Ez most kissé nyersen hangzik, pedig valójában erről van szó - hívja fel a figyelmet Bertha Renáta, az Aurum Recruitment munkatársa. A munkaerő-piacon jelen lévő álláskeresők próbálják megtalálni a számukra legmegfelelőbb munkalehetőséget, és ha a kereslet-kínálat találkozik, létrejön az "üzlet".

Akárhogy is szépítjük, az álláskeresés egyfajta önmarketing, értékesítés, el kell tudnunk adni önmagunkat, hiszen több 100 másik pályázó jelentkezik ugyanarra a pozícióra, mint mi. Mitől leszünk mi az az egy? Mitől fogunk kitűnni? Tudjuk egyáltalán, hogy kik vagyunk, és mit képviselünk?

Mi az az "énmárka"?

Énmárkája mindenkinek van, csak talán nem figyelünk rá tudatosan. Az énmárka szó pár éve robbant be a köztudatba, ettől függetlenül az ehhez kapcsolódó tevékenység természetesen korábban is létezett, csupán nem fektettek rá ekkora hangsúlyt (marketinget). Hogy pontosan mi is az énmárka? Nem az, amit önmagunkról gondolunk, hanem amit mások mondanak, gondolnak rólunk.

Nézzük meg mivel is építheti, vagy rombolhatja énmárkáját egy álláskereső!

Az álláskeresés alapból egy tortúra, hosszadalmas folyamat, így fontos, hogy minél hatékonyabban keressünk állást. Muszáj az energia-befektetés, hiszen ha csak sablonokat gyártunk, nem hívjuk fel magunka a figyelmet, bizony, elveszünk és egy leszünk a sok közül. De mi nem ezt szeretnénk!

Az énmárka lassan már nem egy "választható" dolog, nem opció, amit vagy alkalmaz, vagy nem alkalmaz az ember. Ugyanis a világ erősen afelé megy, hogy bizony, rendesen erősíteni kell önmarketingünket, ha le akarjuk nyűgözni, meg akarjuk győzni az előttünk ülő "fejeseket". Fontos tehát végiggondolni: "ki is vagyok én valójában, mit is szeretnék, hogyan épülök fel?"

Így adjuk el magunkat az állásinterjún!

Énmárkája mindenkinek van, csupán nem mindegy, hogy tudatosan irányítjuk-e, vagy hagyjuk sodródni. Utóbbi esetben nehezebben is érünk célba, hiszen mi magunk sem vagyunk tisztában azzal, hogy merre is haladunk, mik a céljaink, prioritásaink. Az énmárka egy rendkívül összetett dolog, hiszen beletartozik a megjelenésünk, a kommunikációnk, a személyisünk, tulajdonságaink, viselkedésünk, képességeink, stílusunk, kisugárzásunk, fellépésünk, kompetenciánk, egyszóval minden, amik vagyunk.

Sajnos mások véleménye, szava, rengeteget számít. Gondoljunk bele: elmegyünk egy állásinterjúra, nagyon jó benyomást teszünk a HR-esre, azonban valakitől valamilyen negatív információt tudnak meg rólunk - máris összedől a felépített kép. Ha tudatosan figyelünk arra, hogy hogyan viselkedünk, mit cselekszünk, hogyan állunk hozzá egyes kérdésekhez, azzal változtathatunk a környezet véleményén és saját magunkon is. Egyre tudatosabbak leszünk, ezáltal egyre szebb jelzőjű címkéket kapunk.

Íme néhány kérdés, amin rengeteg múlik az álláskeresés során:

1. Az önéletrajzunk rendezett, gondosan kialakított, vagy internetről letöltött sablon alapján elkészített?

2. Mindig pozícióra szabjuk önéletrajzot, vagy mindenhova ugyanazt a levelet, ugyanazt az önéletrajzot küldjük?

3. Az álláspályázatot a tárgyban a megpályázott pozíció nevével, megszólítással indítjuk, rövid levéllel, majd aláírással zárjuk, vagy csak beküldjük az anyagot egy általános pár soros levéllel?

