Steve de Shazer, a megoldásközpontú pszichoterápia atyja szerint a problémáról való beszélgetés problémákat szül, míg a megoldásról szóló beszélgetés megoldásokat. Hogy mennyire így van ez, az cikkünkből is hamarosan kiderül.

Mert ugye ott van az úgynevezett építő kritika, amit érdemes lenne már az iskolában megtanítani - azonban nem igazán kapunk hozzá egyértelmű sorvezetőt, hogyan is végezzük. Éppen ezért mindenki megpróbálja a saját módszerével közölni, ha valamivel nem ért egyet. A kommunikációs szakértők szerint azonban az intelligencia fokmérője az is, ha ugyan tudjuk, ki miben hibázott, de azt úgy jelezzük neki, hogy nem sértjük meg vele és nem tesszük nevetségessé.

Hogyan lehet ezt megoldani? Mutatunk rá pár jól működő példát!

1. Előítéletek nélkül!

Gondoljuk csak végig: a kollégáinkkal egymás partnerei, szövetségesei vagyunk, nem ellenségei. Egyikünk célja sem az, hogy egymást bosszantsuk, vagy keresztbe tegyünk neki - ám megfelelő kommunikáció és intelligens problémamegoldás nélkül akár a végletekig is elfajulhat egy munkatársi viszony. Előzzük meg időben!

2. Kezdjük a dicsérettel!

Ha építő jellegű kritikánkat eredményesen szeretnénk eljuttatni a másikhoz, kezdjük mindig a pozitívumok kiemelésével. Mindig van ilyen, még akkor is, ha mondjuk, elég bosszúsak vagyunk a helyzet miatt. Ilyenkor érdemes azt is megvárni, hogy a bennünk lévő feszültség mérséklődhessen, és csak utána fogjunk hozzá a mondanivalónkhoz.

5 tipp, hogyan kritizáljuk a kollégákat!

3. Tovább, tovább!

A sérelmek, problémák boncolgatása helyett fókuszáljunk a következő lépésre. Tegyünk fel rávezető és megoldásközpontú kérdéseket. Például kezdhetjük így: "Kíváncsi lennék a véleményedre, mit gondolsz, hogyan lehetne megoldani ezt meg azt a helyzetet?"

4. Legyünk türelmesek és megértőek!

Nem vagyunk egyformák, ám az esetek zömében magunkból indulunk ki mások viselkedését értékelve. Ne tegyük! Ehelyett inkább képzeljük magunkat a kollégánk helyébe, és próbáljunk meg az ő fejével gondolkodni - így sokkal megértőbbek leszünk azzal kapcsolatban, ahogy ő döntött illetve cselekedett.

5. Használjuk az asszertív technikát!

A gyakorlatban ez annyit tesz, hogy megkeressük az arany középutat kettőnk álláspontja és megközelítése között. Ehhez az is szükséges, hogy nemcsak befogadjuk a kollégánk érveit és véleményét, hanem tiszteletben is tartjuk. Nagyon fontos, hogy ne engedjük a beszélgetést az érzelmi manipuláció irányába fordulni. Legyünk közvetlenek, barátságosak, és végig a megoldásra koncentráljunk - hiszen közös érdekünk és a fizetésünket is ezért kapjuk.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

És ha még keressük az igazit? Ne adjuk fel, a legrosszabb, amit tehetünk: ha abbahagyjuk az álláskeresést! Végül is csupán egyetlen új munkahelyre vágyunk, nem? Mit számítanak azok a lehetőségek, amelyeket ugyan megpróbáltunk, de nem jött össze valamilyen oknál fogva? Keressük meg végre a nekünk való új állást! Segítünk pár tippel ebben is:

- Kiemelkedő kommunikációs készséggel rendelkezünk? Ezek az állások ránk várnak!

- Nincs főiskolai végzettségünk? Itt nézzünk körbe!

- Pályakezdőnek számítunk? Klikkeljünk ide!

- Jók vagyunk angolból? Máris frissíthetjük a CV-nket!

- Részmunkaidős állást szeretnénk? Böngésszük át a lehetőségeket!

- Nem okoz gondot a PHP fejlesztés? Csapjunk le egy új pályázatra!

- Szakmunkás állásra vadászunk? Majdnem 1500 hirdetés itt!

- Külföldre mennénk? A legfrissebb ajánlatokat itt találjuk!

- Többet akarunk keresni? Több mint száz nyitott pozíció!

- Nem akarunk kimaradni a legfrissebb ajánlatokból? Nem is érdemes!

Ne feledjük azt sem: naponta több száz munkaadó böngészi a Profession.hu adatbázisát újabb munkatársakat keresve. Töltsük fel önéletrajzunkat most! Vagy éljünk a legújabb fejlesztéssel: töltsük le okostelefonunkra ezt a vadonatúj alkalmazást, hogy a lehető leggyorsabban reagálhassunk a nekünk való új állásokra. Sokszor a gyorsaság is számít, nem is keveset, éljünk a lehetőséggel! Közvetlenül a telefonunkról pályázhatunk a meghirdetett állásokra, csak be kell lépnünk az alkalmazásba a profession.hu oldalon regisztrált adatainkkal.

Készítette: Posta Renáta

Címkék: állás, munka, kolléga, kommunikáció, kritika