Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Hogy mit mindent jelent a hatékonyság fogalma, arra jó példa Mark Zuckerberg, akinek kizárólag szürke pólókból áll a ruhatára, mégpedig azért, hogy reggelente ne kelljen egy plusz döntést hoznia, azaz energiát, időt szánnia öltözéke kiválasztására. Figyelmét így arra fókuszálhatja, ami valóban fontos számára. „A produktivitás számtalan tényezőtől függ: ide tartozik az időmenedzsment, a taskmenedzsment, és a hatékony munkakörnyezet kialakítása is, de akár olyan részleteken is múlik, mint hogy hol tudunk jó jegyzeteket készíteni, vagy hogyan delegáljuk feladatainkat” – vallja Tóth Zoltán, az UP center vezetője.

Szánjunk időt az időnkre

A produktivitással mindenkinek érdemes foglalkoznia, aki a munkájában, vagy az élete több területén is csúcsteljesítményt, vagy ahhoz közeli eredményt szeretne elérni. „Aki ilyen célokat tűz ki maga elé, például az a háromgyermekes családanya, aki egy kis vállalkozást vezet, vagy alkalmazottként tölt be felelős munkakört, és mindemellett még a hobbijával is szeretne foglalkozni, biztosan többet vállal, több a feladata, több döntés kell hoznia, mint aki kizárólag a kilenctől ötig munkarendben áll helyt. Mindezt nagyon jól kell kezelni, meg kell tanulni rendszerben gondolkodni, ellenkező esetben állandó energiadeficittel, a határidők nyomásával, és akár kiégéssel is számolni kell. Ezt elkerülendő ajánlott negyed-félévente ránéznünk, mi is tart bennünket a komfortzónánk határán: ahol a maximumot tudjuk kihozni magunkból, de nem válik kényelmetlenné számunkra az egész gyakorlat, és ami hasznos nekünk, illetve amivel környezetünk számára is értéket teremtünk” – tanácsolja Tóth Zoltán.

Ezen múlik a produktivitás - munka, karrier, hatékonyság

Készítsünk időmérleget

Ahhoz, hogy képesek legyünk a csúcson teljesíteni, elengedhetetlen a precíz időbeosztás, és feladataink profi kezelése. „Érdemes azzal kezdenünk, hogy készítünk egy időmérleget, és ki fog derülni, mire is fordítjuk az időnket – sőt valószínűleg azonnal megdől a gyakran emlegetett ’nincs időm’ frázis is. Ehhez használhatunk online programot, vagy egyszerűen feljegyezhetjük (percre pontosan!) egy hétig, mikor mivel foglalkoztunk, beleértve, amikor ettünk, mosdóban voltunk, oviba vittük a gyereket, megnéztünk egy videót, vagy épp a facebookot pörgettük. Legyünk teljesen őszinték önmagunkkal, így kaphatunk egy tényleges összegzést. Látni fogjuk, mennyi időt töltünk a kötelező tevékenységekkel, mint a fürdés vagy az alvás, heti hány órában vagyunk ténylegesen produktívak, és hányban deproduktívak. Ezt ajánlott félévente megismételnünk, sőt még jobb, ha a számítógépünkön folyamatosan fut egy tevékenység-monitorozó program, mert ezáltal hetente visszajelzést kapunk produktivitásunk mértékéről” – osztja meg a szakember.

Blokkosítsunk

Interjúalanyunk szerint a leggyakoribb hiba, amit munkánk során elkövetünk, hogy ömlesztve, bármiféle rendszer nélkül végezzük a feladatinkat: válaszolunk egy e-mailre, leadunk egy megrendelést, visszahívunk egy ügyfelet, beülünk egy meetingre. „A különböző típusú tevékenységek másféle figyelmet igényelnek, így ha ezeket gyorsan váltogatjuk, garantáltan kimerülünk, anélkül, hogy haladást éreznénk. Sokkal eredményesebbek lehetünk, ha teendőinket bioritmusunk szerint blokkokra osztjuk: én például a napom első három óráját kizárólag tanulással töltöm, majd egy órát szánok az e-mailekre, és egy blokkban elintézem a telefonokat is. Ezt követően ismét egyféle fókuszált tevékenység következik, egy-két órában, amikor le van némítva a telefonom és nem olvasok leveleket sem. A legjobb, ha a napjainkat előre beosztjuk, és eszerint haladunk a tömbösített feladatainkkal. A gyakorlást például a Pomodoro technikát alkalmazva kezdhetjük el: döntsük el, min fogunk dolgozni, és 25 percig csak azzal foglalkozzunk. Pihenjünk 5 percet, majd jöhet a következő 25 perces etap!”

Legyünk következetesek

Bizonyos munkakörökben nagyon nehéz előre tervezni, és akár egy évre összeállítani a jól működő napirendet. Ilyen esetben érdemes adott heti tervekben gondolkodnunk, és ahhoz következetesen ragaszkodnunk. „A 80/20-as szabály szerint feladataink mindössze 20 százaléka hozza eredményeink 80 százalékát. Ennek megfelelően ajánlott összegyűjteni legfőbb céljainkat a hónapban, majd amikor az egyes heteket tervezzük, az előre meghatározott prioritásainkat követve jelöljük ki azokat az idősávokat, amikor az ezekhez kapcsolódó feladatokat végezzük el. Fontos hangsúlyozni, hogy ez csak abban az esetben vezet eredményhez, és ez mindenféle időmenedzsment módszerre is igaz, ha maximálisan betartjuk, amit elterveztünk, az esetlegesen változó körülmények ellenére is” – figyelmeztet Zoltán.

Egyszerűsítsünk

A hatékonyság jegyében éljünk az online technológiák adta lehetőségekkel, és amit megoldható, egyszerűsítsünk! „Egy okostelefonnal, amin van internet kapcsolat, akár egy 10-12 fős cég is elvezethető a világ bármely pontján  – vagyis automatizálással rengeteg időt és energiát spórolhatunk. A taskmenedzsment és a chatrendszer bármilyen munkahelyen minimálisra redukálja a munkatársakkal való felesleges telefonálást, és összefoglalja az adott projekttel kapcsolatos lényeges infókat, így nem kell e-mailekben keresgélni a határidők után és a hibaszázalék is csökken. További időnyereséghez juthatunk, ha időt vásárolunk, vagyis olyan tevékenységeket, amelyeket nem szívesen végzünk, vagy nem éri meg időt áldoznunk rá, kiszervezünk. Például a havi nagytakarításra takarítónénit hívunk, esetleg megkérjük a szomszéd kamasz fiút, hogy egy ezresért vágja le a kertünkben a füvet. Az így felszabaduló időben pihenhetünk, tanulhatunk, vagy épp a kitűzött havi céljaink felé haladhatunk” – részletezi a számára bevált gyakorlatot a vezető.

Gondoljuk át a fentieket, és tegyünk egy próbát a mai naptól: már egyetlen új szokás kialakítása is hatással lesz eredményességünkre, és ez még csak a kezdet! Ha még keressük a hozzánk illő munkakört, frissítsük önéletrajzunkat, és töltsük fel ide, hogy a munkáltatók ránk találhassanak! Nézzünk szét a legfrissebb lehetőségek között, vagy keressünk személyre szabott beállításaink alapján. Legyünk naprakészek, kérjünk hírlevelet és Facebook értesítést is.

 

Készítette: Istók Nikoletta

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

Címkék: álláskeresés, munka, karrier, hatékonyság, időmenedzsment