4. Minden esetben a kiírásnak megfelelően pályázunk?

5. Az interjún késünk, korán, vagy netán pont időben érkezünk?

6. Elegánsan, vagy hétköznapi öltözékben jelenünk meg?

7. Interjúhoz illő, üzleties táskát, vagy mappát, esetleg hétköznapi táskát viszünk magunkkal?

8. Ha netán jegyzetelni kell, vagy aláírni, milyen tollal tesszük? Elegáns, vagy eldobható, esetleg különféle helyekről beszerzett reklámtollal?

9. Az interjún nyíltan, őszintén kommunikálunk, vagy esetleg a zárkózottabb, nehezebben kommunikáló típusba tartozunk?

10. Mennyire aktív a jelenlétünk a közösségi portálokon? Óránként posztolunk, dokumentálunk minden történést? Vagy netán a szakmánkhoz kapcsolódóan teszünk közzé cikkeket? Esetleg a magánélet és a szakma között igyekszünk megtartani az egyensúlyt?

A kérdéseket végigolvasva gondolkozzunk el azon, hogy melyik táborba tartozunk, mi a legjellemzőbb ránk, és játszadozzunk el a gondolattal: ha én jönnék szembe magammal, vajon mit mondanék a hallottak, látottak alapján?

Így rakjuk le az alapokat!

enlightened Kerüljünk tisztába önmagunkkal! Tudnunk kell, hogy mit szeretünk és mit nem szeretünk csinálni, miben vagyunk jók és miben kevésbé. Magyarul milyen erősségekkel és gyengeségekkel rendelkezünk.
enlightened Önismeret nélkül nem működik! Ha már tisztában vagyunk a saját értékeinkkel, képességeinkkel, tulajdonságainkkal, azok pozitív oldalával (elfogultság nélkül), akkor már jó úton járunk. A legjobb megoldás, ha kikérjük a környezetünk véleményét, mondják el, mit gondolnak rólunk. Így kapunk egy visszacsatolást aktuális márkánkról, látni fogjukazokat a hézagokat, melyeket még ki kell tölteni.
enlightened Emeljük ki az egyéniségünket, egyediségünket, ami megkülönböztet a többiektől! Lehet ez egy abszolút ránk jellemző szóhasználat, mondás, gondolat-magocska, a lényeg, hogy hozzánk tartozzon és felismerhetők legyünk általa.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

enlightened A visszacsatolások alapján fejlesszük tovább a képességeinket, tulajdonságainkat, változtassunk pozitív irányba, szerezzünk még több ismeretanyagot!
enlightened Figyeljünk oda a kommunikációra! Lehet egy jól felépített márkánk, ha nem tudjuk rendesen átadni, "előadni". És itt nem csak a személyes kommunikációról van szó, ide tartozik minden olyan forrás, melyen keresztül bármilyen nemű információhoz jutathat rólunk egy vállalat.
enlightened Hitelesség! Egységes képet kell rólunk mutatnia mindannak, amit megmutatunk magunkból a világnak. Mindennek harmóniában kell lennie felépített márkánkkal, így válhatunk valóban hitelessé.
enlightened Egységes megjelenés és stílus! Legyen "szépen becsomagolva" a márkánk, hiszen ez az első dolog, amit meglátnak. Természetesen nem kell túlzottan "elüzletiesedni", hiszen emögött elveszhet az énmárka. Elegánsan hagyjuk meg a saját stílusunkat és legyen egy sajátos ismertetőjelünk.
enlightened Még néhány jó tanács: figyeljünk a részletekre, legyünk tisztában az elérni kívánt céllal és azzal, hogy mi ebbe mennyire passzolunk bele. Ne kergessünk olyan vonatot, ami nem vesz fel minket! Legyünk következetesek, előrelátóak, más tollával ne ékeskedjünk!

Címkék: álláskeresés, márkaépítés, énmárka, állásinterjú, brand