A munkáltatók a közösségi oldalakon is vadásznak
A közösségi oldalak a toborzás legújabb helyszínei, mégis nehézségekbe ütközhet, hogy láthatóvá váljunk a munkaadó számára.
"Mennyire hasznos a közösségi oldalakon való toborzás a megfelelő jelölt megtalálásában?" - teszi fel a kérdést az ADP.com, HR-szakmai blog.
A blog szerzői szerint a kérdés azért vetődik fel, mert sok vállalat számára gondot jelent, hogy a kiírt pozícióra a legtehetségesebb jelöltet megtalálja, pedig az internet és a közösségi oldalak korszakában látszólag mindenki, a nap minden órájában folyamatos összeköttetésben áll.
Az ADP szerint vélhetőleg a "teli szekrény" szindrómája állhat fenn, vagyis a vállalatok egy tehetségekkel zsúfolásig telt virtuális térben keresgélnek, mégsem találják a megfelelő végzettséggel, képességekkel és motivációval rendelkező jelöltet. Illetve a jelölt nem talál rá a cég által kínált lehetőségekre.
Mit csinálunk rosszul?
Ha a kifinomult internetes információ-megosztás korszakában ez a helyzet áll elő, felmerül a kérdés, hogy mit csinálnak rosszul a munkaadók, illetve az álláskeresők?
Mint ahogyan az az ADP Research Institute által elvégzett kutatásból kiderült, a munkaadók és a munkavállalók más-más elképzelésekkel rendelkeznek arról, mennyire hasznosak a közösségi oldalak álláskeresésre.
Azok, akik szeretnének elhelyezkedni, valamennyire hasznosnak tartják a közösségi médiát, de nem ehhez fűzik legnagyobb reményeiket a munka megtalálásának szempontjából.

A megkérdezettek többsége úgy nyilatkozott, hogy ha választani kell, akkor a LinkedIn a leghasznosabb álláskeresésre a létező közösségi oldalak közül. Általánosságban véve ugyanakkor csak 19 százalék tartja a közösségi médiát jó eszköznek a következő munkahely megtalálására.
Úgy tűnik, a munkaadók szintén nem használják ki maximálisan a közösségi oldalakban rejlő lehetőségeket. Számukra szintén a LinkedIn a leghasznosabb az új tehetségek felkutatására, de ők is csupán 44 százalék hasznosságot tulajdonítottak neki. Ez különösen elgondolkodtató az ADP blog szerint, tekintettel arra, hogy a profil oldalak aktív önéletrajzként működnek és elvileg kizárólag a szakmai kapcsolattartásról szólnak.
Túl sok jó jelölt van?
A blog szerint a közösségi oldalakban rejlő lehetőségek minimális kihasználását két okra lehet visszavezetni: a mennyiségre és az időzítésre. A LinkedIn saját bevallása szerint 277 millió tagot számlál, ez olyan mennyiségű lehetséges önéletrajzot jelent, amelyet még hatékony keresési eszközökkel is nehezen lehetne áttekinteni.
Emellett még ha a toborzás során találnának is 20 ígéretes jelöltet, nem lehetnek biztosak benne, hogy az illető jelenleg keres-e munkát és tud-e valamit a munkaadóról, aki a pozíciót hirdeti. Ráadásul a profil oldalak többsége passzív, vagy ,,alvó" oldal, ami azt jelenti, hogy a kapcsolatfelvétel nem valószínű.
Önnek ajánljuk!
Az ADP szerint a megoldás a munkaadók és a munkavállalók részéről is az, ha a végtelen óceán helyett egy kisebb területre korlátozzák erőfeszítéseiket.
Keressünk a közösségi oldalakon belül olyan fókuszcsoportokat, amelyek egy bizonyos érdeklődési területű jelölt típust szólítanak meg. Például a marketing vagy termékmenedzsereket tömörítő csoportokban hirdessünk ehhez kapcsolódó nyitott pozíciókat, álláskeresőként pedig kövessük figyelemmel a közösségi média szakterületünkhöz kapcsolódó oldalait és az ott megjelenő hirdetéseket, cikkeket.
A Profession.hu legfrissebb álláshirdetéseit kövesse figyelemmel az alábbi, szakterületekhez kapcsolódó közösségi média csoportokon:
A Profession.hu Facebook-oldala
Szakmunkák, illetve Fizikai munkák
Vendéglátás/Idegenforgalom állások
Értékesítés/ Kereskedelem/ Üzlet
IT Fejlesztés, Programozás, illetve IT üzemeltetés / Telekommunikáció állások
Ügyfélszolgálat / Ügyfélkapcsolat állások
Pénzügy / Számvitel / Menedzsment állások
Állások marketing és média területen
Állások Szállítás / Logisztika területen
Részmunkaidős állások, illetve Távmunkák
Környezet / Mezőgazdaság állások
Bank / Biztosítás / Tőzsde állások
Személy és vagyonvédelmi állások
Állások SSC / BSC Szolgáltató központokban
Emellett minden megyének külön Facebook-oldala van, ahol testre szabott ajánlatokat találhatnak az álláskeresők.
Címkék: álláskeresés, toborzás, önéletrajz, közösségi média, álláshirdetés, munkakeresés
Szemlézte: Fogas Krisztina