Mit árul el rólunk az íróasztalunk?

A munkahelyi íróasztal "szimbolikájának" vizsgálatakor igen sok érdekességre derülhet fény, az íróasztal és általánosságban véve a munkahelyi környezet tele van rejtett utalásokkal.

Az íróasztal - saját territórium

A személyes tér durván 0,5-1,5 méter közötti távolságot jelent, amely felöleli az íróasztal és a hozzátartozó szék mellett a falat, illetve a berendezéstől függően egyéb bútorokat, tartozékokat, növényeket stb. Ennek határait munkahelyünkön saját territóriumként kezeljük, és különböző jelzéssekkel fejezhetjük ki mások számára.

Lehoczky Mária munkapszichológus szerint minden általunk elhelyezett tárgy a territóriumunknak érzett területen található, amelyet védelmezünk másoktól és elvárjuk, hogy tiszteletben tartsák a határokat. 

Mit árul el rólunk az íróasztalunk?A Profession.hu-n ilyen irodai munkákat találhatunk!

Az íróasztal - pajzs a külvilággal szemben

Lehoczky Mária szerint a bútorok elhelyezése biztonságot, védelmet is nyújthat, mintegy pajzsként szolgálhat, épp ezt használják ki a postai és banki elrendezések, ahol az ügyfél és az ügyintéző között nemcsak egy asztal van, hanem egy masszív pultot alakítanak ki. Ehhez hasonló elrendezést az irodában az asztalon önként felhalmozott eszközökkel (iratok, akták, monitor stb.) is ki lehet alakítani, mintegy védőburkot képezve a külvilággal szemben, ahol elszigetelten lehet dolgozni, tulajdonképpen egy "ne zavarj, dolgozom" feliratként állítja meg a közeledő "behatolót".

Rend vagy rendetlenség?

A személy munkahelyi hatékonysága és íróasztalán található tárgyak elhelyezése között számos összefüggést lehet találni. Van, akit kifejezetten zavar a szabályos geometriai formák kialakítása, az asztalon, pl. a szigorú rendben elhelyezett íróeszközök, naptár stb., míg más "kényszeresen" ragaszkodik a tárgyak meghatározott helyéhez, mely társulhat a munkában tanúsított rugalmatlansággal is, vagy a megbízhatósággal, kiszámíthatósággal - hangsúlyozta Lehoczky Mária.

Mit árul el rólunk az íróasztalunk?

A szétszórt gondolkodású, nehezen koncentráló embereknél gyakrabban fordul elő, hogy nem találnak meg számukra fontos aktákat, az asztalon tornyosulnak válogatás nélkül a teendőket tartalmazó fontos iratok, a munkavégzés szempontjából haszontalan, felesleges tárgyak. A céltudatos személyek gyakran az aktuális teendőikhez alakítják az asztalukon található tárgyakat, prioritásokat állítanak fel és ennek megfelelően szelektálnak a munkavégzéshez feltétlenül szükséges eszközök és személyes tárgyak között. A rend szélsőséges megnyilvánulásaként az üres asztal árulkodhat arról, hogy a személy bizalmatlan a környezetével, elrejtőzik mások elől - tette hozzá Lehoczky Mária.

Farkas Lajos pszichológus szerint fontos, hogy ne essünk tévedésbe és ne töltsük ki saját feltételezéseinkkel a hiányzó információ helyét. Lehet ugyanis rendetlen egy asztal a gyakori "alkotási láz", a koncentrált agyműködéssel járó eredményes problémamegoldás, vagy kreativitás
következményeként. Lehet azonban azért is rendetlen, mert valamilyen érzelmi szétesés, depresszív motiválatlanság, vagy végletes határozatlanság áll a háttérben. Hasonlóképpen: a rendezett asztal is létrejöhet akár patológiás mértékű kényszeresség okán, de az általános és pozitív értelemben vett rendezettség, letisztultság, összeszedettség természetes velejárójaként is. Látható tehát, hogy ugyanaz az asztal számos más háttérre utalhat.

