Álláskeresés Facebookon: haladóknak!

A munkáltatók számára gyakran nemcsak az a fontos, hogy a leendő munkatárs mihez ért, hanem az is, hogy milyen a személyisége. Ennek kiderítéséhez egyre gyakrabban már nem a bonyolult és drága személyiségteszteket használják, hanem megnézik a jelöltek Facebook-profilját. Bejegyzéseinkből a munkáltató következtetéseket vonhat le. Úgy is felfoghatjuk, hogy minden, amit nyilvánosan megosztunk a falunkon, egy üzenet arról, hogy milyenek vagyunk, milyen a személyiségünk, milyen témák foglalkoztatnak.

De mire kíváncsi pontosan a HR-es, amikor Facebook-oldalunkra kattint?

Profilkép, háttérkép

Timár Krisztina karrier-tanácsadó szerint a HR-es általában nem végez aprólékos elemzést, hanem inkább egy összbenyomásra kíváncsi. Elsőként a borítóképet és a profilképet nézi meg, hiszen az oldal megnyitásakor ezek a legszembetűnőbbek. Mindkét kép alkalmas arra, hogy valamilyen benyomást keltsen rólunk akár a tartalma, akár a hangulata révén.

Egy szürkés árnyalatú, depressziós kép mást üzen rólunk, mint egy üdítően színes, virágos vagy mosolygós borító. A profilképünk is lehet egy jó minőségű arckép vagy egy rajzfilmfigura, de utóbbi esetekben ne csodálkozzunk, ha komoly állásokra nem nagyon hívnak interjúra - véli a szakértő.

Hírfolyam

A következő lépés a hírfolyamunk végiggörgetése. Timár Krisztina szerint nem valószínű, hogy minden posztot és bejegyzést tüzetesen átnéznek, inkább csak egyfajta összkép kialakítására törekednek. Milyen témákat oszt meg a jelölt, mi érdekli? Hogyan kommentálja a saját bejegyzéseit? A kérdésre adott válaszok, mint egy kirakós darabkái pár másodperc alatt állnak össze - magyarázza a szakértő.

Kedvelt oldalak, csoporttagságok

A HR-esek rápillanthatnak még a lájkolt érdeklődési köreinkre, arra, hogy milyen oldalakat kedvelünk, és milyen Facebook csoportok tagjai vagyunk. Dönthetünk úgy is, hogy ezeket az adatokat nem tesszük publikussá, de akkor hátrányban leszünk azokkal szemben, akik még ezt a felületet is a jó benyomás keltésére használják - fejtette ki.

Álláskeresés Facebookon: haladóknak!

Végezetül rákattinthatnak még az "About" aloldalunkra, ahol munkatapasztalatunkkal és tanulmányainkkal kapcsolatos információkat oszthatunk meg, de ez elég ritka. Arra azért érdemes odafigyelni, hogy ha ezt a részt kitöltjük, akkor az az önéletrajzunkkal összhangban legyen. 

Ha a fentiek alapján jónak tűnik is az oldalunk, még mindig elbukhatunk a megosztott tartalmak jellege miatt. Ha az alábbiak közül bármelyikben magunkra ismerünk, gyanakodjunk, hogy Facebook-oldalunk ellenünk dolgozik!

1. A szélsőséges

Timár Krisztina szerint a legnagyobb hiba, ha a bejegyzéseinkben szélsőséges vagy erősen megosztó tartalmakat teszünk közre. Ilyen például a politika, a vallás, a nemzeti hovatartozás vagy a nemi identitás kérdésköre. Ezekről a témákról nem érdemes nyilvánosan posztolni, véleményünket tartsuk meg a közeli ismerőseinknek. 

Tovább ronthatjuk a helyzetünket, ha a fenti témákat úgy adjuk közre, hogy negatív felhangú, elégedetlenkedő vagy trágár kommenteket is hozzáteszünk. A munkáltatók nem szeretik a nehezen kezelhető, szélsőséges személyiségeket, ezért ezzel csak rontunk az esélyeinken.

2. A partiarc

A szakértő szerint nem előnyös az sem, ha megosztásaink alapján mi vagyunk a világ legnagyobb "partiarca". Bulizni jó dolog, de ha állást keresünk, akkor ezt az oldalunkat nem érdemes szétkürtölni a nagyvilágba. Kerüljük az olyan fotók megosztását, ahol szemmel láthatóan ittas állapotban vagyunk, alkoholos üveg van a kezünkben, vagy a buli hevében valami nagyon megdöbbentőt vagy furcsát csinálunk.

Tartózkodjunk azoknak a képeknek a megosztásától is, ahol hiányos öltözetben mutatkozunk, intim vagy félreérthető helyzetben szerepelünk. Senki nem tilthatja meg, hogy jól érezzük magunkat, de a kontroll hiánya könnyen elbizonytalaníthatja a HR-eseket. 

3. A szakmaiatlan

A Facebookot legtöbben magáncélokra használják, de álláskereséskor ezen érdemes változtatni. Timár Krisztina szerint, ha kizárólag a családunkkal, hobbinkkal, egyéb érdeklődési körünkkel kapcsolatos képeket, cikkeket osztunk meg, az önmagában nem jelent problémát, mégis hátrányba kerülhetünk más álláskeresőkkel szemben.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Képzeljünk el két könyvelőt, vagy két marketingest. Az egyik kizárólag cuki kutyusokról posztol, családi fotókat oszt meg, látjuk az oldalán, mikor mit ebédelt és vacsorázott. A másik időnként szakmai tartalmakat is megoszt, vagyis látszik rajta, hogy érdekli az a munka, ért ahhoz a területhez. A HR-esek egyértelműen ez utóbbiról fogják azt gondolni, hogy jobb jelölt, mert a bejegyzései alapján látszik, hogy a szakmája iránt is jobban elkötelezett.

Amennyiben a FB oldalunk készen áll az álláskeresésre, aktivizálódjunk és alkalmazzuk az alábbi "bennfentes" tippeket is:

Válogassuk le szakmai kapcsolatainkat!

Susan Adams, a Forbes szakértője egy olyan Facebook funkcióra hívja fel a figyelmet, melyet csak igen kevesen ismernek, segítségével azonban magasabb szintre emelhetjük álláskeresési stratégiánkat. Ha profivá szeretnénk válni a Facebookos álláskeresésben, éljünk az ismerősök csoportokba rendezésének lehetőségével. Menjünk rá ismerőseink listájára, majd kattintsunk egyesével azokra, akikhez munkán keresztül kapcsolódunk. 

Az adott személy profil oldalán az "ismerős" ikonra klikkelve válasszuk a legördülő menüből a "hozzáadás egy másik listához" lehetőséget és kattintsunk a "szakmai" gombra. Ez lehet, hogy igen munkaigényes feladat, hiszen minden egyes személy esetében külön be kell állítanunk a csoportba való áthelyezést, ha azonban ezt hajlandóak vagyunk végigzongorázni, hihetetlen előnyökre tehetünk szert. Ha legközelebb szakmai híreket osztanánk meg vagy legfrissebb munkánkra mutató linket tennénk közre, a beírási sáv jobb felső sarkában az "ismerősökre" kattintva válasszuk a "szakmai ismerősök" csoportot, így csak az ő számukra lesznek ezek a bejegyzéseink elérhetők. Ily módon teljesen csoportra szabott üzeneteket tehetünk közzé anélkül, hogy az mások számára láthatóvá válna. 

Timár Krisztina szerint, amikor konkrét álláskeresési kiírást fogalmazunk meg akár a szakmai ismerősöknek címezve, ne csak egy általános segélykiáltást adjunk közre, pl.: "Állást keresek, bármilyen megoldás érdekel!", hanem fogalmazzunk mindig pontosan. Írjuk le, hogy milyen típusú állást keresünk, és ha tudunk, mondjuk konkrét iparágat vagy akár cégneveket is. Például: "Marketinges munkát keresek, idegenforgalomban, szállodai vagy wellness-szolgáltatások területén. Jó lenne olyan láncoknál elhelyezkedni, mint X vagy Z."

Álláskeresés Facebookon: haladóknak!Ez is érdekelheti: hogyan keressek állást a Facebookon? 

Találjunk új kontaktokat kapcsolatépítéshez!

Susan Adams véleménye szerint, ha a Facebookos "kapcsolatépítésünk" eddig abban merült ki, hogy bejelöléseket fogadtunk el vagy volt osztálytársak után keresgéltünk, ideje, hogy kihasználjuk a több mint 300 milliós közösségben rejlő valódi lehetőségeket. Írjuk be a keresőbe, hogy "works at XY vállalat" olyan vállalat nevét írjuk be, ahol szívesen dolgoznánk, vagy ahonnan szívesen vennénk fel valakivel a kapcsolatot.

A rendszer általában két, az adott vállalatnál dolgozó ismerősünket fogja megmutatni. A "see more" lehetőségre kattintva azonban a lista folytatódik, illetve olyan, általunk eddig nem ismert embereket is megmutat, akik az adott vállalatnál dolgoznak. Nincs más dolgunk, mint egyesével rájuk kattintani és megnézi, hogy van-e velük közös ismerősünk, akit aztán megkérhetünk, hogy kössön össze minket.

Álláskeresés Facebookon: haladóknak!A Profession.hu Facebook-oldalai itt találhatók!

ÁLLÁSLEHETŐSÉGEK A MUNKAKÖR JELLEGE SZERINT:

Adminisztrációs és irodai munkák

Állások bank, biztosítás területén

Állások az építőiparban

Állások értékesítés, kereskedelem területén

Állások gyártás, termelés területén

Állások HR, munkaügy területén

Állások IT fejlesztés, programozás területén

Állások IT üzemeltetés, telekommunikáció területén

Állások jogi, közigazgatási területen

Állások környezet, mezőgazdaság területén

Állások marketing, média területén

Állások oktatás területén

Állások projektmenedzsment területén

Állások SSC BSC központokban

Állások szállítás, logisztika területén

Állások és személy- és vagyonvédelem

Állások a vendéglátásban

Egészségügyi állások

Fizikai munkák

Mérnök állások

Pályakezdő állások

Pénzügy, számvitel, menedzsment állások

Szakmunkás állások

Ügyfélszolgálati állások

RUGALMASABB MUNKAIDŐBEN VÉGEZHETŐ FRISS ÁLLÁSLEHETŐSÉGEK:

Állások kismamáknak

Részmunkaidős állások

Távmunka

Címkék: álláskeresés, közösségi oldalak, Facebook, szakmai oldalak, közösségi média

Összeállította: Fogas Krisztina