Így kezeljük a munkahelyi lopást és egyéb sumákságokat!
A munkahelyi lopás, az indokolatlan betegszabadság és a magánügyek gyakori intézésének gyanúját nehéz elaltatni bármelyikünkben - ám vezetőként különösen fontos a megfelelő reagálás. Mutatunk hozzá néhány tippet!
A változás - legyen az egy új iroda vagy egy új vezetés - általában ellenállást vált ki az emberekből. Legalábbis az elején. Egy jó vezető mellett ez az időszak rövid, és nem is válik nehezen kezelhető problémák forrásává. Mutatunk néhány igazán kényes esetet és a profikhoz méltó kezelésüket is!
1. Magánügyek intézése munkaidőben
Teendő:
Határozottan kérjük meg a beosztottakat, hogy kizárólag csak a legszükségesebb magánügyeiket intézzék a munkahelyükről.
A magánjellegű e-mailezgetés esetében fektethetünk le néhány alapszabályt. Először is hívjuk fel mindenki figyelmét arra, hogy a munkahelyi e-mail forgalom bármikor ellenőrizhető.
Amennyiben nagyobb mennyiségű adatforgalommal is jár egy-egy ilyen e-mail, azt a cég központilag le is törölheti.
Tiltsuk meg a munkahelyi e-mailek között a szexuális, erőszakos vagy más szempontból sértő tartalmak tárolását, továbbítását.
2. Munkahelyi lopás gyanúja
Teendő:
Kövessük figyelemmel a vállalat kiadásait, valamint a munkahelyi eszközök eltűnését. Ha úgy találjuk, hogy rendszeresen több a hiány, mint kellene, akkor figyelmeztessük az összes munkatársat a munkahelyi lopás következményeire.
Csak akkor lépjünk fel valakivel szemben, ha stabil, megdönthetetlen bizonyítékaink vannak.
Legyen lefektetve pontosan, hogy maximum mennyit lehet magáncélokra telefonálni, illetve taxi- vagy ebédköltségként elszámolni. Tartsuk be mi is, amit elvárunk.
Egy megbízható kollégát nevezzünk ki a munkahelyi eszközök rendelésével és nyilvántartásával. Mindenki rajta keresztül igényelhet újabb eszközöket.
3. Elmaradozás, gyanús betegszabadságok
Teendő:
Emlékeztessük a beosztottakat, hogy hivatalosan hány nap betegszabadság engedélyezett.
Kérjünk mindenkitől orvosi igazolást, aki három vagy több napra betegszabadságra megy. Magyarázzuk el, hogy erre nem azért van szükség, mert az illetőben nem bízunk, hanem egyszerűen csak a cég szabályait kell követni mindenkinek.
Nézzünk utána, hátha fel lehet fedezni bizonyos szabályszerűséget egyes dolgozók elmaradozásaiban. - Túl nagy stressznek vannak kitéve? Értékes időt és pénzt spórolhatunk meg, ha összehívunk egy értekezletet, és megpróbáljuk kideríteni a háttértényezőket.
Ha ez sem működik, a munkaidő végén felhívhatjuk a betegszabadságon lévőt azzal, hogy az állapota felől érdeklődünk. Még jobb, ha a többi munkatárs is hallja a beszélgetésünket.
Önnek ajánljuk!
Nem kétséges, mindegyik kényes szituáció és konfrontálódnunk kell egymással. Azonban vezetőként nem hagyhatjuk figyelmen kívül a gyanús helyzeteket. Ha nem adunk rá megfelelő választ és esetenként megtorlást, az a munkamorál és a beosztottak erkölcsi színvonalának hanyatlását vonhatja maga után. Jóval több problémát gyűjtenénk be ezáltal, mintha időben megtesszük a megfelelő szankciókat és szigorításokat. Érdemes megfontolni azt is, ha nincs vállalati etikai kódex vagy egyéb hasonló szabályzat, akkor készíttessünk egyet!
Forrás: Ken Lawson: Nehezen kezelhető emberek, kényes szituációk, Alexandra kiadó.
Készítette: S. G.
Címkék: munkahely, vezető, visszaélés, bűntény, fegyelem, lopás