Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Egy nemzetközi kutatásból az derült ki, hogy az alkalmazottak csaknem háromnegyede válik úgy meg a munkahelyétől, hogy a valódi ok a cég vezetősége és a munkatársak előtt is rejtve marad. Egy másik felmérés is készült: a szervezetfejlesztési terv megalkotásakor az USA-ban a munkaadók 20 százaléka mindig, közel 60 százaléka pedig gyakran megnézi az exit interjúk adatait.

Gesztusértékű a beszélgetés

A kilépési (vagy exit) interjú során kapott információk segítenek a munkaadónak megelőzni azt, hogy sorban elveszítse a munkavállalókat. Például ha az a válasza a távozó kollégának, hogy a stressz vagy a zsarnoki főnök miatt döntött a felmondás mellett, akkor például valamilyen stresszoldó programmal vagy épp a vezető ellenőrzésével megoldható a helyzet. Persze az efféle interjúztatás nem igazán elterjedt.

Az ilyen interjúnak üzenete van: azt kommunikálja a cég általa, hogy veszteségként értékeli a munkavállaló távozását, illetve érezteti a távozóval, hogy törődik vele.

Az interjú lehet szóbeli a munkaügyi szakember és a dolgozó között, de léteznek kérdőívek, sőt HR-szoftverek is, amelyekben az adatokat, a válaszokat tárolhatja a cég. Persze a képzett emberi erőforrás szakember részvétele is elengedhetetlen része a folyamatnak, hiszen tudnia kell, hogy mit kérdezzen. Az is fontos, hogy a kérdező személy elfogadott legyen a szervezeten belül, ugyanis ekkor nagyobb az esélye annak, hogy a felmondás valós indokait mondja el neki a munkavállaló.

Fontos és objektív információkat kap a cég

A HR adatokat kaphat például a dolgozó motivációjáról, arról, hogy az adott pozícióban a bér elég versenyképes volt-e. Olyan kérdéseket feszegethet, olyan dolgokról beszélgethet az exkollégával, amelyeket az állományban lévők - félelemből vagy szemérmességből - nem fognak elmondani.

A kérdések kitérnek a távozás konkrét okára, amely lehet magasabb fizetési ajánlat, a közlekedés, kedvezőbb munkalehetőség, netán valamilyen konfliktus a munkatársak között. Itt hivatkozhat akár családi okokra vagy épp a költözésre is, de vannak olyanok is, akik pályát módosítanak. Az exit interjúk egyfajta diagnózist állítanak fel a cégről, a működéséről, a szervezeti kultúráról, a távozó ember közvetlen feletteséről. Hiszen értékeli a közeget, a munkakörülményeket, a vezetőséget, a juttatásokat.

 

Exit interjú

Reklámértéke is lehet

A cég arculatának építése miatt is lényeges, hogyan távozik egy alkalmazott. A vállalat jó hírének is árthat, ha rossz érzésekkel távozik valaki. A volt munkatársak véleménye akár brand- és imidzsépítésre is kitűnő, nem mindegy pozitív vagy negatív dolgokról beszél, ha szóba kerül a volt munkaadó.

 

A kilépési interjú egyébként elég olcsó HR-praktika: idő- és erőforrás-igénye kicsi, nem igényel egyedi előkészületeket, technikát. A válaszadó nem elfogult a cég felé, ezért objektív képet ad. Ám nem alkalmazható mindenkinél: akiknek a cég mond fel, azt nem érdemes megkérdezni, hiszen építő jellegű kritikát nem, vagy csak nagyon ritkán hallhat tőlük a HR.