Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

A home office fokozódó népszerűsége nem véletlen: a munkaadó és a munkavállaló egyaránt nyer vele, amennyiben kölcsönös bizalom jellemzi a kapcsolatot, és az eredmények is változatlanok maradnak. „A dolgozók általában értékelik az otthoni munkavégzést, ami lojalitásukra és motiváltságukra is pozitívan hat, fontos azonban hozzátenni, hogy az érintetteket fel kell készíteni erre az új helyzetre” – vallja Tímea, egy multinacionális cég regionális HR vezetője.

A szükséges rendszer

Az elmúlt években fokozatosan vezettük be az otthoni munkavégzést az egyes részlegeken, így jelenleg az alkalmazottak közel hetven százaléka élhet ezzel az opcióval. Természetesen vannak olyan munkakörök, mint az asszisztencia vagy az ügyfélszolgálat, ahol szükség van a személyes jelenlétre, de az online megoldások egyre több területen áthidalják ezt. Tapasztalatunk szerint viszont még a legprecízebb kollégák számára is okoz kezdetben nehézségeket a kötetlenség, melyek kezeléséhez egy több napos, speciális workshoppal nyújtunk segítséget nekik” – fejti ki Tímea.

A szakember szerint a home office előnye egyben a hátránya is: a korábbi napi rutin megszűnik, ami ugyan felszabadító, de helyette fel kell építeni azt a rendszert, ami az egyén számára működik. „Ha valaki csak hetente egy-két napot dolgozik távolról, kevésbé áll fenn annak a veszélye, hogy elhagyja az időérzéke, viszont aki a teljes munkaidejét az otthonában tölti, biztosan szembesülni fog vele, hogy egy-egy nap csak úgy eltelik. Ezért adunk időmenedzsment tippeket a home office-t tervezőknek, akiknek azt szoktuk javasolni, hogy reggelente ugyanakkora állítsák az ébresztőórájukat, mintha egy irodába kellene bemenniük, mi több, ugyanúgy öltözzenek is fel, és hangolódjanak rá a munkára.

Judit egyetért a fentiekkel: „egy kisvállalat marketingeseként fél éve döntöttem az otthoni munka mellett, amikor a cég új helyre költözött, és naponta több mint három órát kellett volna utazással töltenem. Az első hónap teljes káosz volt számomra, pedig korábban nem volt gondom az időbeosztással. A délelőttök rendszeresen elúsztak, még tizenegykor is pizsamában voltam, aztán jött a pánik és a kapkodás, illetve az estébe nyúló feladatok. Jó pár hétre volt szükségem, hogy kialakítsam az új napirendem.

Munka vs. magánélet

Az egyensúly megteremtése a számtalan teendő, futó projekt és a magánélet között akkor sem egyszerű, ha egy irodában dolgozunk. Sokszorosan igaz ez, ha a két tér fizikailag is összemosódik. „Bár a home office rugalmas kereteket teremt, és a munkát így a saját ritmusunkhoz igazíthatjuk, mégis érdemes követnünk az általános gyakorlatot. Ha ugyanis legkésőbb tíz órakor dolgozni kezdünk, és nagyjából este hétkor kikapcsoljuk a gépünket, kevésbé áll fenn annak a kockázata, hogy a szabadidőnk észrevétlenül elpárolog. Ezért fontos az is, hogy amennyire megoldható, elhatároljuk a lakás többi részétől a munkahelyünket, és kialakítsuk azokat az új szokásokat is, amelyek hozzájárulnak a kikapcsolódáshoz” – részletezi a HR vezető.

Feltehetően a legtöbb kezdő otthonról dolgozó ugyanazokat a hibákat követi el. Én eleinte a kanapén ülve, laptoppal az ölemben dolgoztam, majd ugyanitt fogyasztottam el a délutáni kávém, és néztem este a kedvenc sorozatom. Minden összefolyt, így nem volt igazán hatékony a munkám, és feltöltődni sem tudtam, ezért kialakítottam egy dolgozósarkot, ergonómikus székkel és egy extra monitorral. Ezzel nemcsak a hátfájásom szűnt meg, de egy helyre került minden, ami a feladataimhoz szükséges, és így fókuszálni is sokkal jobban tudok. A munkaidőt is viszonylag szigorúan betartom, és figyelek rá, hogy legyen időm sportolni vagy csak pihenni” – osztja meg gyakorlatát a marketinges.  

Három aranyszabály

Szokás azt mondani, hogy a home office legnagyobb előnye, hogy munkaidőben lehet teregetni. A HR szakember szerint azonban ez a legrosszabb, amit tehetünk. „Természetesen használjuk ki az otthoni munkavégzés kötetlenségét, ha valamilyen fontos elintézendőnk, találkozónk van, de mindig tartsuk szem előtt, hogy a munkaidő ránk nézve is ugyanúgy kötelező, mint az irodában ülő kollégákra. Ez egyrészt azt jelenti, hogy elérhetőnek kell lennünk az adott időintervallumban, másrészt pedig mindig feladataink elvégzése élvezzen prioritást a házimunka előtt. Amikor szünetet tartunk a munkánkban, akkor valóban kapcsolódjunk ki, ne akarjuk halmozni a teendőket.

Judit hozzáteszi: „otthoni munkavégzés esetén különösen lényeges tisztán látnunk, mit is kell az adott napon elintéznünk. Én minden reggel átnézem a feladataimat, és összeállítok egy rövid listát, jelölve, hogy melyikre mennyi időt szánok. Mivel bizonyos értelemben a saját magam főnöke vagyok, ezt meg kellett tanulnom, így nem vállalom túl magam, és tudok tervezni a szabadidőmmel is. Amit lehet, blokkosítva végzek el, ilyen az e-mailek feldolgozása vagy az adminisztráció. Egy-egy órát szoktam ezekre betetvezni, ami számomra gyors és hatékony módszer, ezáltal jobban tudok koncentrálni a fontos feladatokra, anélkül, hogy elapróznám a figyelmemet.

Fogadjuk meg a fenti tanácsokat, és vágjunk bele az otthoni munkába tudatosan, ám kellő türelemmel önmagunkkal szemben. Amennyiben épp álláskeresésben vagyunk, kattintsunk a legfrissebb lehetőségekért, vagy nézzünk szét az otthonról végezhető munkák között. Amennyiben más szempontok érdekelnek bennünket, használjuk személyre szabott beállításainkat. Legyünk naprakészek, kérjünk hírlevelet és Facebook értesítést is!

 

Készítette: Istók Nikoletta

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala