A nagyon udvarias emberek számára a provokáló, negatív és manipulatív megjegyzésekre reagálni mindig kritikus pont. Miért? Mert az ő számukra a leghatásosabb kommunikációs taktika, vagyis a téma elterelése nehéz feladatnak bizonyul. A kedves, barátságos emberek ugyanis hajlamosak azonosulni beszélgetőpartnerükkel, még akkor is, ha butaságokat vagy sértő dolgokat mond!

Ez az azonosulás alapvetően értékes képesség - és jól is működne egy ideális társadalomban. Abból indul ki, hogy jót hallunk a másiktól, és ezt próbáljuk megérteni. Az ilyen emberek minőséget visznek a beszélgetésbe. Ám van, amikor éppen ezáltal válnak áldozatokká - teljesen feleslegesen!

Ha mi is hasonló tulajdonságokkal rendelkezünk, érdemes néhány tényt végiggondolnunk! Segítségül közreadjuk a hasonló helyzetek mestere, a kiváló kommunikációs szakember, Barbara Berkchan módszerét!

Ha túl kedvesek vagyunk, lenyomhatnak!

Ezeket gondoljuk végig!

enlightened Először is: mindig van választási lehetőségünk. Főleg akkor, ha sértés vagy manipuláció ér bennünket.

enlightened Ugyanolyan jogunk van kinyilvánítani véleményünket, mint a másik félnek.

enlightened Senki sem kötelezhet bennünket arra, hogy arról beszéljünk, és azzal foglalkozzunk, amivel ő akar.

enlightened Az sincs előírva, hogy csak olyan jelentéktelenségekről szabad beszélnünk, mint a másiknak.

enlightened Őrizzük meg valódi humorunkat, kiváló intelligenciánkat és mélyenszántó gondolatainkat azokra az alkalmakra és azoknak a személyeknek címezve, amikor érdemes a legjobbat mutatnunk magunkból.

enlightened Engedjük el azt a kényszert, hogy "Muszáj a sértésre reagálnom, különben azt gondolja a másik, hogy ő nyert!". Ez nem így van. Ha minden megalapozatlan megjegyzés ellen muszáj harcolnunk, akkor az egész világgal harcban állhatunk. Ekkor elég egy piszkálódás, egy leszólás, egy barátságtalan arckifejezés, és máris ugrunk. Figyelmünket haszontalan irányba tereljük el, energiánkat elpazaroljuk. Ez ellen leghatékonyabban a következő módszer segít!

Jól működő módszer: vegyünk kölcsön egy nagy adag közönyt. Ne megvetést, iróniát, dühöt, kétségbeesést, hanem totálisan semleges hozzáállást. Mivel ez erősen eltér alapjellemünktől - és ezt mások előszeretettel ki is használnák a saját érdekükben -, vértezzük fel magunkat az ilyen helyzetekre, és gyakoroljunk!

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Az eltereléshez nem rafináltság szükséges, hanem egy nagy adag semmi. Az elterelés lényege, hogy ártatlanul tegyük. Ezért sose erőlködjünk, hiszen a provokáló fél lesben áll, és pont erre vár. Ellenben nagyon csalódott lesz, ha nem vesszük fel a kesztyűt, és nem akarunk megküzdeni vele.

Hogyan lehetünk még talpraesettebbek hasonló helyzetben? A korábbi cikkekből több praktikus gyakorlatot ismerhetünk meg akár a védőpajzs kialakításáról, akár ha kénytelenek vagyunk szóban is reagálni. De akár egyetlen szó nélkül, néma - és a másikat felettébb bosszantó - reakciókat is elsajátíthatunk!

Ne söpörjük szőnyeg alá a szóbeli sértéseket, hiszen nem sokban különbözik ez a gyilkos módszer attól, ha tettlegesen próbálnának meg bántalmazni minket. Jogunkban áll ezt elhárítani úgy, hogy intelligensen és egyúttal hatékonyan tegyük helyre a gyengébb jellemű emberek próbálkozásait. Akkor is, ha a főnökünkről vagy éppen az üzleti partnerünkről van szó.

Forrás: Barbara Berckhan: Verbális önvédelem, Bionergetic Kiadó.

Készítette: S. G.

Címkék: kommunikáció, provokáció, karrier, munkahely, kolléga