Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

A klasszikus problémamegoldó modell: "hívjunk szakértőt"

Ma, ha a gazdaság egyik szereplőjénél felmerül egy vállalati probléma, és a vezetés úgy dönt: szánnak időt, pénzt és energiát a megjavítására, akkor a leggyakoribb, hogy hívnak egy tanácsadót - mondja Horváth Tünde, a Közép-európai Gestalt Központ alapítója és vezetője.

Sok vállalkozásra jellemző, hogy a probléma megoldásának felelősségét egy-egy külső szakértőre bízzák, pedig a bajt belülről, a munkatársak aktív részvételével is nagyon hatékonyan lehetne orvosolni - hangsúlyozza a nemzetközileg elismert coach és tréner.

Akciótanulás

Az akciótanulást az a felismerés hozta létre, hogy azok a vállalatok maradnak életben, illetve képesek biztosítani a piaci fölényüket, amelyek maximálisan kiaknázzák a szervezetben rejlő intellektuális tőkét és az egymástól való tanulási lehetőségeket - összegzi a módszer koncepcióját Horváth Tünde.

A legjelentősebb különbség az eddigi megoldásokkal szemben, hogy az Akció Tanulócsoportban résztvevők nem csupán azért jönnek össze, mert egy problémát meg akarnak oldani. Persze a megoldást keresik, de a módszer legfőbb értéke az eközben zajló tanulási folyamatban van, amit a tapasztalatok és gondolatok cseréje katalizál. A cél az, hogy a szervezet tanulási képességét növeljék azért, hogy nőjön a cég teljesítménye - magyarázza Horváth Tünde az Akció Tanulócsoport módszertan kevés magyarországi képviselőinek egyike.

Akció Tanulócsoport

Az akciótanulás egy olyan összetett folyamat, amiben a résztvevők valódi projektek kapcsán felmerülő, valódi problémákat oldanak meg, miközben arra is fókuszálnak, hogy mit lehet a problémamegoldás során megtanulni, illetve hogy a tanultakat az egyes résztvevők, a csoport, illetve a vállalat egésze hogyan tudja maximálisan integrálni.

Egy-egy csoportban 4-8 ember ül, akik felváltva kerülnek ügyfél szerepbe, miközben a többiek coach szerepben vannak jelen. Ügyfél szerepben mindenki az általa behozott projekten dolgozik, miközben rengeteget tanul a saját működési stratégiáiról.

Coach szerepben pedig amellett, hogy elvisznek valamit az ügyfél esetéből, amit később hasznosítani tudnak, rengeteget tanulnak a saját versengési stratégiáikról.

Rálátnak azokra a pontokra, amikor mindenáron a saját akaratukat akarják érvényesíteni vagy éppen fel akarják adni azt. Más szóval, megtanulnak együttműködni; annyit adni és elfogadni, amennyi szükséges.

Az Akció Tanulócsoport módszer mögött az a koncepció húzódik meg, hogy a világban zajló változásokkal csak úgy lehet lépést tartani, ha a tanulás folyamatosan zajlik. A ma megalapozottnak tűnő tudás pillanatok alatt elavul, és azt már nem lehet az újonnan felbukkanó problémák megoldásához felhasználni - hangsúlyozza Horváth Tünde.

Mit ad, és kinek jó?

Az akció tanulócsoportban való résztvétel során számos vezetői készség észrevétlenül fejlődik a találkozások során, mivel minden résztvevő minden alkalommal prezentál, döntéseket hoz, és mutatja, hogy milyen irányba megy tovább, illetve mit vállal magára - mondja a tréner.

A résztvevők rengeteg coaching készséget sajátítanak el coach és ügyfél szerepben egyaránt. Megismerik saját természetes coaching stílusukat, és tanulnak 4-5 másik ember stílusából. Mindezt nagyon jól lehet kamatoztatni, amikor visszamennek a szervezetbe dolgozni - összegzi Horváth Tünde, aki azt is hozzáteszi, hogy mindeközben kiépül egy erőteljes network, és képes átformálni a meglévő céges kultúrát ún. "tanulószervezetté".

 

Kapcsolódó cikkek:

Edzővel fejlesztik az értékesítőket

Az új kolléga elveszettnek érzi magát