Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

A "jó vezető" egyike azoknak a kifejezéseknek, amelyeket rengetegszer hallunk, de egyértelmű definíciója nem létezik. Annyi bizonyos, hogy ideális esetben az illető tisztában van saját vezetési stílusával és ügyel arra, hogy ezt a stílust rugalmasan alkalmazza az irányítása alatt álló csapat tagjain. Egy jó vezető a kommunikációjával és viselkedésével motiválja és inspirálja munkatársait.

Karizma, szakmai tudás, delegálási képesség, nyitottság

Jáhny Ákos HR-tanácsadó szerint kimondottan jó és rossz vezető anélkül, hogy meghatároznánk, hogy milyen vállalatról van szó, nem létezik. Van olyan vezetői típus, amely egy adott vállalatnál működik, egy másik esetében nem működhet, akár a vállalati kultúra, akár a munkavállalók összetétele miatt. Egy jó vezetőnek mindenképpen rendelkeznie kell karizmával, szakmai tudással, delegálás megfelelő fokával, illetve mind a munkatársak, mind az ügyfelek felé tanúsított figyelemmel. A HR-tanácsadó szerint különböző vezetői személyiségtípusok léteznek, az, hogy melyik válik be, teljesen vállalatfüggő.

Tipikus vezetői hiba lehet a delegálás nem megfelelő foka, ilyenkor a vezető megpróbál mindent saját magára vállalni, ezzel nemcsak a saját, de a munkatársai életét is megnehezíti – hívja fel a figyelmet Jáhny Ákos. Probléma lehet az információáramlás megakasztása is, ilyenkor a vezető nem áramoltatja az információt lefelé, ez pedig nehéz helyzetet szülhet akár rövid, akár hosszú távon. Az is problémát jelenthet, ha az illető nagyon elzárkózik a munkatársak elől és szinte megközelíthetetlenné válik.

Fontos, hogy munka közben a vezetőt bárki könnyen elérje és megszólítható legyen, lehessen vele egyeztetni az illetékes kérdésekben. Nem jó ugyanakkor, ha túlságosan közvetlen kapcsolatot ápol a munkatársakkal. Jáhny Ákos szerint léteznek persze olyan cégek, mint pl. egy IT szervezet, ahol egyenesen jó is lehet, ha a vezető nem is kimondottan barát, de jó viszonyt ápol az alkalmazottakkal, mert a kreatív gondolkodást ez elősegítheti.

 Kiből lehet jó főnök? 

Támogatás, a siker elősegítése, önkontroll

Szelecki Zsófia coach, a DGS Global ügyvezető igazgatója szerint egy vezetőnél elsősorban a támogatói beállítottság a legfontosabb, a nyitottság, hogy mások munkáját segítse. Másodszor a mások sikerének pozitív megélése és az a képesség, hogy másokat sikerre vigyen. A harmadik és egyben legfontosabb pedig az önkontrollra való képesség.

Egy leendő vezetőnek természetesen először az állásinterjún kell bizonyítania rátermettségét, ahol stratégiai jellegű, vízióhoz kapcsolódó, nagyobb volumenű kérdésekre is fel kell készülnie.

Szelecki Zsófia szerint ma már minden felsővezetői pozícióban dolgozó ember tudja, hogy mik a vele szemben megfogalmazott elvárások. Egy interjú során így pontosan tudja hozni azokat a viselkedésformákat, véleményeket, amelyeket tőle elvárnak. A szakértő szerint éppen ezért egy interjú során nagyon nehéz megállapítani, hogy pontosan ki milyen típusú vezető. Előfordulhat, hogy egy hétköznapi munkatapasztalat során negatív viselkedésmintát hozó ember tökéletesen helyt tud állni egy interjúszituációban. Szelecki Zsófia szerint sok esetben csak az audit jellegű felmérés hiteles annak a megállapítására, hogy valójában milyen emberrel állunk szemben. Ez egy nagyon dinamikus, nagyon hosszú, több tanácsadóval végrehajtott interjút, illetve helyzetgyakorlatsort jelent, amikor egy idő után ki lehet zökkenteni a szerepjátszásból a jelölteket.