Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Vezetőként kiemelten fontos a megfelelő kommunikáció használata, hiszen egyrészt példát szolgáltat a csapat számára, másrészt ezzel erősen befolyásolja a csoportra jellemző általános hangulatot.
A rosszul megfogalmazott kritika, nemcsak hogy nem éri el a célját (azaz nem a megoldás felé terel), de a megbántott, sértődött munkatárs belső motivációját, hozzáállását is alaposan megtépázza.

Nézzünk egy konkrét példát, hogy hogyan érdemes a munkatársaink munkahelyi teljesítményével kapcsolatos kritikát úgy megfogalmazni, hogy az ne fajuljon vitává és az elmondottak ne késztessék ösztönös védekezésre, vagy akár ellentámadásra a szemben álló felet.

Tegyük fel, hogy az egyik kollegája nem küldte át határidőre a heti értékesítési statisztikát. Ez már ráadásul nem az első eset, habár a beosztottja eddig minden alkalommal fel tudod sorakoztatni egy-két okot, hogy miért nem készült el időben a jelentéssel.

Az esettel kapcsolatos vélemény hangozhat a következőképpen: 

"Már megint nem készült el a jelentés időben. Egyszerűen képtelen vagy megcsinálni, amit kérek tőled! Állandóan ez van. Nem lehet rád számítani, teljesen megbízhatatlan vagy!..."

Információtartalmát tekintve a fenti mondatok tartalmazzák mindazt, amit közölni szerettünk volna. Hiszen elhangzott a probléma (a jelentés nem készült el időben) és a kollega valószínűleg észlelni fogja, hogy általánosságban elégedetlenek vagyunk a munkájával. De vajon ezzel a megfogalmazással milyen reakciókat váltunk ki belőle?

Az olyan kifejezések, hogy "...képtelen vagy...", "...nem lehet Rád számítani..., "teljesen megbízhatatlan vagy", túlzottan személyeskedő, a munkatársunk személyét közvetlenül, mélyen érintő kifejezések. Így ezek használatát a velünk szemben ülő munkatárs valószínűleg "verbális támadásnak" fogja értékelni, melyre az emberek többsége védekezéssel reagál. Ez a kommunikáció szintjén, a másik oldalon abban nyilvánul meg, hogy az illető hárítani kezd és kifogásokat keres, ilyen jellegű kifejezéseket használva: "csak ...", "de nem is ...", "persze, mert...", "ráadásul..." .

Kommunikáció a munkahelyen

Hogyan tudunk kritikát megfogalmazni anélkül, hogy az, bántó lenne a másik fél számára, mégis elérje a kívánt hatást? A válasz az "ÉN üzenetekben" rejlik.

Az "ÉN üzenet" egy olyan egyszerű kommunikációs fogás, mellyel elkerülhető, hogy feszültség alakuljon ki a felek között, illetve az is, hogy a másik fél akaratlanul is védekező álláspontra kényszerüljön. Az "ÉN üzenet" lényege, hogy saját magunkkal kapcsolatos érzéseket, gondolatokat fogalmazunk meg. Ebben az esetben tehát nem számon kérünk, nem hibáztatjuk a másik felet, hanem azt hozzuk tudomására, hogy az adott szituáció hogyan érintett bennünket.

A fenti konkrét esetben, az "ÉN üzenet" alkalmazásával, a következőképpen hangozna a kritika:

"Most vettem észre, hogy a múlt heti értékesítési statisztika még nem készült el, bár megállapodtunk, hogy reggel 10 óráig átküldöd. Ez már a harmadik alkalom, hogy csúszást tapasztalok. Számomra nagyon fontos ez a riport, mert szükségem van az adatokra, hogy a vezetői értekezletre megfelelően felkészülhessek. Nagyon kellemetlenül érint a helyzet, mert nem számítottam arra, hogy még erre is időt kell szánnom ma délelőtt. Kérlek, hogy tartsd a megbeszélt határidőt, mert nem szeretnék legközelebb ilyen helyzetbe kerülni".

Ha így fogalmazunk, egyből elkerülhetjük a védekezést és a vitatkozást, hiszen a másik fél az én érzéseimmel, gondolataimmal valószínűleg nem tud és nem is fog vitába szállni. Önérzete sem fog sérülni, hiszen a fókusz nem rajta van, ezzel a módszerrel mégis elérjük, hogy szembesülni fog viselkedésének következményeivel. Ezen túlmenően nagyon fontos az is, hogy a mondandónkat nem általánosságban, hanem mindig konkrétumok mentén fogalmazzuk meg.

A fenti technika elsajátítása gyakorlást és tudatosságot igényel a részünkről, de egy olyan hatékony eszközt kaphatunk a kezünkbe, melynek segítségével sokkal eredményesebbé válhat a munkatársakkal történő kommunikáció.

Szakmai partnerünk:

Profonte Management Akadémia

Szombati Orsolya
Profonte Management Akadémia
http://www.profonte.hu
info@profonte.hu

Csatlakozzon a Profonte Management Akadémiához Facebook-on! Profonte a Facebookon
Kövesse a Profonte Management Akadémiát a twitteren!  Profonte a Twitteren