Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

A kommunikációs szakma sokak számára vonzó lehetőség, jól csinálni A PR szakma, és ami mögötte van azonban nem könnyű: rengeteg tudás, napra-készség, logikus gondolkodás, és nyelvismeret is szükséges hozzá, a kiemelkedő kommunikációs kompetenciákon túl. Drágus Richárd, a Weber Shandwick tanácsadó cég ügyvezető helyettese tizenöt éve dolgozik ezen a területen „Mindig és mindenhol kommunikálunk, éppen ezért érdemes jól csinálni. Ha erre kellő hangsúlyt fektetünk, ha ebben javulunk – akár otthon, akár egy randevún vagy a vezetői székben – máris sokat tettünk azért, hogy sikeresek legyünk abban, amit épp csinálunk.

Sokszínű feladatok

A PR tanácsadó feladata mindig ugyanaz: segíteni az ügyfeleknek – cégeknek, kormányoknak, vezetőknek –, hogy kommunikációs eszközökkel érjék el azt, amit szeretnének. Persze a megbízó, és az általa megfogalmazott cél mindig más. Van, hogy ez több termék eladását jelenti, vagy épp egy vezetői cél mellé kell állítani a dolgozókat. Van, hogy egy vállalatnak segítünk a legjobb munkavállalókat bevonzani a munkapiacról vagy bekerülni a médiába. Sok esetben válsághelyzetet kezelünk, de olyan kampány is akad, amikor segítünk megtanítani az embereket arra, hogy miért és hogyan kell szelektíven gyűjteni a szemetet” – foglalja össze a szakember.

Richárd szerint a PR-ban kommunikációs eszközök számtalan módját és csatornáját kell hatékonyan alkalmazni az ügyféligények szerint. „A PR egyrészről olyan szakma ahol sokat tervezünk és gondolkodunk, például kampányokon, stratégiákon vagy kreatív ötleteken. Másrészt sokat írunk. Például a sajtónak vagy a közvéleménynek szánt anyagokat, beszédeket, háttéranyagokat, vezetői elemzéseket. Miközben gyakran dolgozunk a médiával és szervezünk sajtóeseményeket is. Röviden, segítünk megalkotni egy termék vagy egy cég történetét, és publicitást nyerni általa.

Akár egy versenysport

Aki ezen a területen szeretne érvényesülni, annak meg kell tanulni figyelni másokra, ez jelenti a szakma alfáját. „Tudni kell a mások szemével látni a dolgokat, vagyis teljesen mindegy, hogy mi mit gondolunk a cégről, a termékről vagy arról a témáról, amiről a  kampány szól. Az egyetlen dolog, ami igazán számít, hogy a piac, a célcsoport, a fogyasztó mit gondol, mi érdekli. A kommunikációnak mindig az ő kérdéseire kell választ adnia, vigyázva arra, hogy a kampány soha ne legyen öncélú. A szakma ezen része az elemzésről és az empátiáról is szól.” – hangsúlyozza a PR-os.

És hozzáteszi: „ha az egónk háttérbe szorítása az alfa, akkor a tanulás az ómega, vagy fordítva. A tanulást soha nem szabad abbahagyni, ha lépést akarunk tartani, vagyis ugyanúgy edzeni kell, mint a sportban. Én gyerekkorom óta vízilabdázom, és aki sportol talán az átlagnál is jobban érti a párhuzamot. Kemény Dénes mondta egyszer:„A kapufa igazságos, mindig annak a lövése pattan a gólvonal mögé, aki többet tett a sikerért a mindennapokban”. Ez nagyon igaz szerintem minden szakmára ma már.

A PR szakma, és ami mögötte van - álláskeresés, szakma, karrier

Richárd közgazdászként diplomázott, amely számára fontos lexikai alapokat, tudományos szemléletet biztosított. Véleménye szerint sokkal többet lehet a szakirodalomból tanulni, mint azt sokan gondolnák: „számomra elsősorban az angolszász világból érkező szakmai könyvek segítettek, segítenek sokat. Sajnos ezekről az oktatás keretei között kevés szó esik, pedig olyan lényeges összefüggésekre világítanak rá, amelyekre a szakmában szükség van. Talán az egyik alapmű Al Ries és Jack Trout: Pozícionálás című könyve, amely közel ötven éves, mégis máig érvényes, minden mondata aranyat ér. Ezt mindenkivel elolvastatnám, aki erre a pályára készül.

Gyakorlat teszi

Ha stabil ismeretekkel rendelkezünk, és készen állunk a folyamatos önfejlesztésre is, már csak azt az első munkahelyet kell megtalálnunk, ahol a legtöbbet tanulhatjuk a PR-ról. „Én nagyon szerencsés vagyok, mert már közvetlenül az egyetem elvégzése után olyan szakemberekkel dolgozhattam, akiktől elsajátíthattam a szakma vas-törvényeit, a nélkülözhetetlen kristálytiszta gondolkodást és logikát, ami meghatározza, hogy egy kampány végül felrepül-e a Marsra, vagy unalomba fullad és eltűnik a kommunikációs tengerben. Máig igyekszem ügyelni arra, hogy olyan közegben és olyan kollégákkal dolgozzak, ahol, és akiktől van mit tanulni.

Kommunikációs tanácsadóként azzal alapozhatjuk meg karrierünket, ha az ügynökségi és az ügyfél-oldalt is megismerjük. „Az ügyfél-oldal azokat a kisebb-nagyobb vállalatokat, multinacionális cégeket, intézményeket jelenti, akik a legtöbb megbízást adják az ügynökségeknek. Aki eltölt itt néhány évet, az pontosan érteni fogja a megrendelői igényeket és elvárásokat. A másik oldalt a reklámcégek, a PR ügynökségek, a médiavásárlók, rendezvény-szervező és produkciós cégek képviselik. Ezen belül mindenki megtalálhatja a hozzá legjobban illő területet, legyen szó óriásplakátok értékesítéséről, sajtómunkáról, hirdetési felület vásárlásáról vagy reklámeszközök gyártásáról”- fejti ki a szakértő.

A mérleg két nyelve

A kommunikációs ipar, függetlenül attól, hogy reklámmal, PR-ral, vagy rendezvényszervezéssel foglalkozunk, nem egy nyolctól négyig típusú munka. Az én szakmai ars poeticam szerint nem fordulhat elő olyan, hogy nem veszem fel egy ügyfélnek vagy egy újságírónak a telefont péntek este, esetleg nem vállalok el egy hétvégére eső rendezvényt. Ha ez nem elfogadható valakinek, jobb, ha más szakmát választ. Másrészt a szakma nagy előnye, hogy egyfajta szabadságot, is jelent, és talán az átlagnál nagyobb teret ad az önkifejezésre” – avat be Richárd.

Egy teljesen kezdő fizetés a szakmában nettó százötven-kétszázötvenezer forint között alakulhat, attól függően milyen területen, milyen képesítéssel, milyen nyelvtudással helyezkedünk el. Természetesen minél több tapasztalattal rendelkezünk, a munkánk is annál értékesebbé válik.

Ha a PR területén keresünk munkát, ide kattintva válogathatunk az állások között. Amennyiben más lehetőségek érdekelnek bennünket, használjuk személyre szabott beállításainkat, vagy nézzünk szét a legfrissebb hirdetések között. Legyünk naprakészek, kérjünk hírlevelet és Facebook értesítést is, így biztosan nem maradunk le a számunkra legmegfelelőbb munkáról!

 

Készítette: Istók Nikoletta

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

Címkék: álláskeresés, munka, karrier, fizetés, PR