Ezredfordulós (de)generáció konferencián. Nehéz felkelteni az érdeklődésüket, ám képesek egyszerre több informatikai eszközt villámgyorsan kezelni, működtetni, otthonosan mozognak a közösségi oldalak és a technikai újdonságok világában. Azt szokták mondani róluk: nem az adatokat tartják a fejükben, hanem azt tudják, hogy mit hol találhatnak meg pár másodperc alatt.

Az Y generáció munkaerő-piaci attitűdjeiről dr. Bajner Mária mélyinterjúkat készített különböző cégek felső vezetőivel. Kiderült, hogy amit az ifjú titánok a főiskolán, egyetemen tanultak, kevésbé használható a gyakorlatban – írja a kutatásairól a Teol.hu. A fiataloknak a nyolc óra az nyolc óra, csak plusz pénzért hajlandók többet dolgozni. Nagyon öntudatosak, nyelvvizsga papírok tömegével rendelkeznek, de az éles szakmai tárgyalásnál nem jeleskednek. Ambíciójuk a jobb pozíció megszerzése, de nem a rang és a cím a fő motiváló erő számukra, hanem a több pénz – derült ki a vezetőik nyilatkozataiból. A menedzserek szerint ezek a fiatalok mindenfajta mássággal, kisebbséggel, vallással, betegséggel kapcsolatban rendkívül toleránsak, elfogadóak.

Másképp dolgozik az Y generáció

Vállalkozó kedvűek, de többet akarnak

Az Y generáció tagjainak 56 százaléka kész külföldre utazni a megfelelő állás kedvéért – derült ki a Kelly Services Workforce Index kutatásából. A náluk 10 évvel idősebbeknél már nem ilyen jó ez az arány, a válaszadóknak csak a 43 százaléka vállalkozna arra, hogy távozzon a hazájából a munka miatt. Szüleik önállóságra és szabad véleménynyilvánításra nevelték az Y generáció tagjait, ezért munkahelyeiken nagy önbizalommal és szabadabban élik az életüket és mondják el a véleményüket, oldják meg a feladatokat.

Az Amerikai Egyesült Államokban évente elvégeznek a munkavállalók körében egy elégedettségi felmérést. A legutóbbi kutatás meglepő eredménnyel zárult: a dolgozók két évtizede egyszer sem voltak ennyire elégedetlenek, és az Y generáció tagjai utálják a legjobban a munkájukat. Az alkalmazottaknak kevesebb mint a fele elégedett a munkahelyével. A 25 év alatti pályakezdőknek mindössze a harmada nyilatkozott úgy, hogy szereti állását és maradéktalanul elfogadja helyzetét – áll a The Conference Board felmérésből.

Állandóan tudni akarnak mindenről

Tari Annamária klinikai pszichológus az Y generáció című könyvében úgy fogalmaz: ezek a fiatalok siklanak a felszínen, hogy egyszerre mindenütt és mindenben valamennyire jelen legyenek. Az üzleti életben is állandóan készenlétben vannak, hiszen a mai gazdasági környezet nem kedvez a hosszabb távú, lassabb kimenetelű cselekvésnek. Szinte mindennaposak az egzisztenciális szorongások a körükben, sokan már-már rabszolgamunkát végeznek, gyakori a munkahelyi terror és sok a munkamániás. Emiatt a stressz, időhiány, bizonytalanság is jellemző rájuk. Úgy érzik, hogy nem tehetik meg, hogy ne legyenek mindig online. Sokan képtelenek arra, hogy kikapcsoljanak, lassítsanak.

Egy másik kutatás arra világított rá, hogy az Y generáció tagjai kevésbé hatékonyak, mint a szüleik vagy a nagyszüleik voltak. A munkát nem tudják olyan jól megszervezni, és a fiatalok kevésbé mutatnak hajlandóságot az alkalmazkodásra, a szabályok betartására – írta a Talent Q felmérésről a Personnel Today.