Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

A munkaerőpiacon talán már inkább elismerően tekintenek egy jó szakmunkásra, ám még messze van a kétkezi munka presztízse a sok évvel ezelőtti szinttől. Magyarországon a fizikai munkával együtt járó szakmákat tanulók aránya 20-25 százalék, ami messze elmarad az EU-átlagtól. Ennek nem csak az az oka, hogy nincs társadalmi megbecsültsége hazánkban a szakmunkásoknak. A fiatalok azért sem választják a szakiskolákat, mert ha szakmát tanulnak, a jövőbeli fizetésük várhatóan eléggé alacsony lesz.

Sokszor már az általános iskolában eldől, hogy a jobb képességű diákok gimnáziumba jelentkeznek, ugyanis a tanárok ezt sulykolják. A kétkezi munkát „népszerűsítő” technika órákon sok helyen számítástechnikát oktatnak, ha mégis „fúrhatnak-faraghatnak” a tanulók, akkor sem biztos, hogy elismerést kapnak az alkotásaik. Emellett pályaorientáció sincs a legtöbb helyen.

Programokkal népszerűsítik

A Tempus Közalapítvány koordinálja az Európai Bizottság 1994-ben indult Leonardo da Vinci Programját, amely a szakképzésben tanulók számára biztosít külföldi tanulmányutakat, képzéseket, ösztöndíjakat. Az EU összes tagállamában fogadják a pályázaton nyertes diákokat, akik nemcsak a külföldi szakképzésben vehetnek részt, hanem megismerhetik a fogadó ország munkakultúráját is, hiszen ottani vállalkozásoknál végzik a gyakorlatukat, és így a nyelvtudásuk is fejlődik.

A szekszárdi Regionális Mesterség Központ (REMEK) és a Magyar Géniusz Program a napokban egy pódiumbeszélgetést szervezett a Leonardo-program szerepéről a tehetséggondozásban. Ezen bemutatkoztak olyan diákok is, akik a kétkezi szakmákban tehetségesek – szakács-, pincér-, valamint bútorasztalos-tanulók beszéltek a leendő szakmájuk szépségéről.

  Remek szakemberek kellenek  

Ösztöndíj és tanulószerződés

A most hatályban lévő törvény szerint ösztöndíj jár azoknak, akik hiányszakmát tanulnak. A szakiskolai ösztöndíj javított a szakmunkástanulók beiratkozási arányain, 2010 februárjában 16 ezer tanulóval indult a program, egy évvel később pedig már 22 ezren vettek részt benne. A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet 246 szakiskolával kötött szerződést. A kormány 2 milliárd forintot biztosított a program megvalósítására 2010-ben, az idén pedig 3,44 milliárd forintot.

A szakmunkástanulók nemcsak az államtól, hanem a majdani munkaadótól is kaphatnak pénzbeli támogatást, sőt akár állást is a végzés után. Létezik egy úgynevezett „tanulószerződés”, amelyet akkor köt egy cég a diákkal, ha a gyakorlatát nála végzi. A tanuló az első évben havonta a minimálbér legalább 20 százalékát kapja, másodikban viszont – a tanulmányi eredmények függvényében – már emelni kell az összeget.

Ha viszont egy cég saját szakképzést indít, akkor maga határozhatja meg, hogy mekkora ösztöndíjat ad a diákoknak. A saját szakiskola nem ismeretlen a magyar gazdaságban. Mint arról már a Profession.hu is írt: a Hankook és az Audi is saját maga képzi a leendő szakembereit. A CBA is elindított egy nappali tagozatos, ösztöndíjas OKJ-s szakmai képzést, az itt tanulók élelmiszer- és vegyiáru-eladók lesznek. az ösztöndíjuk pedig havi bruttó 16 200 és 50 ezer forint között mozog. Emellett tanévenként pénzdíjas szakmai versenyt is rendez a cég a diákoknak.

A szakma sztárja is lehet

Október elején rendezték meg Londonban a 41. WorldSkills Szakmunkás Világversenyt. Az idén nem volt magyar döntős, tavaly azonban több szakmában is volt magyar diák a legjobbak között. A versenyen a 45 ország szakunkás fiataljai 43 különböző szakmában mérik össze tudásukat. A WorldSkills-en – a csapatversenyt is hirdető, szintén szakmunkástanulóknak kiírt EuroSkills versennyel ellentétben – csak egyéni megmérettetések vannak.

Hazánkban is vannak nagy múltra visszatekintő szakmai versenyek. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) által szervezett országos szakmunkástanuló verseny például jövőre kibővül: 2012. áprilisban a legutóbbi 31 szakma helyett legalább 40 szakmában hirdetik meg a megmérettetést, bővítik a határon túli fiatalok bevonását, egy-két éven belül közép-európai versennyé szélesítik a rendezvényt. A szervezők jelentkezni szeretnének a 2015-2017. közötti időszakban a WorldSkillnek a lebonyolítására, amelyet közép európai ország még nem rendezett meg.

Aki megnyeri az MKIK versenyét, a „szakma sztárja” lesz. A kamara nem titkolt célja az, hogy ezzel a fizikai munka társadalmi elismertségét is növelje. Az idén a Nemzetgazdasági Minisztérium támogatásával a szakképző intézmények végzős tanulóinak meghirdetett Szakma Kiváló Tanulója Versenyét (SZKTV) kibővítették a szakközépiskolások Országos Szakmai Tanulmányi Versenyével (OSZTV). A két versenyen 2011-ben mintegy 3857-en vettek részt 31 szakmában, az áprilisi döntőben 254-en versenyeztek, közülük csaknem kétszázan teljes felmentést kaptak a szakmai záróvizsga alól. Az eseményre több általános iskolákból is meghívták a 6. és 7. osztályos tanulókat, hogy lássák: mit is csinálnak a szakmunkások.