Apró tárgyakkal a stressz ellen

Lehoczky Mária kiemelte: az elvárt teljesítményre való törekvés munkahelyi közegben általában kisebb-nagyobb szorongással társulhat, melyet különféle stresszcsökkentő eszközökkel lehet csillapítani. Az otthonosság érzete egyben biztonságot, fizikai kényelmet nyújt, amely feszültségoldó is, pl. saját ülőpárna, takaró a széken ezt az érzést erősíti, ahogyan a növények, bögrék, csészék, gyertyák stb. az asztalon. Ezt fokozza még, ha az asztal az étkezéshez is terepet biztosít, pl. a nassolnivalók fogyasztása munka közben szorongáscsökkentő vagy serkentő hatású lehet. Ha túl nagy területet foglalnak el az érzelmi támogatást nyújtó tárgyak, vagy feltűnőek, figyelemelterelőek, illetve a fizikai kényelmet szolgáló kiegészítők alkalmazása látványos, akkor burkoltan azt jelezhetik a külvilág felé, hogy a munkavégzés csak másodlagos fontosságú a magánélettel szemben.

Farkas Lajos pszichológus szerint alapvetően hasznos lehet a céljainkhoz (teljesítmény- vagy karriercélok) illeszkedő tárgyi/dekorációs világot alkalmazni emlékeztető és motiváló tárgyak segítségével. Ugyanakkor olyan munkahelyen, vagy munkatípusnál, ahol nemigen van fejlődési vagy karrierlehetőség, ott nem biztos, hogy az előbbiek igazán segítenek a hatékonyságban. A szakértő szerint tematikájában is hasznos lehet, ha a dekoráció a hivatásunkhoz, vagy a munkavégzés jellegéhez valamelyest illeszkedik, vagy a személyes figyelmünk szempontjából nem túlzottan jelentőségteljes. Ellenkező esetben egész nap azt bámulhatjuk ábrándozva, ami a konkrét munka szempontjából nem igazán kívánatos, bármilyen motivált állapotba kerültünk is tőle.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

A fotó mint motiváló eszköz

A fotók a munkatársakban is érzelmeket generálhatnak, ezért célszerű olyan képeket választani, amik általában pozitív reakciókat váltanak ki, ilyenek a gyerekeket, természeti tájakat ábrázoló képek - véli Lehoczky Mária. Önmagunkról készített fotó elhelyezése másokban azt a benyomást keltheti, hogy egoisták vagyunk, csak önmagunkkal foglalkozunk - hívta fel a figyelmet. A munkatársakkal közös élményeket megörökítő képek (pl. csapatépítő tréning képe az ajtón, vagy a fénymásoló felett) a csapat összetartozását szimbolizálhatják, ami segítheti az együttműködést.

Az asztalon elhelyezett tárgyak motiváló hatást is gyakorolhatnak. A naptár feladatokkal, határidőkkel tükrözi az elért célokat, a teendők rangsorolására késztethet, amely a sikerélmények alapja lehet, vagy épp ellenkezőleg a teljesíthetetlennek tűnő feladatok felerősítik a félelmet, amely önbeteljesítő jóslatként kudarchoz vezetnek. Egy családi fotóra pillantva, különösen a fárasztó napokon, eszünkbe juthat, hogy "értük dolgozom, le kell küzdeni a nehézségeket".

A szakértő szerint az íróasztal és munkakörnyezet kialakításánál érdemes elgondolkodni egyszer azon, hogy ha váratlanul 10 perc alatt kellene elhagyni a munkahelyet úgy, hogy többé nem térhetünk vissza, vajon mit vinnénk magunkkal és mit áldoznánk fel? Ez az értékpreferencia segíthet újjászervezni a tárgyakat, a feleslegesektől megszabadulni, a fontosakat pedig elérhető helyre tenni.

Címkék: íróasztal, munkakörnyezet, munkahely, motiváció, tárgyak, dekoráció

Készítette: Fogas Krisztina